Organisatie | Grave |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2011 |
Citeertitel | n.v.t. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Griffie |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-12-2011 | 01-03-2012 | Wijziging op bestaande regeling | 15-11-2011 | Griffie | |
01-10-2011 | 06-12-2011 | Nieuwe regeling | 27-09-2011 | Griffie |
a. lid: lid van een raadscommissie;
b. voorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens vervanger;
c commissiegriffier: secretaris van een raadscommissie of diens vervanger;
d. griffier: griffier van de raad of diens vervanger;
e. vergadering: vergadering van een raadscommissie;
f. besloten raadscommissie: een raadscommissie waar uitsluitend leden van de raad lid van kunnen zijn en waarvan de vergaderingen niet openbaar zijn.
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
De raadscommissie Inwoners en bestuur adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
a. kleinschalig Collectief Vervoer (incl. WMO-vervoer) en leerlingenvervoer
g. welzijn, zorg, sociale zaken en werkgelegenheid (inclusief WMO en doelgroepenbeleid)
i. openbare orde en veiligheid
l. archief en Brabants Historisch Informatiecentrum
m. dienstverlening (burgerzaken publiekszaken)
n. brandweerzaken en rampenbestrijding
o. intergemeentelijke samenwerking
p. voorlichting en representatie
q. kunst en cultuur, erfgoedbeleid, monumentenbeleid
De besloten raadscommissie Audit; welke een voorzetting is van de op het moment van invoeren van deze verordening commissie Audit die in is gesteld bij de Verordening Auditcommissie 2008.
De commissie Audit adviseert en overlegt over:
a. Documenten in het kader van de budgetcyclus ( begroting en rekening met tussen-tijdse rapportages)
b. De accountantsdienstverlening in het kader van het onderzoek van de jaarrekening : de commissie adviseert over het controleprotocol en voert namens de raad het overleg met de accountant.
c. De naleving van de financiële verordening, de Controleverordening en de verordening Onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid.
d. Onderzoek van de rekenkamercommissie. De commissie fungeert tevens als klankbord namens de raad voor de rekenkamercommissie en voert het overleg tussen rekenkamercommissie en raad.
e. Voornemens tot het instellen van een onderzoek conform artikel 155a Gemeentewet
Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken, tenzij de voorzitters van de betrokken raadscommissies in overleg beslissen dat een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies wordt belegd of de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.
Een raadscommissie heeft de volgende taken:
a. het uitbrengen van advies aan de raad over een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2, lid 2, 3 en 3a genoemde onderwerpen;
b. het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging;
c. het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de in artikel 2, lid 2, 3 en 3a genoemde onderwerpen.
Een lid van een raadscommissie, niet zijnde een besloten raadscommissie, kan zowel een lid van de raad als geen lid van de raad zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet zijn overeenkomstig van toepassing, waarbij opgemerkt dient te worden dat daar waar staat 'raad' gelezen dient te worden 'raadscommissie', met uitzondering van artikel 15 lid 3 Gemeentewet. Bij artikel 14 lid 1 Gemeentewet dient 'vergadering' gelezen te worden als 'de vergadering van de gemeenteraad'.
a. Een lid van een raadscommissie, niet zijnde een lid van de raad, is gehouden zich te committeren aan de gedragscode die op grond van artikel 15 lid 3 Gemeentewet is ingesteld.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het stadhuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en de leden van de commissies en zo mogelijk in een openbare kennisgeving. Ook worden gelijktijdig de vergaderstukken met agenda op de website geplaatst.
Artikel 14 Openbare kennisgeving
De openbare kennisgeving vermeldt:
a. de datum, aanvangstijd en plaats, alsmede de voorlopige agenda van de vergadering;
b. de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;
c. de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 17.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 16 Opening vergadering en quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
Artikel 17 Spreekrecht burgers
Het woord kan niet gevoerd worden over:
a. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;
b. benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
c. een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen. Artikel 22 van deze verordening is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 29 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 31 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 32 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.