Organisatie | Leiden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels op grond van artikel 5 lid 3 van de Telecommunicatieverordening, ten behoeve van het instemmingsbesluit |
Citeertitel | Nadere regels op grond van artikel 5 lid 3 van de Telecommunicatieverordening, ten behoeve van het instemmingsbesluit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
1. Ingangsdatum is geschat.
Telecommunicatieverordening, art. 5.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2004 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 11-11-2002 Onbekend | B&W 021115 |
De werkzaamheden moeten zodanig worden uitgevoerd dat de belangen van de gemeente en derden niet worden geschaad. De opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade aan werken en/of eigendommen van de gemeente en derden, welke het gevolg is van het gebruik maken van de rechten of bevoegdheden die aan het instemmingsbesluit worden ontleend. De schade wordt hersteld door of namens de Afdeling Beheer en Bedrijfsvoering voor rekening van de opdrachtgever. Indien herstel niet mogelijk is, geschiedt de vergoeding van de beschadigde objecten op basis van vervangingswaarde. De opdrachtgever vrijwaart de gemeente voor alle vorderingen tot schadevergoeding, welke derden tot haar mochten instellen in verband met hetgeen krachtens de instemming is of wordt verricht, tenzij schade is ontstaan door, of voortspruit uit schuld aan de zijde van de gemeente.
Het is verboden zonder overleg en schriftelijke instemming van de afdeling Beleid, Ontwerp en Beheer een ander tracé te kiezen dan is aangegeven in het instemmingsbesluit. Indien geen toestemming is verleend zijn de kosten voor het verwijderen en omleggen van de kabels en eventueel voortvloeiende schade voor rekening van de opdrachtgever.
Tot zekerheid van de voldoening van eventuele vorderingen welke ten gevolge van het uitvoeren van de werkzaamheden, c.q. het opbreken van de weg, kunnen ontstaan kan de gemeente vragen om een bankgarantie ter nader te bepalen grootte.
De bankgarantie/borgsom dient te worden gehandhaafd totdat de gemeente van oordeel is dat daaraan geen behoefte meer bestaat, hetgeen blijkt uit een schriftelijke mededeling daaromtrent van de Afdeling Beleid, Ontwerp en Beheer aan de opdrachtgever van het werk.
Omwonenden dienen door de opdrachtgever door middel van een voorlichtingsbrief ruim voor de aanvang van de werkzaamheden te worden geïnformeerd met betrekking tot de aard en de duur van de werkzaamheden. Een kopie van dit schrijven dient voor de aanvang van de werkzaamheden in het bezit van de Afdeling Beleid, Ontwerp en Beheer te zijn.
VERKEERSBELOOP EN -VERKEERSVEILIGHEID
Het afsluiten van voet- en fietspaden en rijbanen alsmede het plaatsen van omleidingen is niet toegestaan. Minimaal 7 werkdagen voor de aanvang van de benodigde afsluiting c.q. omleiding dient u dit aan te vragen bij de Afdeling Beleid, Ontwerp en Beheer. Voor wat betreft hoofdroutes en het centrumgebied geldt hiervoor een termijn van minimaal 15 werkdagen. De benodigde bebakening, en bebording zal worden verzorgd door de Afdeling Wegbebakening van de Dienst Milieu en Beheer. De kosten hiervan zullen voor rekening van de opdrachtgever komen.
Voor de veiligheid van de weggebruikers moeten zonodig waarschuwingsborden, afzethekken, geleidebakens en afzetkegels rond de sleuf worden geplaatst. Indien 's avonds sleuven open blijven liggen dient, van het tijdstip van de beëindiging van de werkzaamheden tot een half uur na zonsopgang, de zichtbaarheid van de afzetting gewaarborgd te zijn. Een en ander zoals vermeld in de publicaties 96b van de CROW en artikel 5 van de WVW.
In verband met brandweervoertuigen dient een vrije doorrijdbreedte van minimaal 3,50 meter en een vrije doorrijdhoogte van 4,20 meter te allen tijden beschikbaar te zijn. Indien er sprake is van luifels, uithangborden etc lager dan 4,20 meter kan de breedte van deze objecten niet tot vrije doorrijdbreedte worden gerekend.
Minimaal 2 dagen voor de start van de werkzaamheden dient bij de Afdeling Beleid, Ontwerp en Beheer, buro Bedrijfsvoering een werkbon te worden opgehaald. Deze werkbon dient te allen tijde op het werk aanwezig te zijn. Werken waar geen werkbon aanwezig is, zullen van gemeentewege worden stilgelegd.
Voordat met het werk gestart wordt dient het tracé ter plaatse aangegeven te zijn in overleg met de toezichthouder van de gemeente.
In geval van calamiteiten waarbij melding vooraf niet mogelijk is, dient de opdrachtgever dit alsnog zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 24 uur aan de Afdeling Beleid, Ontwerp en Beheer te melden. In geval van een calamiteit op vrijdagmiddag wordt het termijn van 24 uur verlengd tot de maandag daarop volgend.
AANVULLEN EN VERDICHTEN SLEUVEN
Het aanstampen van zandaanvullingen van de sleuven dient deugdelijk te worden uitgevoerd in lagen van ten hoogst 0,35 m dikte. Het stampen dient zo mogelijk mechanisch te geschieden; waar dit in verband met de aanwezigheid van huisrioleringen, leidingen of anderszins niet mogelijk is, moet het aanstampen met de hand worden uitgevoerd. Indien de ambtenaar van de Afdeling Beleid, Ontwerp en Beheer dit nodigt acht, kan hij van de opdrachtgever een verdichting van de sleuf door middel van inwatering eisen.
De controle van de verdichting tijdens de uitvoering mag geschieden met behulp van een handsondeerapparaat, mits de conuswaarde wordt gerelateerd aan een, voor de te verdichten sleufaanvulling, representatief proefvak.
Het straatwerk dient na voltooiing door of namens de opdrachtgever te worden dichtgeblokt. Voor tegelverhardingen geldt dat deze ondersteboven moeten worden gelegd. De Afdeling Beleid, Ontwerp en Beheer zorgt daarna voor het definitieve herstel van de verharding, tegen een, aan de opdrachtgever door te berekenen, geldend tarief. De te herstellen hoeveelheden zullen op de werkbon worden vermeld.