Organisatie | Putten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Putten |
Citeertitel | Financiële Verordening gemeente Putten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën en economie |
Geen
Gemeentewet, art. 212
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-12-2012 | 01-01-2015 | artikel 7 lid 5a | 08-11-2012 Puttens Weekblad 19-12-2012 | 282372 | |
20-03-2012 | 27-12-2012 | toevoeging lid 7.8 | 05-07-2012 Puttens Weekblad 12-09-2012 | 262938 | |
16-03-2006 | 13-09-2012 | nieuwe regeling | 02-03-2006 De Puttenaer 15-03-2006 | 2006, IZ/2006/4073 |
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 oktober 2012, nr. 282341; gelet op het bepaalde in artikel 7, lid 5 van de Financiële verordening (Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Putten, vastgesteld bij raadsbesluit van 2 maart 2006, nr. FIN/2006/2469);
vast te stellen de 2* wijziging van de Financiële verordening.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
de financiële administratie is een onderdeel van de administratie en omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Putten, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
- de financieel-economische positie;
- de uitvoering van de begroting;
- het afwikkelen van vorderingen en schulden;
- alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover;
HOOFDSTUK I BEGROTING EN VERANTWOORDING
Paragraaf Rapportage en Verantwoording
Artikel 7 Tussentijdse rapportage en informatie
Het college van burgemeester en wethouders informeert in ieder geval vooraf de gemeenteraad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen, voor zover het betreft niet bij begroting vastgestelde afzonderlijke verplichtingen inzake:
Het college informeert de vakcommissie op de eerstvolgende commissievergadering en vraagt middels een raadsvoorstel een aanvullend krediet op de eerstvolgende raadsvergadering bij een te verwachten budgetoverschrijding van een investeringskrediet groter of gelijk aan 5%, waarbij de overschrijding €25.000,-- of meer bedraagt.
HOOFDSTUK 2 FINANCIËLE POSITIE
Artikel 10 Waardering en afschrijving vaste activa
De materiele vaste activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden lineair afgeschreven in:
Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000,-- worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatstgenoemden worden altijd geactiveerd.
Investeringen met economisch nut waar rechten tegenover staan kunnen worden afgeschreven op basis van annuïteiten.
Onder activa met een meerjarig maatschappelijk nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden verstaan investeringen in aanleg en onderhoud van: waterwegen; waterbouwkundige werken; permanente terreinwerken; wegen; straten; fietspaden; voetpaden; bruggen; viaducten; tunnels; verkeerslichtinstallaties; openbare verlichting; straatmeubilair; reconstructie openbare ruimte; parken; overig openbaar groen.
Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden onder aftrek van bijdragen van derden en bestemmingsreserves ten laste van de exploitatie gebracht. Hiervan kan bij raadsbesluit worden afgeweken. In geval van activering bij raadbesluit wordt het actief lineair afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere, door de raad aan te geven tijdsduur.
Artikel 11 Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Putten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
Artikel 12 Financieringsfunctie
Voor de regels inzake de algemene doelstellingen en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie, alsmede inzake de administratieve organisatie van de financieringsfunctie, daaronder begrepen taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening wordt verwezen naar het treasurystatuut.
Artikel 13 Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de vier jaar.
Artikel 18 Inwerkingtreding en intrekking
Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de bij raadsbesluit van 13 november 2003 vastgestelde financiële verordening en de bij raadsbesluit van 1 juli 2004 vastgestelde eerste wijziging van de financiële verordening.