Organisatie | Vlagtwedde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels buitenplanse ontheffing op grond van Bijlage II art. 4 lid 1 van het Besluit omgevingsrecht |
Citeertitel | Beleidsregels buitenplanse ontheffing op grond van Bijlage II art. 4 lid 1 van het Besluit omgevingsrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Besluit omgevingsrecht, art. 4, bijlage II
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-03-2011 | nieuwe regeling | 08-03-2011 Ter Apeler Courant |
Beleidsregels buitenplanse ontheffing op grond van Bijlage II art. 4 lid 1 van het Besluit omgevingsrecht
Het Besluit omgevingsrecht geeft aan het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid om in een aantal gevallen ontheffing te verlenen van geldende bestemmingsvoorschriften. Eén van de mogelijkheden betreft het geven van extra bouw- en gebruiksmogelijkheden voor bijbehorende bouwwerken (aan- en bijgebouwen)
Het verdient aanbeveling om beleidsregels op te stellen binnen welke grenzen gebruik zal worden gemaakt van deze specifieke buitenplanse ontheffingsmogelijkheden. Dat geeft duidelijkheid aan belanghebbenden, versnelt de toetsingsmogelijkheid en verkort de motivering.
Deze nota zal als beleidsregel in de zin van artikel 1:3, vierde lid Algemene wet bestuursrecht worden vastgesteld en gepubliceerd en geldt daarmee als een algemene regel bij de uitleg van voorschriften en het gebruik van bevoegdheden van het college.
Gebieden buiten de bebouwde kom
Bij de voorbereiding van het bestemmingsplan “Buitengebied” is van de zijde van het college van gedeputeerde staten aangegeven dat de oppervlakte voor bewoning niet meer zou mogen bedragen dan 200 m2 (incl. bijgebouwen).
Aan die eis van de provincie is tegemoet gekomen met dien verstande dat bij ontheffing enige extra ruimte kan worden geboden die mede afhankelijk is van de oppervlakte van bestaande bebouwing.
In de reactie op de zienswijze van de provincie is al aangegeven dat de gemeente van oordeel is dat een maximale oppervlakte van 200 m2 niet meer van deze tijd is en niet meer aanvaardbaar. Daarbij is tevens aangegeven dat de bereidheid bestaat om door middel van ontheffingen meer ruimte te geven dan het bestemmingsplan bij recht aangeeft in situaties waarbij er een extra ruimtebehoefte ten behoeve van b.v. hobbymatige activiteiten, waaronder het houden van dieren en aan huis verbonden beroepsactiviteiten.
Bij de vaststelling van de Provinciale omgevingsverordening is inmiddels aangegeven dat de gezamenlijke oppervlakte ten behoeve van wonen niet meer dan 300 m2 mag bedragen.
Vanuit de erkenning van de wens van bewoners van het buitengebied dat er in een aantal gevallen behoefte kan zijn aan extra ruimte die in het bestemmingsplan op dat moment niet kon worden gerealiseerd, ten gevolge van het toen geldende provinciale beleid, ligt het volstrekt voor de hand om ook buitenplanse ontheffingen in te zetten om aan de wensen van de inwoners te voldoen.
Het gaat daarbij om bijbehorende bouwwerken als bedoeld in het Besluit omgevingsrecht en dus functioneel ondergeschikt aan het hoofdgebouw.
Daarbij kan ook invulling worden gegeven aan de wens van de gemeenteraad om een grotere oppervlakte aan hoofd- en bijgebouwen te bieden dan oorspronkelijk door de provincie werd toegestaan.
Gebieden binnen de bebouwde kom
Met name op de grotere kavels binnen de bebouwde kom speelt een vergelijkbare problematiek. Dat geldt zeker voor de kavels met ruime tuinen en erven in de linten die voor een deel van oorspronkelijk een agrarische of bedrijfsmatige functie hebben gehad.
Ook in die gevallen kan ten behoeve van dezelfde activiteiten extra ruimte worden geboden middels een buitenplanse ontheffing. Daarbij moet worden opgemerkt dat in veel van deze gevallen ook het open karakter van de bebouwingsstructuur een belangrijke omgevingsfactor is en in die zin vergelijkbaar met de situaties in het bestemmingsplan Buitengebied.
In de voorontwerpen van de bestemmingsplannen is er rekening mee gehouden dat er ten behoeve van de woonfuncties voldoende ruimte zou moeten worden geboden voor bijbehorende bouwwerken.
Zolang de bestemmingsplannen nog niet zijn aangepast kan voor het overgrote deel van de gevallen kan aan de gerechtvaardige wensen van inwoners tegemoet gekomen worden wanneer buitenplanse ontheffingen worden verleend die in de lijn ligt met de ontwerp regels die worden gehanteerd in de reeds in voorbereiding zijnde bestemmingsplannen voor o.a. De Linten.
In andere gevallen dient de situatie van geval tot geval te worden beoordeeld en zal het al dan niet verlenen van een buitenplanse ontheffing afzonderlijk worden gemotiveerd.
Met toepassing van de buitenplanse ontheffing wordt extra ruimte gegeven voor het plaatsen van bijbehorende bouwwerken. Het is niet consistent wanneer voor die bouwwerken andere of geen regels zouden gelden dan voor de bij recht toegestane bijbehorende bouwwerken ten aanzien van goothoogte en dakhellingen. Om die reden ligt het voor de hand om bij het verlenen van deze buitenplanse ontheffingen ook die regels toe te passen.
Bij de totstandkoming van het bestemmingsplan Buitengebied is gesteld dat ontheffingen mede aanvaardbaar worden geacht omdat de kwaliteit wordt bewaakt door toetsing van bouwplannen aan redelijke eisen van welstand. Hoewel de regels ten aanzien van vergunningvrij bouwen inmiddels bij de in werking treding van de Wabo zijn uitgebreid is het redelijk om bij het verlenen van buitenplanse ontheffingen (die kunnen leiden tot gebouwen met een behoorlijke omvang) de plannen te toetsen aan redelijke eisen van welstand zoals die door de gemeenteraad in de welstandsnota zijn vastgelegd. Indien daarover onduidelijkheid mocht bestaan kan advies gevraagd worden van de welstandscommissie of de rayonarchitect.
Doeleinden waarvoor buitenplanse ontheffing kan worden verleend
Inmiddels is o.a. in het voorontwerp bestemmingsplan voor De Linten aangegeven in welke gevallen ontheffing kan worden verleend voor een grotere oppervlakte aan bijbehorende bouwwerken dan het bestemmingsplan aangeeft. Het ligt voor de hand om die criteria ook te gebruiken bij het beoordelen van verzoeken om buitenplanse ontheffingen.
Het gaat er daarbij om dat er sprake moet zijn van een aantoonbare behoefte vanuit de in de bestemming toegelaten functies, bijvoorbeeld vanwege een gezinssituatie, mantelzorg, stalling van materieel dan wel ruimtebehoevende hobbymatige/bedrijfsmatige activiteiten of een situatie waarin de vergroting van het hoofdgebouw afgewezen moet worden
Afwijking van de beleidsregels
Reeds op voorhand kan worden aangenomen dat er zich in de toekomst vragen zullen voordoen om extra ruimte voor andere gevallen dan in deze beleidsnotitie worden aangegeven. Het is niet nodig om al aan te geven hoe daarmee zal worden omgegaan. De Algemene wet bestuursrecht geeft in artikel 4.84 reeds de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van beleidsregels af te wijken.
In artikel 4 lid 1 van bijlage II behorende bij het Besluit omgevingsrecht is het volgende bepaald:
Voor het verlenen van een omgevingsvergunning waarbij met toepassing van art. 2.12, eerste lid onder a, onder 2, van de wet van het bestemmingsplan of de beheersverordening wordt afgeweken, komen in aanmerking:
Gelet op het vorenstaande worden de volgende beleidsregels vastgesteld:
Het college van burgemeester is bereid ontheffing te verlenen op grond van artikel 4 lid 1 van Bijlage II behorende bij het Besluit omgevingsrecht in geval er sprake is van een aantoonbare behoefte vanuit de in de bestemming toegelaten functies, bijvoorbeeld vanwege een gezinssituatie, mantelzorg, stalling van materieel dan wel ruimtebehoevende hobbymatige/bedrijfsmatige activiteiten of een situatie waarin de vergroting van het hoofdgebouw afgewezen moet worden
Het college behoudt zich de mogelijkheid voor om de ontheffing te weigeren indien de gebruiksmogelijkheden van belendende percelen onevenredig worden beperkt of naar redelijke verwachtingen onevenredige overlast wordt veroorzaakt voor omwonenden.