Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels van het product vrijwillig jeugd- en jongerenwerk |
Citeertitel | Beleidsregels Vrijwillig Jeugd- en Jongerenwerk |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Daar waar in beleid, beleidsregels of verordeningen wordt verwezen naar de ‘Subsidieverordening Welzijn 2003’, wordt nu verwezen naar de ‘Algemene subsidieverordening gemeente Dalfsen 2009’. (artikel 23 lid 3 Algemene subsidieverordening gemeente Dalfsen 2009)
Subsidieverordening Welzijn 2003
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-10-2004 | 01-01-2014 | Nieuwe regeling | 25-08-2003 KernPUNTEN, 2004-10-19 | 2003-06-10, nummer 698 |
Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 25 augustus 2003.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
Toelichting Beleidsregels Activiteitensubsidies Vrijwillig Jeugd- en Jongerenwerk Dalfsen
Het uitgangspunt van de beleidsregels is, dat organisaties die alleen met behulp van vrijwilligers activiteiten organiseren voor jongeren, worden ondersteund met een activiteitensubsidie. Er is gekozen voor een vast bedrag aan subsidie, omdat de regeling dan eenvoudig en helder is. Er is bij de beoordeling geen nader onderzoek nodig. De activiteitensubsidies hebben geen relatie met de werkelijke kosten van de activiteit.
De activiteit voldoet aan een aantal criteria om in aanmerking te komen voor de subsidie:
De organiserende instelling moet in Dalfsen gevestigd en werkzaam zijn. De Kadernota Welzijn 2002-2006 stelt dat de herkomst van de deelnemers niet van invloed is op de subsidie. Er vindt geen verrekening plaats. Omgekeerd betekent dit dat de gemeente Dalfsen geen subsidie verleent aan instellingen en verenigingen buiten de eigen gemeente. Een uitzondering wordt gemaakt voor organisaties met een regionale functie. Hier kan de gemeente onder bepaalde voorwaarden bijgedragen aan de subsidiering van een activiteit.
Om voor subsidie in aanmerking te komen is het belangrijk te weten hoe groot het draagvlak en de draagkracht van een organisatie zijn. Daarom wordt er uitgegaan van een minimum aantal deelnemers van 25 jongeren in het jaar voorafgaande aan de subsidieaanvraag. Dit betekent dat als de activiteitensubsidie vastgesteld wordt voor een periode van vier jaar, er één keer in de vier jaar een controle plaatsvindt.
Als een instelling in aanmerking komt voor een subsidie op basis van andere gemeentelijke beleidsregels, dan kan die organisatie geen subsidie meer krijgen in het kader van vrijwillig jeugd- en jongerenwerk. Een instelling die in op basis van deze beleidsregels subsidie krijgt komt daarentegen ook niet meer in aanmerking voor subsidie op basis van andere gemeentelijke beleidsregels.
De kerkelijke organisaties Jeugdraad Hervormde en Gereformeerde kerk Dalfsen, Jeugdpastoraat Lemelerveld en het Jeugdberaad Hervormde en Gereformeerde kerk Nieuwleusen hebben op basis van deze beleidsregels voor het jaar 2003 geen recht op subsidie. De reden hiervoor is dat de uitvoerende organisaties eenzijdig gericht zijn op godsdienstige vormen dan wel uitsluitend hun doel hebben in de verbreiding van de godsdienstige overtuiging. Op dit moment organiseren zij geen activiteiten die voor alle jongeren in Dalfsen toegankelijk zijn, maar dat kan in de toekomst anders zijn.