Organisatie | Stichtse Vecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen |
Citeertitel | Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen (Verordening BRP). |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de verordeningen gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de voormalige gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen zoals eerder vastgesteld bij afzonderlijke raadsbesluiten van de voormalige gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-10-2011 | 08-10-2014 | Nieuwe regeling | 27-09-2011 Nieuwsblad voor Vecht-, Amstel en Rijnstreek, 20-10-2011 | SV36 |
De basisregistratie personen heeft tot doel:
In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.
De verordeningen gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de voormalige gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen worden ingetrokken.
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen (Verordening BRP).
Loenen aan de Vecht, 27 september 2011
Verordening gemeentelijke basisregistratie personen
Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer
De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen.
Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistratie personen aan.
Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen
In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.
Artikel 4 Categorieën van personen in de basisregistratie personen
Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de basisadministratie van gemeente zijn opgenomen c.q. in gemeente woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo dienen de gegevens van woningeigenaren die niet in gemeente woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners en niet inwoners.
Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisregistratie binnen de eigen organisatie alsmede de verdere uitwerking van de verstrekking aan vrije derden over te laten aan het college, binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders.