Organisatie | Raalte |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening klachtbehandeling gemeente Raalte 2011 |
Citeertitel | Verordening klachtbehandeling gemeente Raalte 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
artikel 9:3 Algemene wet bestuursrecht
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-10-2011 | nieuwe verordening | 29-09-2011 Weekblad voor Salland 12-10-2011 | 1102438 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. klacht: een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.
b. klager: degene die een klacht indient.
c. klaagschrift: een schriftelijke klacht.
2. het college van burgemeester en wethouders;
e. beklaagde: degene op wie de klacht betrekking heeft.
f. klachtencoördinator: degene die belast is met de taken zoals beschreven in artikel 2 van deze verordening.
g. rapportage van klachten:het registratiesysteem, bijgehouden door en in beheer van de klachtencoördinator in verband met de behandeling van klachten.
h. klachtbehandelaar: degene die met de behandeling van en advisering over een schriftelijke of mondelinge klacht is belast.
i. het presidium:een overlegorgaan van de raad bestaande uit de voorzitter, de plaatsvervangende voorzitter en de fractievoorzitters.
Het college van burgemeester en wethouders wijst een ambtenaar of ambtenaren aan die belast is of belast zijn met:
Artikel 4 Beslissing op mondelinge en schriftelijke klachten
De beslissing op mondelinge klachten en klaagschriften over bestuursorganen of personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt genomen door het betreffende bestuursorgaan.
Artikel 5 Wijze van behandeling van klachten
De afhandeling van de ingediende klachten geschiedt overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 6 Rapportage van klachten
De rapportage zoals genoemd in artikel 2 wordt aan de raad ter kennisname voorgelegd en bevat minimaal een overzicht van het aantal in het afgelopen jaar ingediende klachten, de aard van die klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van de klachtenbehandeling.
Artikel 7 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.