Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Montfoort

Gemeentelijke Ombudsman

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMontfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeentelijke Ombudsman
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2006Onbekend

17-10-2005

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeentelijke Ombudsman

De raad van de gemeente Montfoort;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 13 september 2005;

gelet op hoofdstuk IVc en artikel 149 van de gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUIT:

vast te stellen de volgende

Verordening gemeentelijke ombudsman

Artikel 1 Instelling gemeentelijke ombudsman

  • 1.

    Er is een gemeentelijke ombudsman.

  • 2.

    De ombudsman is niet ondergeschikt aan enig bestuursorgaan.

Artikel 2 Benoeming (plaatsvervangend) ombudsman

  • 1.

    De ombudsman wordt benoemd voor een periode van 6 jaar en kan voor telkens eenzelfde periode worden herbenoemd.

  • 2.

    Er wordt tevens voorzien in de benoeming van een plaatsvervangend ombudsman.

Artikel 3 Nevenfuncties ombudsman

De ombudsman mag geen functie aanvaarden of een beroep of bedrijf uitoefenen zonder vooraf verkregen toestemming van het college.

Artikel 4 Financiële middelen

  • 1.

    De vergoeding die de ombudsman ontvangt voor zijn werkzaamheden is geregeld in de “Verordening rechtspositie gemeentelijke ombudsman gemeente Utrecht”.

  • 2.

    Op contractuele basis vindt verrekening plaats met de gemeente Utrecht.

Artikel 5 Rapport ombudsman

  • 1.

    Binnen zes weken na ontvangst van het rapport van de ombudsman bericht het bestuursorgaan verzoeker schriftelijk op welke wijze de gemeente het rapport van de ombudsman afdoet.

  • 2.

    De ombudsman ontvangt van dit schrijven een afschrift.

  • 3.

    Indien het rapport van de ombudsman een of meer aanbeveling(en) bevat, bericht het bestuursorgaan binnen acht weken na ontvangst van het rapport de ombudsman of en op welke wijze aan de aanbeveling(en) gevolg zal worden gegeven.

Artikel 6 Kennisgeving en evaluatie

  • 1.

    De ombudsman schrijft over de voor het bestuursorgaan gedane verrichtingen een jaarverslag. Burgemeester en wethouders geven publiekelijk kennis van het verschijnen van het jaarverslag van de ombudsman en dragen er zorg voor dat dit algemeen verkrijgbaar is.

  • 2.

    De ombudsman kan ook, zo dikwijls hij eerdere kennisneming daarvan voor de gemeenteraad van belang acht, direct na het afsluiten van een onderzoek de gemeenteraad omtrent zijn bevindingen en oordeel inlichten.

  • 3.

    Jaarlijks kan tussen ombudsman en bestuursorgaan een evaluatiegesprek plaatsvinden over het verslagjaar.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op een door het college bij openbaar bekend te maken besluit te bepalen tijdstip.

  • 2.

    Met de inwerkingtreding van de onderhavige regeling vervalt de “Verordening gemeentelijke ombudsman Montfoort”, zoals vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 oktober 2001.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als:

Verordening gemeentelijke ombudsman Montfoort 2005.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van

de raad van de gemeente Montfoort, gehouden op

 

 

17 oktober 2005

De griffier, De voorzitter,