Organisatie | Landsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening wachtlijstbeheer Wet soiale werkvoorziening Landsmeer 2011 |
Citeertitel | Verordening wachtlijstbeheer Wsw Landsmeer 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Overwegende dat de raad bij verordening nadere regels kan stellen met betrekking tot het wachtlijstbeheer
Wet sociale werkvoorziening, art. 12, lid 2.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | nieuwe regeling | 27-09-2011 Kompas, 04-10-2011 | 2011 - 84 |
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Landsmeer in zijn
vergadering van 27 september 2011.
De griffier,
De voorzitter,
Toelichting op de verordening wachtlijstbeheer Wsw 2011
Met de verordening wachtlijstbeheer wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid die artikel 12, tweede lid, van de Wet sociale werkvoorziening, zoals geldend op 1 januari 2008, biedt, waar staat:
“De gemeenteraad kan bij verordening regels stellen over de volgorde waarin de ingezetenen die op de wachtlijst zijn geplaatst voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid, in aanmerking worden gebracht.”
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
De in de aanhef van de verordening genoemde gemeenten hebben de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening volledig overgedragen aan de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Zaanstreek – Waterland. Het bestuur van deze gemeenschappelijke regeling treedt voor de toepassing van deze wet, met uitzondering van de artikelen 8, 9, 13, vierde lid, en 14, eerste lid, in de plaats van de betrokken colleges.
Het bestuur van het werkvoorzieningschap volgt het uitgangspunt van de wetgever, dat de volgorde van plaatsing op de wachtlijst bepalend is voor het in aanmerking komen voor een dienstbetrekking in het kader van de Wsw.
De verordening maakt het mogelijk van dit uitgangspunt af te wijken. De in tweede lid genoemde prioritaire groepen zijn voornamelijk gekozen om een sluitende aanpak mogelijk te maken. Het zou immers onwerkbaar zijn een reguliere werkgever, die na een intensieve zoektocht bereid is een SW geïndiceerde een begeleid werken plaats te bieden, te moeten melden, dat de kandidaat pas na geruime tijd daadwerkelijk kan starten, omdat hij vanwege een wachtlijst nog lang niet aan de beurt is.
Nadrukkelijk wordt gesteld dat het in lid twee gaat om een ‘kanbepaling’; geïndiceerden kunnen aan dit artikel geen rechten ontlenen. Het bestuur van het werkvoorzieningschap zal nader beleid uitwerken voor de toepassing van dit artikel.