Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gilze en Rijen

Verordening winkeltijden gemeente Gilze en Rijen 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGilze en Rijen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening winkeltijden gemeente Gilze en Rijen 2011
CiteertitelVerordening winkeltijden gemeente Gilze en Rijen 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De verordening winkeltijden gemeente Gilze en Rijen van 2002 wordt ingetrokken

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Winkeltijdenwet
  2. artikel 149 Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-10-201131-05-2012Onbekend

26-09-2011

Weekblad Gilze en Rijen, 5 oktober 2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Agendapunt 7.

Vergadering

d.d. 26 september 2011

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GILZE EN RIJEN;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 13 september 2011;

gelet op het bepaalde in de Winkeltijdenwet en het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening winkeltijden gemeente Gilze en Rijen 2011

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Winkeltijdenwet;

  • b.

    winkel: een winkel als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • c.

    feestdag: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, eerste Kerstdag en tweede Kerstdag;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2. Beslistermijn

  • 1.

    Het college beslist op een aanvraag om een ontheffing binnen 8 weken.

  • 2.

    Het college kan de beslissing voor ten hoogste 8 weken verdagen.

Artikel 3. Overdracht van de ontheffing

  • 1.

    Een ontheffing op grond van deze verordening is overdraagbaar na verkregen toestemming van het college.

  • 2.

    In geval van een voorgenomen overdracht doet de houder van de ontheffing hiervan onmiddellijk schriftelijk mededeling aan het college onder vermelding van de naam en het adres van de voorgestelde rechtverkrijgende.

Artikel 4. Intrekken of wijzigen van de ontheffing

Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:

  • a.

    ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • b.

    veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten dit noodzakelijk maken in verband met het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

  • c.

    het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse;

  • d.

    de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

  • e.

    van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

  • f.

    de houder dit aanvraagt.

Artikel 5. Zon- en feestdagenregeling (koopzondagen)

  • 1.

    De verboden genoemd in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a en b van de wet, gelden niet op ten hoogste twaalf, door het college aan te wijzen, zondagen of feestdagen per kalenderjaar.

  • 2.

    Deze bevoegdheid geldt voor elk deel van de gemeente afzonderlijk.

  • 3.

    De afzonderlijke delen van de gemeente worden door het college aangewezen.

Artikel 6. Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor bijzondere situaties

  • 1.

    Het college kan voor wat betreft zondagen of feestdagen ontheffing verlenen van de in artikel 2 van de wet genoemde verboden, ten behoeve van:

    • a.

      bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard;

    • b.

      het uitstallen van goederen;

    • c.

      tentoonstellingen in kunstateliers en galeries.

  • 2.

    De ontheffing kan worden verleend in geval van feestelijkheden, bijeenkomsten, veilingen of beurzen.

Artikel 7. Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur (nachtwinkels)

  • 1.

    Het college kan op aanvraag ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder c, van de wet.

  • 2.

    De ontheffing kan worden geweigerd indien de woonsituatie of de leefsituatie, de veiligheid of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.

Artikel 8. Toerisme

  • 1.

    De verboden, bedoeld in artikel 2, eerste lid van de wet gelden, om reden van op de gemeente gericht toerisme, voorzover zij betrekking hebben op de zondagen en de feestdagen, voor de gehele gemeente niet gedurende het gehele jaar tussen 08.00 en 20.00 uur.

  • 2.

    Het college legt vóór 1 januari 2013 een evaluatie voor aan de gemeenteraad inzake de toepassing van dit artikel.

Artikel 9. Intrekking voorgaande regeling

De Verordening winkeltijden gemeente Gilze en Rijen wordt ingetrokken.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 6 oktober 2011.

Artikel 11. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening winkeltijden gemeente

 

 

Gilze en Rijen 2011.

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van 26 september 2011.

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier, de voorzitter,

mr. J.W. Timmermans dr. A.J.W. Boelhouwer

 

 

Toelichting Toerismebepaling

 

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GILZE EN RIJEN;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 13 september 2011;

gelet op het bepaalde in artikel 3, zesde en zevende lid, juncto artikel 3, derde lid aanhef en onder a van de Winkeltijdenwet;

b e s l u i t :

vast te stellen de hierna volgende toelichting:

Toelichting bij artikel 8 van de Verordening winkeltijden gemeente Gilze en Rijen 2011

 

Met deze toelichting bij het toerismeartikel uit de Winkeltijdenverordening geven wij gevolg aan de motiveringsplicht als bedoeld in artikel 3 lid 7 Winkeltijdenwet (Wtw). Deze motivering dient in ieder geval twee onderdelen te bevatten. In de eerste plaats moeten wij motiveren dat is voldaan aan de voorwaarden voor toepassing van artikel 3, derde lid, onder a. In de tweede plaats dient de motivering van het besluit een grondig inzicht te geven in de belangenafweging die aan het besluit ten grondslag ligt (artikel 3, lid 6).

De hierna gegeven motivering voldoet aan deze wettelijke eisen.

Toepassingsvoorwaarden

Wij hebben op grond van artikel 3 lid 3 Wtw de bevoegdheid om bij verordening als de onderhavige vrijstelling te verlenen van het verbod om winkels op zon- en feestdagen geopend te hebben. Deze bevoegdheid is aan voorwaarden gebonden. Deze voorwaarden zijn gesteld in artikel 3 lid 3 onder a van de Wtw.

Er dient binnen de gemeente sprake te zijn van 1) op de gemeente of een deel daarvan gericht toerisme met een substantiële omvang, 2) mits de aantrekkingskracht voor dat toerisme geheel of nagenoeg geheel is gelegen buiten de verkoopactiviteiten die door de vrijstelling mogelijk worden gemaakt (het toerisme dient autonoom te zijn).

De vaststelling of aan deze voorwaarden is voldaan, vergt een beoordeling van alle feiten en omstandigheden van het geval, die nauw verweven is met de specifieke situatie van deze gemeente. Wij hebben daarom een zekere beoordelingsvrijheid, die de rechter bij zijn toetsing behoort te respecteren.

Wij stellen vast dat, om de hiernavolgende redenen, aan deze toepassingsvoorwaarden is voldaan.

 

1.Autonoom toerisme met een substantiële omvang

In onze gemeente is sprake van autonoom toerisme met een substantiële omvang. In onze gemeente zijn namelijk een aantal unieke toeristische trekpleisters c.q. voorzieningen aanwezig, op grond waarvan onze gemeente zich onderscheidt van andere gemeenten: 6 campings, het Hotel Gilze-Rijen, een logeeradres en diverse bed & breakfasts. Uit de administratie van de toeristenbelasting kan worden afgeleid dat er circa 300.000 overnachtingen per jaar plaatsvinden.

Er zijn 5 golfbanen, een casino, een midgetgolf en diverse fiets- en wandelroutes. Uit onderzoek van BRO komt verder naar voren dat onze regio aantrekkelijk is voor toeristen o.a. door de fraaie natuur, pretparken en cultureel aanbod. Daarbij denken wij o.a. aan De Chaamse Bossen, het Prinsenbos, het historische landgoed Valkenberg, Museum en heemtuin Heemerf ’t Oude Raadhuis in Gilze, Museum Wascht en Strekt, de monumentale kern Molenschot met de St. Annakapel, exposities in De Steenfabriek en de Vliegbasis Gilze – Rijen. In de periode april tot en met september worden verder zo’n 75 evenementen in onze gemeente georganiseerd.

 

a.Autonoom toerisme

Een aantal van deze toeristische trekpleisters maakt al sinds decennia en langer onderdeel uit van deze gemeente en trekken in toenemende mate toeristen. Derhalve is gebleken dat deze een autonome aantrekkingskracht hebben op toeristen, die niet afhankelijk is van de openstelling van winkels.

 

b.Substantiële omvang

Uit cijfers en overige hierna te beschrijven omstandigheden blijkt dat in onze gemeente circa 300.000 overnachtingen plaatsvinden. Omdat sommige campings de toerismebelasting op basis van een forfait afrekenen, kan het totale aantal overnachtingen niet exact worden genoemd maar de indruk is dat 300.000 een lage schatting is.

 

2.Winkelopenstelling ten behoeve van het toerisme

De toeristische trekpleisters zijn gelegen in de vier kernen en in het buitengebied van de gemeente. De openstelling van winkels is nodig ten behoeve van het bezoek van toeristen aan de toeristische trekpleisters omdat zij thans voor diverse aankopen moeten uitwijken naar omliggende gemeenten.

Nu aan de toepassingsvoorwaarden van artikel 3, derde lid, onder a,Wtw is voldaan is de raad bevoegd van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 3 lid 3 onder a gebruik te maken. In artikel 8 van deze verordening maakt de raad van deze bevoegdheid gebruik.

 

3.Inventarisatie van de belangen

De raad mag deze bevoegdheid toepassen na afweging van de daarbij betrokken belangen

(artikel 3 lid 6 Wtv). De raad is verplicht in ieder geval de volgende belangen in de

afweging te betrekken:

  • a.

    Werkgelegenheid en economische bedrijvigheid in de gemeente, waaronder mede wordt begrepen het belang van de winkeliers met weinig of geen personeel en van winkelpersoneel.

  • b.

    De zondagsrust.

  • c.

    De leefbaarheid, de veiligheid en de openbare orde in de gemeente.

Daarnaast heeft de raad de navolgende belangen in de afweging betrokken:

d. Belang van de inwoners van de gemeente.

 

4.Omschrijving van de belangen

Economische belangen

In zijn algemeenheid blijkt uit ervaringen onder winkeliers met weinig of geen personeel dat de belangstelling voor meer openstellingen op zon- en feestdagen lager is dan bij grootwinkelbedrijven. Uit onderzoek van het ministerie van Economische zaken in 2006 blijkt dat circa 2/3 van de medewerkers problemen heeft met het werken op zon- en feestdagen. Naast deze min of meer negatieve effecten die de verruiming van de winkelopenstelling kan hebben, staan positieve ervaringen ten aanzien van de werkgelegenheid. Toepassing van de toerismebepaling betekent bovendien niet dat alle winkels op alle zon- en feestdagen geopend moeten zijn. De winkeliers kunnen hier gezamenlijk afspraken over maken en op die wijze een gewenste ontwikkeling stimuleren ten aanzien van het economisch functioneren van de winkeliers. De winkeliersverenigingen zijn hierover geconsulteerd. Vanuit deze verenigingen is ons te kennen gegeven dat de winkeliers inderdaad op deze manier met de zondagopenstelling zouden willen omgaan.Men wil de openstelling op zondagen onder meer koppelen aan diverse evenementen. Door een aantal individuele ondernemers zijn bezwaren geuit tegen openstelling op zondag.

De BoGa-Groep heeft ons laten weten dat de huidige regeling van 12 koopzondagen ruim voldoende is. Zoals opgemerkt, betekent toepassing van de toerismebepaling niet dat de winkels alle zondagen open moeten zijn. De ondernemers kunnen naar behoefte afspraken daarover maken. De ervaringen met koopzondagen en de zondagavondopenstelling zijn zeer positief.

Van belang is ook dat in omliggende gemeenten de winkels op zondag geopend mogen zijn op grond van de toerismebepaling. Wij willen onze ondernemers in de gelegenheid stellen om op deze ontwikkelingen te reageren. Wij achten het met het oog op de lokale economie gewenst om de ondernemers deze gelegenheid te bieden. Enkele supermarktdirecties hebben ons inmiddels al verzocht om een ontheffing van de Winkeltijdenwet op grond van de toerismebepaling dan wel de vrijstelling voor avondwinkels. Gelet op het inwonertal van onze gemeente zou van deze laatste mogelijkheid slechts 1 winkel in de gehele gemeente gebruik kunnen maken waardoor de andere supermarkten gesloten moeten blijven en de andere kernen verstoken blijven van deze dienstverlening.

 

b.Zondagsrust

Het is niet te verwachten dat de zondagsrust door invoering van meer koopzondagen op ontoelaatbare wijze zal worden beïnvloed. Naast de Winkeltijdenwet is er ook de Zondagwet. Deze bepaalt onder meer dat het verboden is om zonder strikte noodzaak op zondag gerucht te wekken in de nabijheid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik waardoor de godsdienstoefening wordt gehinderd. Het is tevens verboden op zondag zonder genoegzame reden de openbare rust door arbeid in beroep of bedrijf te verstoren. Ervaringen met de toepassing van de 12 koopzondagen in onze gemeente hebben uitgewezen dat er geen sprake is van verstoring van de zondagsrust.

 

c.Leefbaarheid, veiligheid en openbare orde

Het is niet waarschijnlijk dat deze belangen op ontoelaatbare wijze worden beïnvloed door meer koopzondagen. In het algemeen zorgt winkelend publiek nauwelijks voor overlast of verstoring van de openbare orde. Daarnaast nemen wij in de ontheffingverlening voorwaarden op waardoor bestaande evenementen niet gehinderd kunnen worden door de zondagopenstelling van de winkels. Kijkend naar de belangen van onze burgers, verwachten wij zelfs dat de leefbaarheid in onze gemeente zal toenemen door de ruimere mogelijkheden om winkels op zondagen te openen. Bekend is dat in de huidige situatie inwoners uit onze gemeente op zondagen in buurgemeenten gaan winkelen. Ervaringen met de toepassing van de 12 koopzondagen in onze gemeente hebben uitgewezen dat er geen verstoring plaatsvindt van de leefbaarheid, veiligheid en openbare orde.

 

5.Afweging van de belangen

Het doel van de Winkeltijdenwet is onder meer het borgen van de zondagsrust door zondagopenstelling van winkels te verbieden. Dit is de hoofdregel. Dit belang heeft de raad betrokken en gewogen. Echter, dit belang is van onvoldoende gewicht gebleken, na afweging van andere betrokken belangen en door het stellen van voorwaarden en beperkingen.

 

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van 26 september 2011.

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier, de voorzitter,

 

mr. J.W. Timmermans dr. A.J.W. Boelhouwer