Organisatie | Beemster |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening basisregistratie personen Beemster 2011 |
Citeertitel | Verordening basisregistratie personen Beemster 2011(Verordening BRP 2011) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-10-2011 | 24-04-2014 | nieuwe regeling | 27-09-2011 Binnendijks d.d. 15 oktober 2011, nr. 41/42 | Voorstel Burgemeester en wethouders van 13 september 2011, nr. 349 |
DE RAAD VAN DE GEMEENTE BEEMSTER;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 13 september 2011, nr. 349;
• Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)
• Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp);
vast te stellen de volgende Verordening:
Verordening basisregistratie personen Beemster 2011 (Verordening BRP 2011)
Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen
De basisregistratie personen heeft tot doel:
de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b (verplicht gebruik authentieke gegevens) en 62 (terugmelding bij gerede twijfel) van de wet;
Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt
1.In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.
Toelichting op de verordening BRP
Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuis-houding. Alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwerken, moeten deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie personen. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.
De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent. Zij dient afnemers, zowel binnen als buiten de eigen gemeente van die persoonsgegevens te voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van persoonsgegevens over personen die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van deze personen dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de an-dere gemeenten of uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid.
De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA én de verstrekkingen aan zogenaamde vrije derden bij of krachtens ver-ordening te regelen. Deze verordening voorziet daarin en daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).
Naast deze verplichtingen uit de wet GBA voor de eigen basisadministratie, is het noodzake-lijk ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de persoonsgegevens die afkomstig zijn van andere gemeenten of uit de GBA-V te regelen. Deze gegevens worden binnen de gemeente Beemster opgeslagen en onderhouden in een centraal bestand, de basisregistra-tie personen (zie voor een definitie van dit begrip, artikel 1 onder d van de Verordening), en vandaaruit gedistribueerd naar de afnemers. Op dit deel van de persoonsinforma-tiehuishouding is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing.
Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer
De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verant-woordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de veror-dening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van de basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen.
Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van deze basisregistratie personen aan.
Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen
In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke or-ganen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.
Artikel 4 Categorieën van personen
Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de basis-administratie van de gemeente Beemster zijn opgenomen c.q. in de gemeente Beemster woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten zijn opgenomen. Zo die-nen de gegevens van woningeigenaren die niet in de gemeente Beemster woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de ande-re gemeente. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onder-scheid tussen inwoners en niet inwoners (zie voor de definitie van deze begrippen, artikel 1 onder i en j van de Verordening).