Organisatie | Krimpen aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Toelichting Mandaatregeling personeel |
Citeertitel | Toelichting Mandaatregeling personeel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2011 | 22-01-2014 | Onbekend | 30-08-2011 Onbekend | Onbekend |
Deze mandaatregeling beperkt zich tot de mandaten op het personeelsgebied.
Het belangrijkste argument voor invoering van de nieuwe mandaatregeling personeel is het toepassen van het principe van integraal management. Daardoor krijgen de afdelingshoofden de bevoegdheden en de middelen om besluiten te kunnen nemen en uit te voeren. Met als gevolg vereenvoudiging van de besluitvorming en een meer efficiënte en slagvaardiger organisatie. Een ander gevolg is administratieve lastenverlichting doordat voor de gemandateerde onderwerpen geen collegebesluiten meer nodig zijn.
Ook was de voorgaande mandaatregeling personeel niet meer actueel. Door reorganisatie sloot de regeling niet meer aan op de gewijzigde organisatiestructuur.
Het Managementteam (MT) en de Ondernemingsraad hebben ingestemd met de nieuwe regeling.
Bij mandaatverlening worden bevoegdheden die een bestuursorgaan op grond van diverse wet- en regelgeving bezit, opgedragen aan functionarissen die werkzaam zijn in de ambtelijke organisatie. Het college blijft eindverantwoordelijk voor de genomen beslissing. Bij twijfel heeft de gemandateerde de plicht dit terug te koppelen op de mandaatgever.
De wettelijke regels over het gebruik van mandaat zijn te vinden in hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). In de Mandaatregeling personeel zijn aanvullende spelregels en randvoorwaarden opgenomen waaronder binnen de gemeente Krimpen aan den IJssel de mandaatverlening personeel plaatsvindt. Juiste naleving ervan vormt de waarborg dat de gemeente Krimpen aan den IJssel ook bij mandaatverlening legitieme besluiten neemt.
De hoofdregel is: mandaat, tenzij…
Het college mandateert de gemeentesecretaris voor de personele besluiten met recht op doormandatering. Concreet ziet dit er als volgt uit.
Het college blijft bevoegd voor:
Mandaat aan de gemeentesecretaris voor:
Ondermandaat aan het afdelingshoofd voor:
Ondermandaat aan de teamleider Personeel en Organisatie voor:
·uitvoeringshandelingen met een gebonden karakter
De mogelijkheid van ondermandaat is aanwezig en dient schriftelijk te worden vastgelegd.
Uitoefening van het mandaat kan alleen binnen de geldende wet- en regelgeving en andere voorschriften. De mandaatgever blijft bevoegd bijzondere aanwijzingen/instructies te geven en zelf de bevoegdheid uit te oefenen.
Volmacht regelt in het privaatrecht hetzelfde als mandaat in het bestuursrecht.
Voorbeelden zijn het aangaan van een arbeidsovereenkomst en de overdracht van de burgemeester om een overeenkomst te tekenen.
Voorbeelden van machtiging zijn allerlei voorbereidings- en uitvoeringshandelingen in verband met de besluitvorming.
De bevoegdheid voor de griffie ligt bij de gemeenteraad. De mandaatregeling brengt hier geen verandering in.
Ondermandaat kan alleen schriftelijk worden verleend en dient te worden opgenomen in het mandaatregister.
Voor specifieke thema’s zijn aparte beleidskaders gemaakt, die de reikwijdte van de gemandateerde bevoegdheden aangeven.
Dit artikel bepaalt de grenzen van de mandaatverlening. In de genoemde situaties beslist de mandaatgever. In de meeste gevallen is dat de gemeentesecretaris.
De terugkoppeling is vormgegeven door het onderwerp mandaat op te nemen als vast agendapunt op het werkoverleg tussen gemeentesecretaris en afdelingshoofd.
Artikel 9 Verslaglegging en verantwoording
Het college blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de bij mandaat genomen besluiten.
De gemandateerde is door het mandaat bevoegd om in zijn plaats besluiten te nemen. Dit betekent dat de gemandateerde verantwoordelijk is voor een deugdelijk gemotiveerd besluit. Ook zorgt hij voor registratie van de besluiten.