Overheidsorganisatie | Gemeente Putten |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenraad Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Verordening cliëntenraad Wet werk en bijstand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen
Wet werk en bijstand, art. 47
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | nieuwe regeling | 02-12-2004 De Puttenaer 05-01-2005 | IZ/2005/73 | ||
01-01-2005 | 01-01-2010 | nieuwe regeling | 02-12-2004 De Puttenaer 05-01-2005 | IZ/2005/73 |
Vastgesteld bij besluit van de raad van 2 december 2004, nr. WZI/2004/15037
VERORDENING CLIËNTENRAAD WET WERK EN BIJSTAND
het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten;
gemeente: gemeente Putten
raad: de gemeenteraad van de gemeente Putten
de wet: de Wet werk en bijstand (Wwb) en de Wet investeren in jongeren (WIJ);
uitkering:
- periodieke uitkering voor levensonderhoud op grond van de Wwb, de Ioaw of de Ioza,
- een werkleeraanbod of een inkomensvoorziening op grond van de WIJ.
Het college bevordert het instellen en in stand houden van een gemeentelijke cliëntenraad Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren.
De cliëntenraad geeft over de vorming, uitvoering en evaluatie van het beleid inzake de wet, de wijze van dienstverlening aan cliënten en de wijze van communicatie met cliënten gevraagd en ongevraagd advies aan het college en de raad.
1. De cliëntenraad bestaat uit 6 personen die een uitkering ontvangen van de gemeente.
2. Het college streeft ernaar dat de samenstelling van de cliëntenraad zoveel mogelijk een representatieve afspiegeling is van het cliëntenbestand.
3. De cliëntenraad kent boventallige zetels voor gewezen cliënten voor de duur van maximaal één jaar.
4. Het hoofd en de beleidsmedewerker van de afdeling Werk, Zorg en Inkomen zijn geen lid, maar worden ambtelijk toegevoegd.
1. Het college benoemt de leden van de cliëntenraad voor een periode van 3 jaar.
2. Leden zijn na het verstrijken van hun zittingsduur onmiddellijk herbenoembaar.
3. Selectie van kandidaten vindt plaatst op basis van de volgende criteria:
Naar verwachting langere tijd zijn aangewezen op een uitkering van de gemeente.
Het algemeen belang kunnen onderscheiden van het persoonlijke belang.
4. Het lidmaatschap vervalt bij het beëindigen van de uitkering. De betreffende cliënt kan direct aansluitend maximaal 12 maanden een boventallige zetel innemen overeenkomstig artikel 4 lid 3.
5. Het college ontslaat een lid op eigen verzoek of naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de cliëntenraad.
Het college voorziet de cliëntenraad van alle informatie die nodig is voor de uitvoering van zijn taken.
1. Aan de cliëntenraad gevraagde adviezen worden binnen vier weken uitgebracht.
2. Adviezen worden bij meerderheid van stemmen uitgebracht.
3. Minderheidsstandpunten worden op verzoek in het voorstel of advies opgenomen.
4. Het advies van de cliëntenraad wordt vermeld op alle beleidsstukken die bestemd zijn voor het college en de raad.
5. In het geval dat het college afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit bij het voorstel gemotiveerd vermeld.
1. De cliëntenraad vergadert minimaal 3 maal per jaar.
2. De cliëntenraad overlegt in beginsel eenmaal per jaar met de portefeuillehouder.
3. De voorzitter is bevoegd de cliëntenraad bijeen te roepen wanneer hij dit nodig acht. Op verzoek van minimaal 3 leden kan een extra vergadering worden uitgeschreven.
4. De voorzitter stelt de agenda voor de vergaderingen vast.
5. De individuele leden van de cliëntenraad kunnen tot 3 weken voor de vergadering onderwerpen aandragen.
6. De agenda en de bijbehorende stukken worden uiterlijk 1 week voor de vergadering aan de leden gezonden.
7. Indien een lid zonder opgaaf van redenen drie opeenvolgende vergaderingen niet verschijnt, vervalt het lidmaatschap, behoudens bijzondere omstandigheden.
De vergaderingen van de cliëntenraad zijn niet openbaar.
1. De voorzitter en secretaris worden vanuit de leden van de cliëntenraad gekozen.
2. Het college draagt er zorg voor dat het structureel overleg in de vorm van een ambtelijk secretariaat adequaat wordt ondersteund.
1. Indien over een voorstel geen stemming wordt gevraagd is het aangenomen.
2. Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.
3. Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen.
4. De cliëntenraad kan geen besluiten nemen indien niet ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is.
5. Indien niet voldaan is aan het in het vorige lid gestelde quorum, kan in de eerst-volgende vergadering, ongeacht het aantal aanwezige leden, een besluit worden genomen over die voorstellen waaromtrent in de vorige vergadering geen besluit kon worden genomen.
6. Over personen wordt schriftelijk gestemd.
1. Het college verstrekt de middelen die noodzakelijk zijn om de in de verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren inclusief de daarbij behorende deskundigheidsbevordering.
2. Voor niet-reguliere activiteiten kan een incidentele subsidie worden toegekend.
1. De leden van de cliëntenraad ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden. Deze is gelijk aan de vergoeding welke wordt toegekend aan leden van adviescommissies.
2. De vergoeding wordt aangemerkt als onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk en wordt als zodanig niet in mindering gebracht op de uitkeringen welke de leden ontvangen.
Op de cliëntenraad is het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
1. Het college is bevoegd om nadere regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening.
2. Voordat het college nadere regels stelt wordt de cliëntenraad hierover gehoord.
3. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.
De verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenraad Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Putten.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.