Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaren

Treasurystatuut gemeente Haaren 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTreasurystatuut gemeente Haaren 2008
CiteertitelTreasurystatuut 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-08-200812-07-2017nieuwe regeling

03-07-2008

De Leije, 27 augustus 2008

raad, 3 juli 2008

Tekst van de regeling

Intitulé

Treasurystatuut gemeente Haaren 2008

Treasurystatuut gemeente Haaren

Versienummer 1.0

Referentienummer BCS/ Haaren

Datum 2008

1 Doelstellingen Treasuryfunctie 2

2 Uitzettingen 2

2.1 Uitzettingen uit hoofde van de publieke taak 2

2.2 Uitzettingen uit hoofde van treasury 3

3 Financiering 4

3.1 Algemene uitgangspunten 4

3.2 Kortlopende financiering (rentetypische looptijd minder dan 1 jaar) 4

3.3 Langlopende financiering (rentetypische looptijd minder 1 jaar) 5

4 Kasbeheer 5

5 Renterisicobeheersende richtlijnen 5

6 Administratieve organisatie/ Interne controle 6

6.1 Algemene uitgangspunten 6

6.2 Taken en verantwoordelijkheden 6

6.3 Bevoegdheden 7

7 Informatievoorziening 9

7.1 Beleidsmatige informatie 9

7.2 Operationele informatie 9

7.3 Verantwoordingsinformatie 9

8 Inwerkingtreding 10

Hoofdstuk 1 Doelstellingen Treasuryfunctie

Het verzekeren van duurzame toegang tot de financiële markten tegen marktconforme condities;

Het beschermen van de gemeente tegen financiële risico's, zoals: renterisico, kredietrisico valutarisico, koersrisico en intern liquiditeitsrisico;

Het minimaliseren van de in- en externe verwerkingskosten bij het beheren van de geldstromen en de financiële posities;

Het optimaliseren van het rendement van de beschikbare liquiditeiten, binnen de gegeven kaders, zoals vastgesteld in dit statuut;

Het realiseren van een flexibel en controleerbaar cash-management in de organisatie;

Hoofdstuk 2 Uitzettingen

Bij het uitzettingen dient er een onderscheid gemaakt te worden in uitzettingen uit hoofde van de publieke taak en uitzettingen uit hoofde van treasury.

Artikel 2.1 Uitzettingen uit hoofde van de publieke taak

Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:

De gemeente mag leningen of garanties uitsluitend verstrekken aan door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen op grond van de ''publieke taak''. Voordat dit voorgelegd wordt aan de gemeenteraad wordt vooraf advies van de afdeling Financiën ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij;

Bij het verstrekken van leningen of garanties uit hoofde van de publieke taak worden zoveel mogelijk efficiënt aanvullende zekerheden of garanties bedongen.

Artikel 2.2 Uitzettingen uit hoofde van treasury

Voor tijdelijke beleggingen uit hoofde van treasury gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:

De beleggingen dienen een prudent karakter te hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico;

De gemeente beperkt de koersrisico's op beleggingen, door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren:

- vastrentende waarden;

- producten waarbij aan het eind van de looptijd de hoofdsom gegarandeerd is;

- beleggingsproducten welke door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als "Fido-proof" zijn aangemerkt;

Uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitsplanning;

De gemeente beperkt de kredietrisico's op uitzettingen, door haar gelden met een looptijd langer dan 1 jaar te beleggen bij financiële instellingen met ten minste een AA-rating. Voor beleggingen met een looptijd tot en met 1 jaar moet de financiële instelling tenminste een P1 of A-rating hebben. Deze ratings moeten zijn afgegeven door één van de volgende erkende rating-bureau's: Moody's, Standard & Poors of Fitch IBCA;

De gemeente mag gelden tijdelijk uitzetten bij Nederlandse overheden en andere publiekrechtelijke lichamen met een solvabiliteitsratio van 0%;

De gemeente vraagt offertes op bij minimaal 2 instellingen, alvorens langlopende belegging wordt gedaan. Dit is ook van toepassing op kortlopende beleggingen met een looptijd langer dan een maand. Deze offertes worden schriftelijk vastgelegd en de uiteindelijke keuze schriftelijk onderbouwd in de treasuryparagraaf.

Hoofdstuk 3 Financiering

Artikel 3.1 Algemene uitgangspunten

Financieringsmiddelen worden uitsluitend aangetrokken voor de uitoefening van de publieke taak;

Financieringsmiddelen worden uitsluitend aangetrokken in Euro's;

Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne liquiditeiten te gebruiken;

Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht[1] te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer. Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit financiële Markten (AFM);

Financieringsmiddelen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitsplanning;

De rentetypische looptijd en het renteniveau van de financieringsmiddelen worden zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie;

De rentevisie van de gemeente in de treasuryparagraaf is gebaseerd op de visie van de huisbankier;

De gemeente vraagt offertes op bij minimaal 2 instellingen, alvorens langlopende financieringsmiddelen worden aangetrokken. Dit is ook van toepassing op kortlopende financieringsmiddelen langer dan een maand. Deze offertes worden schriftelijk vastgelegd en de uiteindelijke keuze schriftelijk onderbouwd in de treasuryparagraaf.

Artikel 3.2 Kortlopende financiering (rentetypische looptijd minder dan 1 jaar)

Toegestane vorm bij het aantrekken van kortlopende financieringsmiddelen zijn daggeldleningen, kasgeldleningen en kredietfaciliteiten in rekening-courant;

De gemeente mag voor maximaal 8,5% van haar begrotingstotaal kortlopende financieringsmiddelen aantrekken, hierdoor wordt de kasgeldlimiet niet overschreden;

Artikel 3.3 Langlopende financiering (rentetypische looptijd ≥ 1 jaar)

Als financieringsinstrument zijn uitsluitend onderhandse leningen toegestaan;

Hoofdstuk 4 Kasbeheer

Voor het kasbeheer gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:

Het liquiditeitsgebruik wordt beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau op elkaar af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen;

Het betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd;

Tijdelijke financieringstekorten en overschotten kunnen conform de richtlijnen onder 2.2 en 3.2 worden ingevuld;

De gemeente streeft naar concentratie van liquiditeiten binnen één rentecompensatie circuit bij de bank met de gunstigste condities. Hiervoor kan de gemeente een integrale overeenkomst sluiten;

Bankrelaties en hun bancaire condities worden ten minste eens in de vijf jaar beoordeeld op marktconformiteit.

Hoofdstuk 5 Renterisicobeheersende richtlijnen

Het gebruik van derivaten is onder de volgende voorwaarden toegestaan:

- Derivaten dienen een risicobeheersend karakter te hebben, waarbij ten alle tijden een gesloten positie vereist is;

- Derivaten dienen op een juiste wijze geadministreerd te kunnen worden.

Bij het aantrekken van langlopende financieringsmiddelen wordt gezorgd dat de aflossingen en renteherzieningen jaarlijks niet meer dan 20% van het begrotingstotaal in dat jaar bedragen. Hiermee wordt de renterisiconorm niet overschreden.

Hoofdstuk 6 Administratieve organisatie/ Interne controle

Artikel 6.1 Algemene uitgangspunten

Taken en verantwoordelijkheden zijn nader schriftelijk vastgelegd;

Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:

- de uitvoering en de autorisatie geschieden door afzonderlijke functionarissen;

- de uitvoering en controle/ administratie geschied door afzonderlijke functionarissen;

Een transactie wordt onmiddellijk schriftelijk vastgelegd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten en doorgegeven aan de financiële administratie;

Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie.

De financiële administratie controleert of de bevestiging van de tegenpartij overeenkomt met de interne vastlegging van de transactie en communiceert dit met de functionaris, die de transactie heeft afgesloten.

Artikel 6.2 Taken en verantwoordelijkheden

De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd:

 

Functie

Taken/ Verantwoordelijkheden

De Portefeuillehouder Middelen

· Het uitvoeren van het treasurybeleid (politieke verantwoordelijkheid).

Hoofd afdeling ondersteuning

· Het rapporteren aan B&W over de uitvoering van het treasurybeheer;· Het afleggen van verantwoording aan het college van burgemeester en wethouders;· Het zorgdragen voor juiste verantwoording van de uitvoering van de door hem/haar gemandateerde treasuryactiviteiten

Afdelingshoofden (budgethouders)

· Het zorgdragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige geldstromen aan de afdeling Financiën;· Het fiatteren van vorderingen en verplichtingen ten gunste c.q. ten laste van hun budgetten en toezicht op vermelding van de juiste vervaldata;

medewerker Treasury

· Het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasurygebied;· Het opstellen van de rentevisie;· Het onderhouden van contacten met banken, geldmakelaars en overige financiële instellingen;· Het voorbereiden en feitelijk uitvoeren van transacties in het kader van kasbeheer en financiering.;· Het schriftelijk vastleggen van de treasurytransacties en het doorgeven hiervan aan de financiële administratie;· Het beheren van de geldstromen;· Opstellen en actualiseren liquiditeitsplanning;

Financiële administratie

· Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de verplichtingen- en financiële administratie.· Het ontvangen van de orderbevestiging van derden en het controleren of deze overeenkomt met de transactie-informatie zoals verstrekt door de medewerker treasury.

Medewerker interne controle

· Het voeren van de interne controle op de uitgevoerde treasurytransacties en hierover rapporteren aan het Hoofd afd. ondersteuning.

Externe accountant

· Het in het kader van haar reguliere controletaak adviseren en controleren omtrent de feitelijke naleving van het treasurystatuut.

 

Artikel 6.3 Bevoegdheden

Het vastleggen van bevoegdheden start vanuit het College. In onderstaande matrix zijn voor de belangrijkste treasury activiteiten de bevoegdheden opgenomen. Hierbij wordt rekening gehouden met een functiescheiding tussen: voorbereiden, autoriseren, uitvoeren, administreren en controleren van de treasury activiteiten.

 

Treasuryactiviteiten

Voorbereiding

Autorisatie

Uitvoering

Administratie

Controle

1.Het aantrekken van kortlopende financieringsmiddelen

Med. treasury

Hoofd afd. ondersteuning

Med. treasury

Med. Deb/Cred

Med IC

2.Het aantrekken van langlopende financieringsmiddelen

Med. treasury

College

Med. treasury

Med. Deb/Cred

Med IC

3.Verstrekken van leningen en/of garanties uit hoofde van de publieke taak

College

Raad

Med. treasury

Med. Deb/Cred

Med IC

4.Het uitzetten van tijdelijke overtollige middelen uit hoofde van treasury

Med. treasury

Hoofd afd. ondersteuning

Med. treasury

Med. Deb/Cred

Med IC

5.Het openen/wijzigen/sluiten van bankrekeningen

Med. treasury

burgemeester

Med. treasury

Med. Deb/Cred

Med IC

6.Het afsluiten van kredietfaciliteiten in de rekening-courant

Med. treasury

College

Med. treasury

Med. Deb/Cred

Med IC

7.Afstorten van contant geld

Med. bevolking

Med. bevolking

Med. bevolking

Med. Deb/Cred

Med. treasury

8.Afsluiten van derivatentransacties

Med. treasury

College

Med. treasury

Med. Deb/Cred

Med IC

 

Hoofdstuk 7 Informatievoorziening

Om de treasury activiteiten controleerbaar en beheersbaar te maken is een goed functionerende interne en externe informatievoorziening noodzakelijk. Drie typen informatie kunnen hierbij worden onderscheiden:

Beleidsmatige informatie;

Operationele informatie

Verantwoordingsinformatie (performance rapportages, interne controles, etc.).

Naast interne informatie heeft de medewerker treasury ook externe informatie nodig zoals informatie met betrekking tot de geld- en kapitaalmarkt en met betrekking tot met de bank afgesloten transacties.

Artikel 7.1 Beleidsmatige informatie

Het treasurystatuut geeft de kaders weer, waarbinnen de treasuryactiviteiten dienen te worden uitgevoerd. De gemeente stelt daarnaast jaarlijks een treasuryparagraaf bij de begroting op. Hierin wordt ingegaan op de wijze waarop concreet invulling wordt gegeven aan het treasurybeleid.

Artikel 7.2 Operationele informatie

Het opstellen en hanteren van operationele informatie is de verantwoordelijkheid van de functionarissen die bij de uitvoering betrokken zijn. De belangrijkste operationele informatie die te allen tijde beschikbaar moet zijn:

- Actuele liquiditeitsplanning

- Afgesloten transacties

- Bancaire afspraken

Artikel 7.3 Verantwoordingsinformatie

De verantwoording over het uit te voeren treasurybeleid vindt plaats binnen de reguliere Planning & Control cyclus. Daarnaast wordt in de treasuryparagraaf bij de jaarrekening het uitgevoerde beleid geëvalueerd. In de evaluatie wordt weergegeven in hoeverre de beleidsvoornemens uit de paragraaf bij de begroting zijn uitgevoerd en wat de oorzaken zijn van eventuele afwijkingen.

Om een goede vergelijkbaarheid mogelijk te maken dienen de indeling en de onderwerpen van de evaluatie aan te sluiten bij de treasuryparagraaf van de begroting van het betreffende jaar.

Hoofdstuk 8 Inwerkingtreding

De raad van de gemeente Haaren;

Gelet op de verordening ex artikel 212 van de Gemeentewet en de Wet financiering decentrale overheden;

Besluit:

Vast te stellen het Treasurystatuut Gemeente Haaren 2008.

Dit Treasurystatuut treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Het Treasurystatuut van 7 februari 2002 vervalt bij inwerkingtreding van het Treasurystatuut Gemeente Haaren 2008.

 

De raad van de gemeente Haaren,

raadsgriffier,                                        voorzitter,

Mr. P.J.F. Bemelmans                        F.H.G.M. Ronnes

Toelichting 1