Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | gemeenschappelijke regeling VIXIA |
Citeertitel | gemeenschappelijke regeling VIXIA |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | gemeenschappelijke regeling |
ook besloten door college en burgemeester
de Wet gemeenschappelijke regeling en de Wet sociale werkvoorziening;
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-02-2002 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 21-02-2002 Maas en Mijn | n.b. |
In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
Het belang ter behartiging waarvan de regeling is getroffen omvat de integrale uitvoering van de Wsw en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen.
Ter behartiging van het in artikel 3 van de regeling genoemde belang dragen de gemeentebesturen aan het openbaar lichaam alle bevoegdheden en verplichtingen over met betrekking tot de uitvoering van de Wsw, waaronder de indicatie, het instellen
van een indicatiecommissie en het aanbieden van een dienstbetrekking aan in de gemeenten woonachtige personen als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de Wsw.
Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam
Artikel 7 Zittingsduur algemeen bestuur
De leden van het algemeen bestuur worden aangewezen voor een periode gelijk aan die van de zittingsduur van de leden der gemeenteraden met dien verstande dat het lidmaatschap van het algemeen bestuur eindigt op de dag waarop het algemeen bestuur in nieuwe samenstelling voor de eerste vergadering bijeenkomt.
Artikel 9 Vergaderingen van het algemeen bestuur
Besluiten van de vergadering van het algemeen bestuur vinden plaats op basis van meerderheid van de uitgebrachte stemmen, met dien verstande dat besluiten van het openbaar lichaam ter zake van wijziging van de statuten, ontbinding, fusie of splitsing slechts kunnen worden genomen in een voltallige vergadering van het algemeen bestuur.
Artikel 10 Bevoegdheden algemeen bestuur
Onverminderd het bepaalde in artikel 30 lid 1 sub a van de Wet gemeenschappelijke regelingen worden bij deze regeling aan het algemeen bestuur alle bevoegdheden toegekend die niet bij of krachtens deze regeling aan de voorzitter of het dagelijks bestuur worden toegekend.
Artikel 12 Verantwoording uitvoeringsorganisatie
Het algemeen bestuur rapporteert per kwartaal aan de gemeente over de financiële ontwikkeling en voortgang van de uitvoeringsorganisatie aan de hand van door de uitvoeringsorganisatie te hanteren financiële kengetallen.
Het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam
Artikel 14 Samenstelling dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter van het algemeen bestuur en maximaal twee leden door het algemeen bestuur uit zijn midden aan te wijzen.
Artikel 15 Zittingsduur dagelijks bestuur
De leden van het dagelijks bestuur worden aangewezen voor een periode gelijk aan die van de zittingsduur van de leden der gemeenteraden met dien verstande dat het lidmaatschap van het dagelijks bestuur eindigt op de dag waarop het dagelijks bestuur in nieuwe samenstelling voor de eerste vergadering bijeenkomt.
De leden van het dagelijks bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur verantwoording verschuldigd voor door het dagelijks bestuur gevoerde bestuur.
Zij geven aan het algemeen bestuur mondeling of schriftelijk alle inlichtingen die door deze worden verlangd.
Het bestuur zendt jaarlijks voor 1 april een ontwerpbegroting voor het komend dienstjaar, voorzien van een memorie van toelichting en vergezeld van een overzicht van financiële beleidsuitgangspunten voor de komende dienstjaren toe aan de raden van de gemeenten. De raden van de gemeenten kunnen binnen twee maanden na ontvangst daarvan het dagelijks bestuur schriftelijk van hun gevoelens doen blijken.
Artikel 26 Rekening en verantwoording
Vóór 1 april ontvangt het algemeen bestuur van het dagelijks bestuur de verantwoording over het afgelopen jaar in aansluiting aan de posten van de begroting, onder overlegging van de opgestelde jaarrekening, het ingediende jaarverslag en de daarbij behorende bescheiden en een berekening van de door gemeenten te betalen bijdragen.
Het algemeen bestuur stelt de jaarrekening alsmede de bijdragen van de gemeentebesturen in het eventuele exploitatietekort vóór 1 juli vast, nadat een registeraccountant deze heeft onderzocht. Het algemeen bestuur zendt de vastgestelde jaarrekening voor 15 juli aan gedeputeerde staten ter kennisneming.
Voor uitgaven, die in strijd met de goede trouw, zijn aangewezen op een begrotingspost waarmee zij niet overeenstemmen of die anderszins niet rechtmatig zijn bevolen, zijn de leden van het dagelijks bestuur deswege hoofdelijk aansprakelijk voor het geheel jegens het openbaar lichaam, tenzij blijkt dat zij aan het bevelen van die uitgaven of het boeken op die onjuiste begrotingspost niet hebben meegewerkt.
Zo dikwijls daartoe volgens dit artikel termen aanwezig zijn, wijst het algemeen bestuur iemand aan, die zonder nader besluit van het algemeen bestuur, gemachtigd is tot instellen van een rechtsvordering en het voeren of doen voeren van een rechtsgeding namens en voor rekening van het openbaar lichaam, teneinde betaling te verkrijgen van de krachtens het eerste en het tweede lid ontstane vorderingen op de leden van het dagelijks bestuur.
Artikel 31 Toetreding en uittreding
Het algemeen bestuur regelt de financiële alsmede de overige gevolgen van zowel een eventuele toetreding als uittreding, waarbij ook rekening wordt gehouden met het gestelde in artikel 28 lid 4. De financiële afrekening bij uittreding tussen de gemeenten vindt plaats met als uitgangspunt een verdeelsleutel welke is gebaseerd op het gemiddeld aantal Fte's ingevuld door Wsw-werknemers per gemeente. Een en ander wordt gemeten over een referentieperiode van vijf jaren voorafgaand aan de datum van het besluit van uittreding van de desbetreffende gemeente dan wel een referentieperiode die ten minste gelijk is aan de bestaansduur van deze regeling, indien en voor zover de regeling nog geen vijf jaar bestaat.
Artikel 32 Opheffing en liquidatie
Uiterlijk 6 maanden voor het tijdstip, waarop de regeling ophoudt te bestaan, stelt het bestuur een liquidatieplan op dat aan de raden van de aangesloten gemeenten moet worden medegedeeld. Dit liquidatieplan voorziet in de verplichting van de deelnemers alle rechten en verplichtingen van het openbaar lichaam over de deelnemers te verdelen conform de verdeelsleutel als hiervoor bepaald in artikel 31 lid 3.
De deelnemende gemeenten zullen er steeds voor zorg dragen dat het bestuur van het openbaar lichaam te allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan al zijn verplichtingen jegens derden te voldoen.
Indien aan het bestuur van het openbaar lichaam blijkt dat een deelnemende gemeente weigert deze uitgaven op de begroting zetten, doet het bestuur onverwijld aan gedeputeerde staten het verzoek over te gaan tot toepassing van de art.194 en 195 Gemeentewet.
De deelnemende gemeenten verbinden zich in geval van opheffing van het openbaar lichaam, de rechten en verplichtingen van het openbaar lichaam over de deelnemende gemeenten te verdelen.
Artikel 34 Inzending regeling naar gedeputeerde staten
Burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen dragen zorg voor het ter goedkeuring inzenden van de regeling en van besluiten tot wijziging, opheffing, toetreding en uittreding aan gedeputeerde staten.