Organisatie | Leiden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009 |
Citeertitel | Verordening Clientenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Werk en Inkomen |
Externe bijlage | Toelichting Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ 2009 |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2009 | 01-10-2009 | 01-01-2014 | art. | 03-12-2009 Stadsblad, 11 december 2009 | RV 09.0114 |
01-01-2005 | 19-12-2009 | nieuwe regeling | 22-12-2004 Stadsblad, 31-12-2004 | RV 04.0175 |
De raad van de gemeente Leiden:
overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop jongeren betrokken worden bij de uitvoering van de Wet investering in jongeren, bij verordening te regelen;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders (raadsvoorstel 09.0114 van 2009);
kennis genomen hebbende van het feit dat de voorliggende gewijzigde verordening omwille van de korte invoeringstermijn niet vooraf aan inspraak is onderworpen;
mede gezien het advies van de commissie gelet op artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet en artikel 12, eerste lid, onderdeel d van de Wet investeren in jongeren;
Vast te stellen de volgende wijziging van de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand:
Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009
Artikel 2 Taak, bevoegdheid, doelstelling en werkwijze
De Cliëntenraad heeft de bevoegdheid het College en de Gemeenteraad gevraagd en ongevraagd te adviseren over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop Rijksregelgeving wordt uitgevoerd.
Artikel 3 Samenstelling van de Cliëntenraad
De Cliëntenraad bestaat uit individuele cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties. Ten minste 50% van de leden zijn individuele cliënten benoemd op persoonlijke titel. Ten minste tweederde deel van de leden dient cliënt te zijn van WIZ. Per belangenorganisatie kan maximaal één vertegenwoordiger lid zijn.
De belangenorganisaties zijn verplicht om voor het werk van de Cliëntenraad goed gekwalificeerde vertegenwoordigers af te vaardigen. In geval van verhindering van een vertegenwoordiger om een vergadering bij te wonen dient de belangenorganisatie zorg te dragen voor vervanging. De belangenorganisaties voldoen daarnaast in ieder geval aan de volgende voorwaarden:
Artikel 4 Benoeming en zittingsduur
Indien een belangenorganisatie twee maanden na het ingaan van een nieuwe zittingstermijn van de Cliëntenraad geen vertegenwoordiger heeft aangewezen, vervalt dat recht en zijn de overige leden van de Cliëntenraad bevoegd een voordracht te doen ten einde het aantal leden van de Cliëntenraad aan te vullen tot maximaal twaalf.
De benoeming ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen geschiedt zo mogelijk binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature. Indien een vertegenwoordiger van een belangenorganisatie zich uit de Cliëntenraad terugtrekt en deze belangenorganisatie binnen twee maanden geen nieuwe vertegenwoordiger heeft aangewezen vervalt het recht op vertegenwoordiging.
Bij ernstig disfunctioneren, waaronder wordt verstaan absentie en het zich niet houden aan de verplichtingen, zoals vastgelegd in artikel 9, achtste en negende lid, van een van de leden kan de Cliëntenraad het vertrouwen opzeggen en het College verzoeken het lidmaatschap van dat lid te beeindigen. Regels hiervoor worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
Het College wijst een medewerker van WIZ aan als vast aanspreek- en informatiepunt voor de Cliëntenraad. Deze medewerker voorziet tevens in het secretariaat van de Cliëntenraad voor zover het werkzaamheden betreft die verband houden met de voorbereiding en de verslaglegging van de overlegvergaderingen.
a. vraagt de Cliëntenraad vooraf om advies inzake beleidsvisies, beleidsnota’s, evaluaties, verordeningen en/of beleidsregels, die betrekking hebben op de WWB, de WIJ, de reïntegratie van (langdurig) werklozen en het minimabeleid;
b. informeert de Cliëntenraad inzake het uiteindelijk besluit van de aan de Cliëntenraad ter advisering voorgelegde (vraag)stukken;
c. informeert de Cliëntenraad inzake wijzigingen van wet en/of landelijk geldende uitvoeringsregels.
Het College is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de Cliëntenraad om toelichting te geven op ter advisering overgelegde stukken, respectievelijk op aan de Cliëntenraad verstrekte informatie. Het College kan zich laten vertegenwoordigen door één lid van het College, of door één van zijn ambtenaren.
Het College ziet er op toe dat cliënten die lid zijn of zijn geweest van de Cliëntenraad uit hoofde van hun lidmaatschap geen andere beoordeling of bejegening zullen ondergaan ten aanzien van hun uitkering of inkomensvoorziening bij WIZ.