Organisatie | Montfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening WWB, WIJ, IOAW, IOAZ Montfoort 2011 |
Citeertitel | Handhavingsverordening WWB, WIJ, IOAW, IOAZ Montfoort 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 149.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-09-2011 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 05-09-2011 Onbekend | Onbekend |
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1 - Begripsomschrijving
In deze verordening wordt verstaan onder:
Wetten: Wet werk en bijstand (WWB), Wet investeren in jongeren (WIJ), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening aan Gemeenten (BUIG).
Hoofdstuk 2 - Fraudepreventie, misbruik en oneigenlijk gebruik
Artikel 2 - Opdracht aan college
Het college stelt ter nadere uitvoering van dit onderdeel van de verordening beleid vast, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan fraudepreventie. Onderdeel daarvan is de wijze waarop het college belanghebbenden informeert over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een inkomensvoorziening zijn verbonden, en over de consequenties van fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik. Daarnaast beschrijft het college in een controleplan ten minste de wijze van controle bij de aanvraag, de handelwijze bij inconsistenties in de aanvraag, alsmede het gebruik van signaal- en risicosturing bij de beoordeling van de aanvraag.
Hoofdstuk 3 - Gevolgen bij fraude
Indien de belanghebbende onjuiste, onvolledige of in het geheel geen inlichtingen verstrekt die van belang zijn voor de bepaling van de hoogte, de duur en de voortzetting van de uitkering, verlaagt het college de uitkering conform hetgeen hierover is bepaald in de Maatregelenverordening WWB, IOAW, IOAZ 2011 dan wel in de Maatregelenverordening WIJ 2009, onverminderd de mogelijkheid tot terugvordering van de eventueel ten onrechte ontvangen uitkering.
Artikel 5 - Aangifte bij Openbaar Ministerie
Indien een gedraging van een belanghebbende als bedoeld in artikel 4 leidt tot benadeling van de gemeente, doet het college, onverminderd de mogelijkheid tot terugvordering van de ten onrechte ontvangen bijstand, aangifte bij het Openbaar Ministerie, in overeenstemming met het door het Openbaar Ministerie op dit punt gehanteerde uitgangspunten en hetgeen hierover is bepaald in artikel 13, lid 4 van de Maatregelenverordening WWB, IOAW, IOAZ gemeente Montfoort 2011 dan wel in artikel 12, lid 3 van de Maatregelenverordening WIJ 2009.
In de openbare vergadering van 5 september 2011 heeft de gemeenteraad besloten:
de handhavingsverordening WWB, WIJ, IOAW, IOAZ gemeente Montfoort 2011 vast te stellen.
De griffier, De voorzitter,
mevrouw drs. D.E. van der Kamp de heer E.L. Jansen BA
De inwerkingtreding van de Wet Bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (Wet BUIG) heeft tot de onderhavige Handhavingsverordening 2010 geleid. Met deze verordening wordt invulling gegeven aan de in artikel 8 van de WWB, artikel 12 van de WIJ en artikel 35 van IOAW en IOAZ gegeven opdracht om regels te stellen met betrekking tot het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen. Het behoort tot de gemeentelijke beleidsvrijheid om daarin keuzes te maken. Voor deze verordening is uitgegaan van de Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009 gemeente Woerden. Toegevoegd is handhaving IOAW en IOAZ, een verplichting voortkomend uit de wet BUIG.
Handhaving richt zich zowel op preventie als op repressie. Het uiteindelijke doel is dat (potentiële) klanten de wet en regelgeving uit zichzelf naleven. De kans dat mensen zich aan de regels houden, wordt groter als:
Het onderdeel preventie is te vinden in de maatregelenverordening WWB, IOAW, IOAZ gemeente Montfoort 2011.
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1 - Begripsomschrijving
Dit artikel bevat enkele begripsomschrijvingen. Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de WWB, de WIJ, IOAW/IOAZ of de Awb niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende begrippen in de wet deze verordening moet worden gewijzigd.
Hoofdstuk 2 - Fraudepreventie, misbruik en oneigenlijk gebruik
Artikel 2 - Opdracht aan college
Dit artikel legt bij het college de verantwoordelijkheid neer voor een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de handhaving.
Het blijft noodzakelijk dat het college aan de raad verantwoording aflegt over de doelstellingen en resultaten op dit terrein. In dit artikel wordt de verplichting opgenomen het beleid in deze vast te stellen.
De vorm waarin dit gebeurt is niet nader omschreven, dat kan in een (niet wettelijk verplicht) beleidsplan. De WWB, de WIJ en de wet BUIG vragen aan de raad om het handhavingsbeleid in een verordening vast te leggen. Hier is gekozen voor de systematiek om niet alles in een verordening te regelen, maar ook gebruik te maken van beleidsplannen (of -nota’s).
Controle op de rechtmatigheid van het verstrekken van een uitkering wordt onder andere vorm gegeven door huisbezoeken en het gebruik van het Structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI)-net en het Inlichtingenbureau, waarin actuele gegevens staan van (potentiële) belanghebbenden met betrekking tot inkomen uit loon of uitkering.
Het college informeert de raad jaarlijks over de uitvoering en de resultaten op het gebied van handhaving.
Hoofdstuk 3 - Gevolgen bij fraude
Indien de cliënt onvolledige of onjuiste informatie geeft, kan de uitkering (tijdelijk) middels het opleggen van een maatregel verlaagd worden. Dit conform hetgeen is bepaald in de Maatregelenverordening WWB, IOAW, IOAZ gemeente Montfoort 2011 en de Maatregelenverordening Wet investeren in jongeren 2009.
Deze verlaging van de uitkering is bedoeld om het nakomen van de verplichtingen en de hoogte van de uitkering op elkaar af te stemmen. Dit staat los van het terugvorderen van bijstand, dat bedoeld is om de situatie (weer) in overeenstemming te brengen met het recht.
Artikel 5 - Aangifte bij Openbaar Ministerie
Onder het boeteregime van de Abw bestond de verplichting voor gemeenten om proces-verbaal op te maken en aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie als er sprake was van fraude en het benadelingsbedrag hoger was dan € 6.000,-- (de aangifterichtlijn sociale zekerheid).
Het is de bedoeling dat deze taakverdeling tussen gemeenten en het OM blijft bestaan.
Dit artikel spreekt voor zich.
De Handhaving Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009 wordt opgenomen in de Handhavingsverordening WWB, WIJ, IOAW, IOAZ gemeente Montfoort 2011
De Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009 wordt derhalve ingetrokken.