Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sociaal statuut gemeente Diemen 2011 |
Citeertitel | Sociaal statuut gemeente Diemen 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
CAR-UWO
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2011 | juridisch-technische en redactionele wijzigingen | 09-08-2011 Diemer Nieuws 29-9-2011 | 11-32-02 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen;
gelet op: het Organisatiebesluit van de gemeente Diemen;
de Wet op de Ondernemingsraden (Wor), met name artikel 25;
de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) en de Uitwerkingsovereenkomst (UWO), met name de artikelen 8:3, 8:3:1, 10d, 12:1:5, 12:2 en 15:1:10;
gelet op: de bereikte overeenstemming in de commissie voor het Georganiseerd Overleg d.d. 11 november 2008;
“Sociaal statuut gemeente Diemen 2011”:
In dit sociaal statuut (statuut) wordt verstaan onder:
Dit statuut is van toepassing op alle organisatiewijzigingen in de organisatie van de gemeente Diemen, niet zijnde een organisatiewijziging als gevolg van een gemeentelijke herindeling.
Hoofdstuk 2 Procedurele bepalingen
Indien de werkgever voornemens is om over de wenselijkheid van de organisatiewijziging extern advies te vragen, wordt de Ondernemingsraad om advies gevraagd over het verstrekken en formuleren van de adviesopdracht, conform artikel 25 van de Wor.
Artikel 2:3 Overleg over de personele gevolgen en maatregelen
Als het Georganiseerd Overleg van mening is dat de organisatiewijziging zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Over dit sociaal plan moet in het Georganiseerd Overleg overeenstemming worden bereikt.
Artikel 2:5 Taakverdeling tussen de Ondernemingsraad en het Georganiseerd Overleg
Ten aanzien van de medezeggenschap van ambtenaren en vakcentrales geldt het algemene uitgangspunt dat onderwerpen die gedurende het proces van organisatiewijziging aan bod komen primair door één orgaan worden behandeld.
Artikel 2:6 Kennisgeving en uitvoering besluit
Als in het besluit wordt afgeweken van het advies van de Ondernemingsraad, zal deze afwijking duidelijk worden gemotiveerd. De uitvoering van het besluit tot organisatiewijziging wordt in dit geval op grond van artikel 25, zesde lid van de Wor uitgesteld tot op zijn vroegst één maand nadat de Ondernemingsraad van het besluit in kennis is gesteld.
Hoofdstuk 3 Algemene uitgangspunten voor sociaal beleid bij interne organisatiewijziging
Artikel 3:1 Werkgelegenheidsgarantie bij interne organisatiewijziging
In het Georganiseerd Overleg wordt periodiek gerapporteerd over de voortgang van de herplaatsing van de boventallige ambtenaren. Als partijen van mening zijn dat de herplaatsing van de boventallige ambtenaren onvoldoende kan plaatsvinden, dan kunnen er aanvullende instrumenten voor flankerend beleid worden afgesproken.
Artikel 3:2 Verplichting ambtenaar
Daarbij kan de werkgever melding maken bij de instelling die de Werkloosheidswet uitvoert, dat de desbetreffende ambtenaar weigert een passende functie te aanvaarden of niet meewerkt aan het vinden van een oplossing.
De ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeente Diemen, behoudt recht op salaris en het salarisperspectief, zoals die voor hem golden in de oude functie en als zodanig zijn vastgelegd in een daartoe strekkend rechtspositioneel besluit.
Artikel 3:5 Garantie persoonsgebonden toelage(n)
De ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeente Diemen, behoudt recht op zijn persoonsgebonden toelagen tenzij dit strijdig is met de bepalingen in de Bezoldigingsregelingvan de gemeente Diemen
Artikel 3:6 Garantie faciliteiten Persoonlijk ontwikkelingsplan
De ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeente Diemen en die in overleg met zijn nieuwe leidinggevende besluit te stoppen met zijn studie zoals vastgesteld in het persoonlijk ontwikkelplan, wordt ontheven van een eventueel in dat persoonlijk ontwikkelplan opgenomen terugbetalingsverplichting.
Hoofdstuk 4 Herplaatsingprocedure bij interne organisatiewijziging
De ambtenaar wiens functie is vervallen krijgt een passende of geschikte functie aangeboden binnen de gemeente Diemen; indien er meerdere ambtenaren in aanmerking komen voor een zelfde functie, dan krijgt de ambtenaar met de hoogste anciënniteit bij de gemeente Diemen de voorkeur.
Artikel 4:2 Belangstellingregistratie
Voordat herplaatsingbesluiten worden genomen, wordt de betrokken ambtenaar in de gelegenheid gesteld, voor zover op hem van toepassing en overeenkomstig het gestelde in artikel 1:1, dertiende en veertiende lid van dit statuut, zijn voorkeur voor ten hoogste drie functies kenbaar te maken.
Artikel 4:3 Herplaatsingcommissie
Deze commissie bestaat uit een oneven aantal leden van de volgende samenstelling: een lid als vertegenwoordiger van de werkgever, een lid als vertegenwoordiger van de vakorganisaties en een door de werkgever voor te dragen onafhankelijke voorzitter, die door beide andere leden als zodanig wordt geaccepteerd.
Artikel 4:4 Advies over herplaatsing
De herplaatsingcommissie ziet toe op de juiste toepassing van de herplaatsingprocedure. Hiervoor ontvangt of verzamelt de commissie alle volgens haar benodigde gegevens en adviseert op basis van deze gegevens de werkgever over de juistheid van een ambtelijk voorstel tot herplaatsing van de betrokken ambtenaar of ambtenaren.
Artikel 4:5 Bedenkingen tegen advies herplaatsingcommissie
Indien de ambtenaar bedenkingen heeft tegen het advies van de herplaatsingcommissie over het voorgenomen besluit van de werkgever over zijn herplaatsing, respectievelijk hem vooralsnog geen passende of geschikte functie aan te bieden, kan hij deze binnen 14 dagen schriftelijk indienen bij de werkgever.
Artikel 4:6 Herplaatsingbesluiten
1.De werkgever neemt het besluit tot herplaatsing van de betrokken ambtenaar.
De ambtenaar wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte gesteld van dit besluit. In de motivering van het besluit wordt ingegaan op eventuele bedenkingen die door de ambtenaar zijn ingediend.
Artikel 4.7 Boventallig te verklaren ambtenaar
Indien een ambtenaar definitief niet herplaatst kan worden in een functie binnen de gemeente Diemen, wordt de ambtenaar boventallig verklaart.
Artikel 4.8 Voorzieningen bij ontslagaanvraag ambtenaar wegens een functie bij andere werkgever
De boventallig verklaarde ambtenaar, die voordat hem een passende of geschikte functie wordt aangeboden, ontslag aanvraagt wegens aanvaarding van een functie buiten de overheid in een privaatrechtelijke organisatie, wordt ontheven van eventuele terugbetalingsverplichtingen die voortvloeien uit rechtspositionele toekenningen.
De boventallig verklaarde ambtenaar, die zelf ontslag neemt en binnen twaalf maanden na beëindiging van het dienstverband op grond van een jubileum recht zou hebben gehad op een jubileumgratificatie krijgt deze gratificatie na het beëindigen van het dienstverband uitbetaald. Deze gratificatie wordt niet uitbetaald als de nieuwe werkgever een vergelijkbare regeling kent en de dienstjaren bij de vorige werkgever door de nieuwe werkgever daarin volledig worden meegenomen.
Artikel 5 Instrumenten van flankerend beleid
de ambtenaar kan worden gedetacheerd bij een externe partij, waarbij de rechtspositie van de betrokken ambtenaar gedurende de detachering niet zal wijzigen.
b.Ondersteuning bij het vinden van een andere functie.
vanaf het moment dat de ambtenaar boventallig is wordt deze op een professionele wijze (bijv. door een extern bureau of door intern aanwezige expertise op dit terrein) ondersteund bij het zoeken naar een andere functie. De kosten van een dergelijke ondersteuning komen voor rekening van de gemeente.
wanneer de boventallige ambtenaar een externe functie accepteert tegen een lager bruto salaris, en hij géén gebruik heeft gemaakt van de vertrekstimuleringsregeling als bedoeld in artikel 5, tweede lid onder sub a en sub b van dit statuut, heeft hij recht op een suppletie. Dit betekent dat het bruto salaris bij de nieuwe werkgever gedurende een periode van ten hoogste vijf jaar zal worden aangevuld tot het niveau van zijn bezoldiging zoals dat geldt op de dag direct voorafgaand aan het ontslag. De suppletie bedraagt ten hoogste het verschil tussen de maxima van de twee betrokken salarisschalen.
een cursus of scholing welke bijdraagt tot het vergroten van de kans op een interne of externe functie voor de betrokken ambtenaar wordt vergoed door de werkgever.
Het resultaat wordt conform de geldende gedragscode vooraf aan de ambtenaar kenbaar gemaakt en maakt na bekendmaking aan de werkgever deel uit van het personeelsdossier van betrokkene.
op betrokkene rust geen terugbetalingsverplichting indien hij de studie staakt, omdat gezien de veranderende aard van de nieuwe werkzaamheden redelijkerwijs voortzetting van de studie niet kan worden vereist, of omdat de ambtenaar een andere studie gaat volgen die van belang is voor zijn nieuwe functie.
wanneer de ambtenaar binnen een termijn van 3 maanden nadat hij boventallig is verklaard vrijwillig ontslag neemt komt hij in aanmerking voor een financiële vertrekregeling ter hoogte van de kantonrechterformule zoals deze wordt gehanteerd op het moment van inwerkingtreding van dit statuut.
wanneer het vrijwillig vertrek van een boventallig verklaarde ambtenaar op enig moment resulteert in het ontstaan van een mogelijkheid tot plaatsing van een andere boventallige ambtenaar, dan komt de vrijwillig vertrekkende ambtenaar in aanmerking voor de regeling als genoemd bij het tweede lid onder sub a van dit artikel.
Hoofdstuk 6 Onvrijwillig ontslag
Artikel 6 Ontslag van de ambtenaar
1.Indien de werkgever na zorgvuldig onderzoek constateert dat geen structurele oplossing als bedoeld in artikel 3:1, eerste lid van dit statuut kan worden gevonden, kan de ambtenaar eervol ontslag wegens reorganisatie worden verleend als bedoeld in artikel 8:3 van de CAR, waarbij artikel 10d, paragraaf 4 van de CAR overeenkomstig van toepassing is. De bovenwettelijke werkloosheidsuitkeringsregeling als bedoeld in artikel 10d, paragrafen 6 en 7 van de CAR zijn bovendien van toepassing, indien recht bestaat op een uitkering krachtens de WW.
2 Een besluit als bedoeld in het eerste lid van dit artikel wordt eerst genomen nadat de herplaatsingcommissie daarover een advies heeft uitgebracht en partijen over de ontstane situatie overleg hebben gevoerd, waarbij voor een ontslag op grond van artikel 8:3 van de CAR overeenstemming tussen partijen betrokken bij dit statuut is vereist.
Hoofdstuk 7 Algemene uitgangspunten voor sociaal beleid bij privatisering en taakoverheveling
Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing bij privatisering en publiekrechtelijke taakoverheveling, niet zijnde een interne organisatiewijziging.
Artikel 7:2 Verplichting tot overeenstemming
Wanneer de werkgever voornemens is om onderdelen te privatiseringen of taken publiekrechtelijke over te hevelen dan zullen zij eerst hierover overeenstemming moeten hebben met de vakorganisaties, dit onverlet de verplichting tot het vragen van advies hierover aan de Ondernemingsraad.
Als het Georganiseerd Overleg van mening is dat de privatisering of taakoverheveling zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door werkgever een sociaal plan opgesteld. Dit plan regelt de overplaatsingsprocedure (inclusief de ontslag- en aanstellingsprocedure van het over te plaatsen personeel) en bevat rechtspositionele bepalingen.
Artikel 7:4 Rechtspositievergelijking
Indien de betrokken ambtenaren overgaan naar een privaatrechtelijke of een andere publiekrechtelijke werkgever waarvoor een afwijkende rechtspositieregeling of CAO geldt, maakt de werkgever een vergelijking tussen de arbeidsvoorwaardenpakketten die van toepassing zijn op de gemeentelijke werkgever en de nieuwe werkgever.
Indien uit de vergelijking blijkt dat het totaalpakket van arbeidsvoorwaarden (bestaande uit in ieder geval salaris, uitkeringen en toelagen, pensioen, vakantie, ziektekostenregeling en werkloosheidsuitkering) bij de nieuwe werkgever minder is dan het totaalpakket bij de gemeentelijke werkgever, worden in het sociaal plan nadere afspraken gemaakt over afbouw, behoud of compensatie van aanspraken.
Een ambtenaar wordt boventallig als zijn functie niet op enigerlei wijze in overwegende mate wordt voorgezet door de werkgever of bij een andere werkgever, en die (nog) niet is geplaatst op een andere functie (definities, artikel 1:1 van het statuut).
Dit betekent dat de werkgever pas een besluit zal nemen een ambtenaar boventallig te verklaren nadat definitief is komen vast te staan dat voor de ambtenaar geen andere functie of werk binnen de gemeente Diemen beschikbaar is.
De werkgever zal daarom eerst onderzoeken of de ambtenaar geplaatst kan worden op een van de functies binnen de organisatiestructuur van de gemeente Diemen of dat er ander werk beschikbaar is.
De werkgever heeft daarin een (pro)-actieve rol, onder meer met behulp van de belangstellingregistratie volgens artikel 4:2 van het statuut.
Indien het nog niet mogelijk is een ambtenaar te plaatsen op een functie, dan wordt onderzocht of tijdelijk werk mogelijk is in afwachting van een definitieve oplossing.
Van boventalligheid is dus pas sprake nadat een besluit daarover door de werkgever is genomen. Het kan overigens geruime tijd duren voor dat een dergelijk besluit genomen wordt, immers alle mogelijkheden voor een andere functie of ander werk moeten door de werkgever onderzocht zijn.
Toelichting artikel 5, tweede lid onder sub a:
De kantonrechterformule voor toepassing in het kader van dit statuut luidt als volgt:
waarbij: A = het aantal gewogen dienstjaren betreft; B = de bruto bezoldiging betreft; C = de correctiefactor betreft.
Voor de berekening van het aantal gewogen dienstjaren wordt de duur van de aanstelling bij de gemeente Diemen afgerond op hele jaren, waarbij een half jaar naar beneden wordt afgerond, en een half jaar + een dag naar boven. De dienstjaren worden vervolgens als volgt gewogen:
Peildatum voor de leeftijd is de datum waarop het ontslag plaatsvindt.
Hierbij wordt uitgegaan van de bruto bezoldiging van de ambtenaar zoals deze geldt op de dag direct voorafgaand aan het ontslag.
Voor het berekenen van de vergoeding wordt altijd de correctiefactor 1 gebruikt.