Organisatie | Boekel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening 2012 gemeente Boekel |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening 2012 gemeente Boekel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, artikel 149
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-10-2013 | 01-04-2014 | 1e wijziging van de 'Algemene subsidieverordening 2012 gemeente Boekel' | 03-10-2013 Gemerts nieuwsblad d.d. 16-10-2013 | Z/013682 AB/006524 en Z/022142 AB/011809 | |
28-07-2011 | 17-10-2013 | Onbekend | 30-06-2011 Weekblad Boekel & Venhorst, 27 juli 2011 | Z/013682 AB/006524 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
i commerciële instelling : rechtspersoon met winstoogmerk;
Artikel 2 Reikwijdte verordening
Deze verordening is van toepassing op de subsidiëring van instellingen, zowel professionele als niet-professionele instellingen, op terreinen van het welzijnsbeleid, waarbij het bevorderen van het welbevinden en de ontplooiing van personen of groepen in de samenleving wordt nagestreefd met als doel:
instandhoudingssubsidie een jaarlijkse subsidie waarbij een lokale, niet-professionele en/of
welzijn en informele zorg: niet-commerciële instelling een maximum bedrag aan middelen krijgt
toegewezen om de instelling in stand te houden en maatschappelijke
participatie en informele zorg bij kwetsbare doelgroepen zoals benoemd
budgetsubsidie : een subsidie waarbij een instelling een vast bedrag, of
een maximum bedrag op begrotingsbasis, of een bedrag per inwoner,
of een bedrag per deelnemer (aan activiteiten) voor een periode van
minimaal één en maximaal vier jaar krijgt toegewezen om het
welbevinden van en of educatie aan personen of groepen in de samenleving te bevorderen
en een vooraf overeengekomen dienstenpakket dan wel activiteitenplan
Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van subsidies met in achtneming van het gestelde in deze verordening en de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en – indien de begroting nog niet is vastgesteld, dan wel goedgekeurd – onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.
Hoofdstuk 2 Aanvraag van de subsidie
Artikel 5 Bij aanvraag in te dienen gegevens
Bij een aanvraag voor een budget- of evenementensubsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:
een begroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten waar de subsidie voor wordt aangevraagd. De begroting behelst een overzicht van de voor het desbetreffende jaar geraamde inkomsten en uitgaven. Als de aanvrager voor dezelfde activiteiten ook subsidie heeft aangevraagd bij één of meer andere bestuursorganen, meldt hij dat in de aanvraag en deelt de stand van zaken mede;
Een aanvraag voor een instandhoudingssubsidie of een instandhoudingssubsidie welzijn en informele zorg wordt uiterlijk ingediend op 31 december van het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft. Een adviessubsidie wordt uiterlijk in het jaar voorafgaande aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft ingediend.
Hoofdstuk 3 Verlening en vaststelling van de subsidie
Artikel 11 Subsidiebeschikking
1.De beschikking tot subsidieverlening of directe subsidievaststelling vermeldt:
Artikel 12 Betaling en bevoorschotting
Indien een beschikking tot directe subsidievaststelling voor een instandhoudingssubsidie of een instandhoudingssubsidie welzijn en informele zorg wordt gegeven, vindt de betaling van de gehele subsidie in één bedrag plaats en wel in het kwartaal van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft, direct volgend op het kwartaal waarin de beschikking is gegeven. Indien een beschikking tot directe subsidievaststelling voor een adviessubsidie wordt gegeven, vindt de betaling van de gehele subsidie in één bedrag plaats in het eerste kwartaal van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft.
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger doet onverwijld melding aan het college, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, gedeeltelijk of geheel niet zullen worden verricht of dat gedeeltelijk of geheel niet aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
Artikel 14 Vaststelling van de subsidie
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.
Hoofdstuk 4 Specifieke bepalingen instandhoudingssubsidie
Artikel 15 Subsidiebedragen instandhoudingssubsidies
Hoofdstuk 5 Specifieke bepalingen evenementensubsidie
Artikel 17 Te subsidiëren evenementen
De hierna volgende evenementen komen voor de in dit artikel genoemde subsidiebedragen in aanmerking, voor zover is voldaan aan de in deze verordening gestelde eisen:
Artikel 18 Beoordeling nieuwe aanvragen voor een evenementensubsidie
1.Nieuwe evenementen kunnen enkel voor een evenementensubsidie in aanmerking komen indien hier
besluitvorming over heeft plaatsgevonden in het college.
2.Bij de beoordeling van een aanvraag voor een evenementensubsidie dient, aanvullend op artikel 13, in
ieder geval te worden voldaan aan de volgende criteria:
Hoofdstuk 7 Overige bepalingen
Het college kan afwijken van het bepaalde in deze verordening, indien er naar het oordeel van het college bijzondere omstandigheden zijn of wanneer de verordening leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt jaarlijks verslag gedaan aan de raad.
De ‘Algemene subsidieverordening gemeente Boekel, 2007’, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 5 oktober 2006, wordt ingetrokken.
Artikel 24 Overgangsbepalingen
Bij instellingen die in aanmerking komen voor een instandhoudingssubsidie of een instandhoudingssubsidie welzijn en informele zorg en waarvan het subsidiebedrag door inwerkingtreding van deze verordening 30% of meer verlaagd wordt ten opzichte van het subsidiebedrag in het jaar 2011, is voor het jaar 2012 een overgangsregeling van toepassing. Deze regeling houdt in dat de betreffende instellingen een aanvulling op het subsidiebedrag 2012 krijgen ter hoogte van 50% van het verschil tussen het subsidiebedrag 2011 ten opzichte van 2012.