Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Evenementen gemeente Dalfsen |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2005 | 12-10-2016 | Nieuwe regeling | 21-06-2005 KernPUNTEN, 2005-07-04 | 2005-06-14, nummer 712 |
Overwegende dat het noodzakelijk is beleidsregels vast te stellen voor de uitoefening van de bevoegdheid om vergunning te verlenen voor het organiseren van evenementen;
Gelet op artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) en 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de "Beleidsregels Evenementen gemeente Dalfsen"
In deze beleidsregels wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:
Verordening: Algemene plaatselijke verordening.
Evenement: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, zoals beschreven in artikel 2.2.2 van de verordening.
Grote publieksevenementen: evenement waarbij één of meer van de volgende kenmerken van toepassing zijn:
Een aanvraag om vergunning moet middels een door burgemeester en wethouders vastgesteld
aanvraagformulier, minimaal 8 weken van te voren worden ingediend.
Bij de afweging of een gevraagde vergunning (gedeeltelijk) wordt verleend, wordt rekening gehouden met de weigeringsgronden in artikel 2.2.2 van de verordening en de volgende elementen:
spreiding van soortgelijke grote publieksevenementen in een zelfde dorpskern over het kalenderjaar;
Artikel 4 Circusvoorstellingen
De aanvragen om vergunning voor het houden van circusvoorstellingen worden verzameld tot 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor vergunning is aangevraagd;
De burgemeester verleent maximaal één vergunning per woonkern per kalenderjaar en deze vergunning wordt zoveel mogelijk bij toerbeurt verleend;
De burgemeester deelt voor 15 december voorafgaand aan het jaar waarvoor vergunning wordt aangevraagd, de beslissing aan de aanvrager mee.
Een vergunning wordt op grond van artikel 2.2.2., tweede lid, sub c en d van de verordening geweigerd indien het reglement voor het evenement er niet in voorziet dat: het de deelnemers op straffe van onmiddellijke beëindiging en verlies van het gevecht verboden is om elkaar te bijten, kopstoten te geven, in de ogen te prikken of aan te vallen op de geslachtsdelen, of om hulpmiddelen (zoals wapens, stokken en staven) te gebruiken in een onbeschermd ’full-contact’-gevecht.
Indien geen weigeringsgrond voor de vergunning aanwezig is, vindt voorafgaand aan de verlening van de vergunning overleg plaats met de betrokken organisator over:
het uitsluiten van andere dan de onder punt 2 genoemde vechttechnieken, waarbij moet worden gedacht aan het aanvallen met onbeschermde elleboog en/of knie naar het hoofd of keel tijdens het staande gevecht, het aanvallen met onbeschermde vuist op het hoofd of de keel tijdens het staande gevecht, alsmede alle trap- en stoottechnieken naar een gevloerde tegenstander;
Alle evenementen waarvoor een vergunning is verleend, worden op de evenementenkalender geplaatst.
De evenementenkalender wordt geplaatst op de website en dient ter informatie voor de regio IJssel Vecht en andere belangstellenden.
Om 24.00 uur mag er in de openlucht, feesttenten en schuren geen muziek meer ten gehore gebracht worden en mogen er geen zwakalcoholische dranken meer geschonken worden.
De burgemeester kan ontheffing verlenen van het onder 1 genoemde verbod tot uiterlijk 0.1.00 uur op maandag tot en met zaterdag. Ontheffing is niet mogelijk voor de nacht van zondag op maandag.
Indien de ontheffing genoemd in lid 2 klachten over geluidsoverlast tot gevolg heeft, kan de burgemeester de ontheffing intrekken.