Organisatie | Rheden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling briefadres |
Citeertitel | Regeling briefadres |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-08-2011 | 20-10-2016 | Nieuwe regeling | 18-07-2011 Regiobode, 03-11-2011 | Geen |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden;
overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor het inschrijven in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) op briefadressen;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
In deze beleidsregels wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:
woonadres: het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
Artikel 2 Maximum aantal briefadressen per adres
Een briefadres kan alleen verleend worden op een particulier adres, waar nog geen of slechts één briefadres is geregistreerd. Hierbij geldt een briefadres afgegeven aan een gezin als één briefadres.
Artikel 3 Maximale termijn briefadressen
Een briefadres wordt in het algemeen voor 6 maanden, met een verlengingsmogelijkheid tot maximaal één jaar toegekend. Deze termijn geldt niet voor personen die verblijven in een instelling als bedoeld in artikel 67 Wet GBA en voor personen die op grond van artikel 58 Besluit GBA zijn vrijgesteld van het doen aangifte van vertrek (bijv. zeevarenden).
Voor het in behandeling nemen van een aangifte van een briefadres op grond van artikel 49 Wet GBA moeten de volgende stukken overgelegd worden:
Voor het in behandeling nemen van een aangifte van een briefadres op grond van artikel 67 Wet GBA is het overleggen van een vragenlijst niet noodzakelijk.
Artikel 5 Beoordeling van de aanvraag
Bij de afweging of een briefadres op grond van artikel 49 Wet GBA wordt toegekend wordt rekening gehouden met het uitgangspunt van de Wet GBA dat personen ingeschreven moeten worden op het adres waar zij de meeste tijd verblijven. De aanvrager moet aannemelijk kunnen maken niet over een woonadres te kunnen beschikken.
Artikel 6 Postbussen of leegstaand adres
Het is niet mogelijk een briefadres te houden op een postbus of een leeg adres. Onder een leeg adres wordt verstaan een woonadres waarop op dat moment geen personen staan ingeschreven.
Voor briefadressen die al zijn toegekend vóór inwerkingtreding van deze beleidsregels wordt een overgangsperiode van zes maanden gehanteerd. Daarna wordt een eventueel verzoek om verlenging getoetst aan deze beleidsregels. De beleidsregel gaat bij nieuwe aanvragen direct en onverkort gelden. Dit betekent dat voor nieuwe situaties geen overgangsperiode wordt opgenomen.
Volgens de Wet GBA wordt onder adres verstaan het woonadres, dan wel bij het ontbreken hiervan of bij toepassing van artikel 67, het briefadres.
Onder woonadres wordt verstaan:
het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
Onder ‘briefadres’ wordt verstaan het adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken.
Artikel 49, eerste lid van de Wet GBA bepaalt dat indien het woonadres ontbreekt dan wel artikel 67 van toepassing is, op aangifte een briefadres wordt opgenomen.
Er kunnen dus twee aanleidingen zijn waarom door het college van burgemeester en wethouders een briefadres in de basisadministratie kan worden opgenomen:
wanneer een ingezetene verblijft in een instelling als bedoeld in artikel 67, derde en vierde lid, van deze wet. Hierbij moet gedacht worden aan instellingen voor gezondheidszorg, instellingen op het gebied van kinderbescherming en penitentiaire inrichtingen. Omdat het opnemen van het adresgegeven van dergelijke instellingen de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen onevenredig kan schaden hebben de inwoners van dergelijke instellingen de mogelijkheid elders briefadres te kiezen.
De beleidsregels zijn vooral bedoeld om het inschrijven op briefadres op grond van artikel 49 Wet GBA nader te reguleren.
Artikel 2 Maximum aantal briefadressen per adres
Een briefadres kan alleen verleend worden op een particulier adres, waar nog geen of slechts één briefadres is geregistreerd. Hierbij geldt een briefadres afgegeven aan een gezin als één briefadres. Dit betekent dat er maximaal twee personen of twee gezinnen een briefadres kunnen hebben op één adres. Deze regel moet voorkomen dat briefadressen afgegeven worden tegen betaling van een maandelijks bedrag. Het vermoeden is namelijk dat deze briefadressen gebruikt worden door personen, die wel degelijk een woonadres hebben, maar niet op dat adres geregistreerd willen of mogen worden. Het in stand houden van commerciële briefadresgevers werkt fraude en misbruik in de hand en dient dan ook te worden tegengegaan.
Artikel 3 Maximale termijn briefadressen
In het algemeen is een briefadres een tijdelijk adres. Om het tijdelijke karakter te bevestigen is in de beleidsregels opgenomen dat een briefadres in het algemeen voor een periode van 6 maanden met een verlengingsmogelijkheid tot maximaal één jaar wordt toegekend. Na het verloop van deze periode, moet de burger worden ingeschreven op een woonadres waar hij feitelijk verblijft. Hierop zijn een aantal uitzonderingen mogelijk. Deze uitzonderingen hebben te maken met de feitelijke onmogelijkheid van de burger om een woonadres te hebben. Te denken valt daarbij aan bijvoorbeeld schippers. Zolang zij varen kunnen zij immers niet ingeschreven worden op een woonadres. Gedurende de periode dat zij varen kunnen zij kiezen voor een briefadres bij een particulier. Wel wordt het recht op het briefadres periodiek getoetst door de afdeling Publiekszaken.
Daarnaast wordt een uitzondering gemaakt voor personen die verblijven in een instelling als bedoeld in artikel 67 van de Wet GBA: o.a. instellingen voor gezondheidszorg (verpleeghuizen), instellingen op het gebied van kinderbescherming en penitentiaire inrichtingen. Ook wordt een uitzondering gemaakt voor zeevarenden die op grond van artikel 58 Besluit GBA zijn vrijgesteld van het doen van aangifte van vertrek.
Wanneer iemand in de gemeente Rheden een briefadres aanvraagt, moet worden bepaald of de aanvraag in behandeling kan worden genomen. Voor de behandeling van een aangifte van een briefadres is het volgende nodig:
Artikel 5 Beoordeling van de aanvraag
Op basis van de door betrokkene verstrekte motivering en de informatie uit de overgelegde vragenlijst wordt bezien of de door hem of haar aangedragen redenen voldoende zijn om het verzoek om briefadres in te willigen. Daarbij wordt gekeken naar de duur van het briefadres en het aantal briefadressen.
Er zijn verschillende situaties denkbaar op grond waarvan betrokkenen in aanmerking denken te kunnen komen voor een briefadres. Ingevolge het bepaalde in artikel 70, tweede lid, van de Wet GBA dient betrokkene de redenen aan te geven voor de aangifte van een briefadres.
De volgende gevallen kunnen wel reden zijn voor aangifte van een briefadres:
De volgende situaties zijn geen redenen om een briefadres aan te houden:
De hiervoor genoemde opsomming is niet uitputtend bedoeld. Mocht een verzoek tot aangifte briefadres niet onder één van de hiervoor beschreven situaties vallen dan dient een dergelijk verzoek afzonderlijk en op zijn eigen (juridische) merites te worden beoordeeld.
Artikel 6 Postbus of leeg adres
Het is niet mogelijk om een briefadres te hebben op een postbus of leeg adres. De reden om geen postbus als briefadres te accepteren is dat hiermee niet kan worden gegarandeerd dat de post ook inderdaad betrokkene zal bereiken; uitsluitend betrokkene zelf kan daarvoor zorg dragen en om die reden wordt een postbus niet geaccepteerd. Met een leeg adres wordt bedoeld een woonadres waarop op dat moment geen personen staan ingeschreven
Voor hen die al een briefadres hebben vóór inwerkingtreding van deze regeling wordt een overgangsperiode van maximaal zes maanden gehanteerd. Een eventueel verzoek om verlenging wordt getoetst aan de beleidsregels.
Voor personen die verblijven in een instelling als bedoeld in artikel 67 van de Wet GBA geldt geen overgangsrecht.