Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Putten

Verordening cliëntenraad Wet werk en bijstand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePutten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenraad Wet werk en bijstand
CiteertitelVerordening cliëntenraad Wet werk en bijstand
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet werk en bijstand, art. 47

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-200901-10-200901-01-2015Wijziging van artikel nummers 1,2,3 en 16

03-12-2009

Puttens Weekblad, 23-12-2009

IZ/2005/73 en 173124
01-01-200501-01-2010nieuwe regeling

02-12-2004

De Puttenaer 05-01-2005

IZ/2005/73
01-01-2005nieuwe regeling

02-12-2004

De Puttenaer 05-01-2005

IZ/2005/73

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenraad Wet werk en bijstand

Vastgesteld bij besluit van de raad van 2 december 2004, nr. WZI/2004/15037 gewijzigd op 3 december 2009 nr 173124

 

VERORDENING CLIËNTENRAAD WET WERK EN BIJSTAND

Artikel 1 Begripsbepaling

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten;

  • b.

    gemeente: gemeente Putten

  • c.

    raad: de gemeenteraad van de gemeente Putten

  • d.

    de wet: de Wet werk en bijstand (Wwb) en de Wet investeren in jongeren (WIJ);

  • e.

    uitkering:

    - periodieke uitkering voor levensonderhoud op grond van de Wwb, de Ioaw of de Ioza,

  • - een werkleeraanbod of een inkomensvoorziening op grond van de WIJ.

 

 

Artikel 2 Instellen en in stand houden cliëntenraad

Het college bevordert het instellen en in stand houden van een gemeentelijke cliëntenraad Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren.

Artikel 3 Taken

De cliëntenraad geeft over de vorming, uitvoering en evaluatie van het beleid inzake de wet, de wijze van dienstverlening aan cliënten en de wijze van communicatie met cliënten gevraagd en ongevraagd advies aan het college en de raad.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De cliëntenraad bestaat uit 6 personen die een uitkering ontvangen van de gemeente.

  • 2.

    Het college streeft ernaar dat de samenstelling van de cliëntenraad zoveel mogelijk een representatieve afspiegeling is van het cliëntenbestand.

  • 3.

    De cliëntenraad kent boventallige zetels voor gewezen cliënten voor de duur van maximaal één jaar.

  • 4.

    Het hoofd en de beleidsmedewerker van de afdeling Werk, Zorg en Inkomen zijn geen lid, maar worden ambtelijk toegevoegd.

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    Het college benoemt de leden van de cliëntenraad voor een periode van 3 jaar.

  • 2.

    Leden zijn na het verstrijken van hun zittingsduur onmiddellijk herbenoembaar.

  • 3.

    Selectie van kandidaten vindt plaatst op basis van de volgende criteria:

    • -

      Naar verwachting langere tijd zijn aangewezen op een uitkering van de gemeente.

    • -

      Het algemeen belang kunnen onderscheiden van het persoonlijke belang.

  • 4.

    Het lidmaatschap vervalt bij het beëindigen van de uitkering. De betreffende cliënt kan direct aansluitend maximaal 12 maanden een boventallige zetel innemen overeenkomstig artikel 4 lid 3.

  • 5.

    Het college ontslaat een lid op eigen verzoek of naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de cliëntenraad.

Artikel 6 Informatieverschaffing

Het college voorziet de cliëntenraad van alle informatie die nodig is voor de uitvoering van zijn taken.

Artikel 7 Advisering

  • 1.

    Aan de cliëntenraad gevraagde adviezen worden binnen vier weken uitgebracht.

  • 2.

    Adviezen worden bij meerderheid van stemmen uitgebracht.

  • 3.

    Minderheidsstandpunten worden op verzoek in het voorstel of advies opgenomen.

  • 4.

    Het advies van de cliëntenraad wordt vermeld op alle beleidsstukken die bestemd zijn voor het college en de raad.

  • 5.

    In het geval dat het college afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit bij het voorstel gemotiveerd vermeld.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1.

    De cliëntenraad vergadert minimaal 3 maal per jaar.

  • 2.

    De cliëntenraad overlegt in beginsel eenmaal per jaar met de portefeuillehouder.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd de cliëntenraad bijeen te roepen wanneer hij dit nodig acht. Op verzoek van minimaal 3 leden kan een extra vergadering worden uitgeschreven.

  • 4.

    De voorzitter stelt de agenda voor de vergaderingen vast.

  • 5.

    De individuele leden van de cliëntenraad kunnen tot 3 weken voor de vergadering onderwerpen aandragen.

  • 6.

    De agenda en de bijbehorende stukken worden uiterlijk 1 week voor de vergadering aan de leden gezonden.

  • 7.

    Indien een lid zonder opgaaf van redenen drie opeenvolgende vergaderingen niet verschijnt, vervalt het lidmaatschap, behoudens bijzondere omstandigheden.

Artikel 9 Openbaarheid

De vergaderingen van de cliëntenraad zijn niet openbaar.

Artikel 10 Voorzitter en secretaris

  • 1.

    De voorzitter en secretaris worden vanuit de leden van de cliëntenraad gekozen.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor dat het structureel overleg in de vorm van een ambtelijk secretariaat adequaat wordt ondersteund.

Artikel 11 Stemprocedures

  • 1.

    Indien over een voorstel geen stemming wordt gevraagd is het aangenomen.

  • 2.

    Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 3.

    Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen.

  • 4.

    De cliëntenraad kan geen besluiten nemen indien niet ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is.

  • 5.

    Indien niet voldaan is aan het in het vorige lid gestelde quorum, kan in de eerst-volgende vergadering, ongeacht het aantal aanwezige leden, een besluit worden genomen over die voorstellen waaromtrent in de vorige vergadering geen besluit kon worden genomen.

  • 6.

    Over personen wordt schriftelijk gestemd.

Artikel 12 Faciliteiten

  • 1.

    Het college verstrekt de middelen die noodzakelijk zijn om de in de verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren inclusief de daarbij behorende deskundigheidsbevordering.

  • 2.

    Voor niet-reguliere activiteiten kan een incidentele subsidie worden toegekend.

Artikel 13 Vergoeding

  • 1.

    De leden van de cliëntenraad ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden. Deze is gelijk aan de vergoeding welke wordt toegekend aan leden van adviescommissies.

  • 2.

    De vergoeding wordt aangemerkt als onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk en wordt als zodanig niet in mindering gebracht op de uitkeringen welke de leden ontvangen.

Artikel 14 Geheimhoudingsplicht

Op de cliëntenraad is het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Artikel 15 Nadere regels

  • 1.

    Het college is bevoegd om nadere regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening.

  • 2.

    Voordat het college nadere regels stelt wordt de cliëntenraad hierover gehoord.

  • 3.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.

Artikel 16 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenraad Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Putten.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 oktober 2009.