Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie de Brug |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie de Brug |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | sociale zaken |
Deze regeling vervangt de Verordening Cliëntenraad Breda.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-12-2009 | 01-10-2009 | 01-01-2015 | Wijziging | 01-10-2009 Het Stadsblad Breda, 23-12-2009 | 35388 |
18-09-2008 | 24-12-2009 | Nieuwe regeling | 11-09-2008 Het Stadsblad Breda, 17-09-2008 | 32626 |
De Cliëntenraad De Brug (verder: Cliëntenraad) behartigt de specifieke behoeften en belangen van Bredase burgers, (potentiële) cliënten van De Brug (verder: de doelgroep), in de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van integraal beleid op het terrein van werk, inkomen en zorg. De Cliëntenraad laat zich over de specifieke behoeften en belangen van de doelgroep ondermeer adviseren door het Cliëntenforum van De Brug en door (ervarings-) deskundigen.
De Cliëntenraad heeft tot taak het geven van gevraagd en ongevraagd advies aan het college en de raad over de invoering en de (wijze van) uitvoering van integraal beleid op grond van de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet Investeren in Jongeren (WIJ), de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en andere wettelijke en gemeentelijke regelingen, die betrekking hebben op de doelgroep.
Artikel 8 Overleg met de Cliëntenraad
Ter realisatie van een goede invulling van het gestelde in artikel 47 van de WWB, artikel 12 WIJ, artikel 2, lid 3 van de WSW, en de artikelenl 1 en 2 van deze verordening, heeft de directeur Sociale Zaken namens het college minimaal 2 maal per jaar overleg met de Cliëntenraad. De vestigingsmanagers van UWV WERKbedrijf en de Bredase Samenwerkende Bedrijven (BSW) kunnen hierbij worden uitgenodigd.
Als het niet mogelijk is om binnen de in het tweede lid genoemde termijn een advies uit te brengen, dan wordt dit vóór de afloop van die termijn schriftelijk aan het college medegedeeld met opgave van de redenen voor deze vertraging. De mededeling dient voorts de termijn te vermelden, waarbinnen het advies wordt uitgebracht.
Toelichting behorende bij de Verordening Cliëntenparticipatie De Brug
In onderstaande toelichting wordt ingegaan op een aantal artikelen die toelichting behoeven.
Burgers die gebruik moeten maken van de sociale zekerheid worden geconfronteerd met een stelsel van wet-en regelgeving dat van grote invloed is op hun bestaanszekerheid. Cliënten hebben zeker rechten, maar ook verplichtingen. Daarover moeten zij goed geïnformeerd worden en tevens moeten zij voldoende ondersteuning krijgen. Naast het op de hoogte brengen van hun rechten en plichten, moeten cliënten ook geïnformeerd worden over hun kansen en mogelijkheden als het gaat om re-integratie, werk, inkomen en zorg. Belemmeringen moeten daarbij zoveel mogelijk weggenomen worden. Hiervoor is een op lokaal niveau op de cliënt afgestemde dienstverlening vereist. De gemeente (directie Sociale Zaken en de BSW) en het UWV WERKbedrijf spelen hierin gezamenlijk een belangrijke rol. Evenzeer is het van belang om cliënten aan het woord te laten.
De Brug is één locatie voor werk, inkomen en zorg. Breda kent één bedrijfsverzamelgebouw. In dit bedrijfsverzamelgebouw worden Bredase burgers bediend op het terrein van werk, inkomen en zorg. Cliënten van de gemeente (Sociale Zaken en de BSW) en van het UWV WERKbedrijf hebben allen te maken met De Brug en zijn faciliteiten. De beleidsterreinen van de gemeente en het UWV Werkbedrijf kennen raakvlakken. Vanuit deze ketenbenadering kan daarom integrale cliëntenparticipatie plaatsvinden in de vorm van een Cliëntenraad De Brug en het digitale Cliëntenforum De Brug.
De Cliëntenraad wordt gevormd uit cliënten van de gemeente Breda en/of hun vertegenwoordigers namens een belangenorganisatie, die een goede afspiegeling vormen van alle burgers die gebruik maken van De Brug. Cliënten van De Brug kunnen zijn:
Burgers met een SW-indicatie worden gevraagd mee te denken over het beleid dat de gemeente rondom de vernieuwde WSW voert. De WSW beoogt dat personen die voor de sociale werkvoorziening (verder: sw) zijn geïndiceerd zoveel mogelijk op reguliere arbeidsplaatsen gaan werken, passend bij hun capaciteiten en ambities. Hiervoor wordt de sturing en regie nadrukkelijk in handen gelegd van de gemeente. Door cliëntenparticipatie te verankeren in de WSW kunnen deze burgers meedenken over beleidskeuzes.
Het digitale Cliëntenforum bestaat uit cliënten die op vrijwillige basis hun advies op een snelle en eenvoudige wijze digitaal kunnen uitbrengen via www.debrugbreda.nl. Op die manier voeden cliënten de Cliëntenraad direct met suggesties en ideeën voor beleid, maar signaleert ook knelpunten in de uitvoering van het beleid. Het raadplegen van een cliëntenforum draagt bij aan het beter betrekken van de achterban bij cliëntenparticipatie.
Het digitale cliëntenforum wordt georganiseerd door de gemeente. Zowel de Cliëntenraad, als de gemeente en het UWV WERKbedrijf kan gebruik maken van de mogelijkheid advies te vragen en te krijgen.
De gemeente Breda voert de regie over de cliëntenparticipatie vanuit zijn wettelijke bevoegdheid op grond van artikel 47 WWB, artikel 12 WIJ en artikel 2, lid 3 WSW. De directie Sociale Zaken is de trekker van de Cliëntenraad; het UWV WERKbedrijf participeert op lokaal niveau. Laatstgenoemde organisatie levert vertegenwoordiging vanuit eigen regionale cliëntenraden. Dit zorgt voor een goede afstemming met de eigen achterban. Het UWV WERKbedrijf legt de regie en eindverantwoordelijkheid bij de gemeente Breda. Daar waar college of gemeente staat, kan in de meeste gevallen ook lokaal management van UWV WERKbedrijf gelezen worden.
De Cliëntenraad heeft een adviserende taak met betrekking tot het arbeidsmarktbeleid (participatiebeleid en WSW-beleid), het inkomensbeleid en het armoedebeleid. De belangen van jongeren, SW-geïndiceerden, nuggers en Anw-ers worden nadrukkelijk meegewogen. De Cliëntenraad is niet bevoegd adviezen uit te brengen met betrekking tot de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Deze taak is opgedragen aan Wmo-klankbordgroep en begeleidingscommissie Wmo.
De cliëntenparticipatie bestaat uit een Cliëntenraad, die zich laat ondersteunen door een Cliëntenforum. Het digitale Cliëntenforum is een aanvulling op de Cliëntenraad. Dit Cliëntenforum bestaat uit cliënten die vrijwillig tenminste 2 maal per jaar digitaal worden benaderd met vragen van de Cliëntenraad op bovengenoemde terreinen. Ook de gemeente en het UWV Werkbedrijf kunnen het Cliëntenforum benaderen. Zij stellen de Cliëntenraad vooraf in kennis van de te stellen vragen en achteraf van de verkregen antwoorden.
Artikel 3 regelt de samenstelling en benoeming van de leden van de Cliëntenraad. Het college neemt hierbij vooraf vastgestelde kwaliteitseisen in acht. Via een openbare werving worden leden geworven. Hiervoor wordt een advertentie geplaatst in het Stadsblad, waarin een profielschets wordt gegeven. Leden en belangenorganisaties moeten aantonen contacten met de doelgroep te onderhouden, over deskundigheid te beschikken en de belangen van de doelgroep te kunnen vertegenwoordigen.
De Cliëntenraad wordt bij voorkeur gevormd uit cliënten van de gemeente (inclusief SW-geïndiceerden) en het UWV WERKbedrijf, die individueel of door met name genoemde organisaties kunnen worden voorgedragen. Sociale Zaken onderzoekt of een cliënt via een participatieplaats kan deelnemen aan de Cliëntenraad. Door het primaat bij de benoeming van geschikte cliënten te leggen kan worden bereikt dat hun belangen rechtstreekser worden behartigd. Het zet de belangenorganisaties tevens aan om actief en gericht contacten te onderhouden met de doelgroep die zij vertegenwoordigen. Namens het UWV WERKbedrijf nemen twee vertegenwoordigers van de cliëntenraden UWV WERKbedrijf deel.
Het college benoemt de leden en de plaatsvervangend leden. Het college beoordeelt daarbij de voordrachten vanuit de organisaties. Dit vanuit de gedachte dat de organisaties bij voorkeur een geschikte cliënt als lid dienen voor te dragen. Het college wijst belangenorganisaties aan na de selectieprocedure.
De organisaties dienen in hun voordracht, bij een andere voordracht dan een cliënt van De Brug, aan te geven welke inspanningen zij hebben verricht om wél een cliënt te kunnen aanleveren. Mocht het ondanks deze inspanningsverplichting, met vermelding van redenen, een organisatie niet lukken een cliënt als (plaatsvervangend) lid voor te dragen, dan is een voordracht van een niet-cliënt of vertegenwoordiger van die organisatie toegestaan.
In dit artikel is aangegeven dat de voorzitter onafhankelijk dient te zijn. Dit wordt gewaarborgd door het feit dat hij:
De zittingsduur van de voorzitter is gelijk aan die van de leden en plaatsvervangend leden. Dit geldt ook voor de mogelijkheid van herbenoembaarheid en de onverenigbaarheid van functies. De voorzitter heeft een adviserende taak, maar heeft geen stemrecht.
De secretaris is een lid van de Cliëntenraad.
In dit artikel is geregeld dat de voorzitter, de leden en de plaatsvervangende leden voor de duur van drie jaar, éénmaal te verlengen met drie jaar, kunnen worden benoemd.
Om de continuïteit van de Cliëntenraad te waarborgen kan het college afwijken van de duur van het lidmaatschap.
Om de continuïteit van de Cliëntenraad te waarborgen kan het college afwijken van de redenen einde van het lidmaatschap.
In dit artikel is aangegeven op welke wijze invulling wordt gegeven aan de verplichting van artikel 47 WWB, artikel 12 WIJ en artikel 2, lid 3 WSW met betrekking tot het periodiek te voeren overleg, het opstellen van de agenda van dit overleg en het voorzien in de informatiebehoefte van de Cliëntenraad. Het college hanteert als uitgangspunt dat de schriftelijke stukken 10 werkdagen vóór een vergadering worden verstrekt.
In dit artikel wordt aangegeven hoe de Cliëntenraad vergadert en hoe verslag wordt gelegd van de vergaderingen. Dit stelt de Cliëntenraad in een huishoudelijk reglement vast. Bij het opstellen van dit reglement dient de Cliëntenraad rekening te houden met het bepaalde in het tweede en derde lid, te weten dat:
In het reglement moet ook worden bepaald op welke wijze de afvaardiging uit de Cliëntenraad verslag doet aan de leden van de Cliëntenraad van het periodieke overleg met de directeur Sociale Zaken en/of BSW (eventueel bijgestaan door de vestigingsmanager UWV WERKbedrijf).
Gelet op het openbare karakter van de vergadering mag een plaatsvervangend lid een vergadering van de Cliëntenraad ook bijwonen als het lid aanwezig is. De strekking van het tweede en derde lid in het onderlinge verband gelezen is echter, dat een plaatsvervangend lid bij gelijktijdige aanwezigheid van het lid niet mag deelnemen aan de beraadslagingen en het besluitvormingsproces.
In dit artikel wordt ingegaan op de wijze waarop de Cliëntenraad gevraagde en ongevraagde adviezen dient te geven. Zoveel als mogelijk wordt de Cliëntenraad in het conceptstadium bij de beleidsvorming betrokken. Voorts is de termijn aangegeven waarbinnen een gevraagd advies moet worden uitgebracht. De Cliëntenraad heeft een geheimhoudingsplicht zolang beleidsnota’s nog niet openbaar zijn. In vertrouwelijkheid zijn de vertegenwoordigers van belangenorganisaties in de Cliëntenraad bevoegd hun achterban te raadplegen 9
In dit artikel wordt de informatieplicht van de gemeente aan de Cliëntenraad geregeld. Het gaat daarbij om informatie die noodzakelijk is voor het functioneren van de Cliëntenraad.
Hierbij valt o.m. te denken aan:
Uit een landelijke evaluatie over cliëntenparticipatie blijkt dat cliëntenraden moeite hebben met het bereiken van hun achterban en dat ook de continuïteit van de cliëntenraad door het verloop van leden niet gewaarborgd is. Om de continuïteit te waarborgen en cliënten te betrekken bij advisering over beleid wordt voorgesteld een cliëntenforum te vormen.
Cliënten kunnen (op vrijwillige basis) reageren richting de Cliëntenraad. De Cliëntenraad kan ook vragen stellen aan het Cliëntenforum. Op die manier voeden cliënten de cliëntenraad direct met suggesties en ideeën voor beleid. Dit draagt bij aan het beter betrekken van de achterban bij cliëntenparticipatie.
Ter bevordering van de deskundigheid wordt voorgesteld de Cliëntenraad op hun verzoek ambtelijk te ondersteunen. Een beleidsmedewerker van de gemeente neemt deel aan de vergaderingen en geeft voorlichting over beleidsvraagstukken. Verder wordt voorgesteld om drie maal per jaar een themabijeenkomst te organiseren. Aan de vergaderingen neemt tevens de onafhankelijke arbeidsadviseur van De Brug deel.
Daarnaast wordt bepaald dat het college kosteloos vergaderruimte ter beschikking stellen.
De “Verordening rechtspositie raads- en commissieleden” bepaalt dat presentiegelden aan individuele leden en plaatsvervangende leden worden uitbetaald en niet aan de belangenorganisaties zelf. Deze verordening is te raadplegen via www.breda.nl.
Het UWV Werkbedrijf vergoedt de vacatiegelden, secretariaat-, post-, en telefoonkosten van de betreffende eigen leden. Dit betreft een maandelijkse vergoeding.
In de praktijk zal de hoogte van de te ontvangen vergoedingen van de gemeente en van het . UWV Werkbedrijf weinig van elkaar verschillen. In ieder geval rechtvaardigt het verschil in vergoeding het aanpassen van de regelingen van grote organisaties als de gemeente het UWV Werkbedrijf niet.
Indien leden een WWB-uitkering ontvangen, wordt het presentiegeld gezien als een onkostenvergoeding. Een deel van deze onkostenvergoeding, tot een maximumbedrag van
€ 1.500,- netto per jaar wordt vrijgelaten. D.w.z. dat een deel van het ontvangen presentiegeld, tot € 1.500,- per jaar, niet op de uitkering wordt ingehouden (gekort).
De Cliëntenraad kan, op basis van een namens het college goed te keuren begroting, de volgende uitvoeringskosten declareren:
Deze begroting wordt voorafgaand aan het volgende begrotingsjaar ingediend.