Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Particulier gebruik voertuigen 2011 |
Citeertitel | Regeling Particulier gebruik voertuigen 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
CAR
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2011 | juridisch-technische en redactionele wijzigingen | 09-08-2011 Diemer Nieuws 29-9-2011 | 11-32-02 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen;
overwegende dat van de Ondernemingsraad op grond van artikel 27 van de Wet op de Ondernemingsraden instemming is verkregen;
gelet op het bepaalde in artikel 15:1:12 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling;
vast te stellen de navolgende “Regeling Particulier gebruik voertuigen 2011”
In deze regeling wordt verstaan onder:
de ambtenaar die op grond van een aanstelling ingevolge de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling of een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht of de tijdelijke medewerker die op grond van een inleenovereenkomst naar burgerlijk recht, werkzaamheden verricht voor de gemeente.
alle gemotoriseerde voertuigen van de gemeente die zich op de openbare weg kunnen begeven.
alle voor rekening van de gemeente Diemen komende schade als bedoeld in artikel 15:1:12 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling, waaronder tevens begrepen de aan de gemeente Diemen opgelegde boetes door de Belastingdienst.
Namens burgemeester en wethouders wordt toezicht gehouden op naleving van het bepaalde in artikel 2 van deze regeling door de leidinggevende van de betrokken medewerker.
Tot de schade, als bedoeld in artikel 4 van deze regeling, wordt in ieder geval gerekend:
De gemeente Diemen is gehouden om voldoende toezicht te houden op de naleving door de medewerker van het verbod. Dit vindt plaats via:
Deze controles vinden geregeld plaats aan de hand van aanwezige agenda’s, werkroosters of werkstaten, vakantieoverzichten, ziekte- en verlofstaten, benzinebonnen, garagenota’s en dergelijke en worden uitgevoerd door of namens de leidinggevende van de medewerker.
De Belastingdienst kan constateren dat de medewerker het verbod verwijtbaar niet naleeft, terwijl de gemeente Diemen redelijkerwijs wel voldoende toezicht heeft gehouden. Ook in dit geval wordt de gemeente Diemen een correctieverplichting opgelegd voor de bijtelling wegens particulier gebruik van voertuigen van de gemeente Diemen, en voor zover van toepassing, ook de boete en heffingsrente. De gemeente Diemen kan dan voor de Loonbelasting, Premieheffingen, bijdrage Zorgverzekeringswet, heffingsrente en de boete verhaal plegen op de medewerker. Wel heeft de medewerker in dit geval recht op de vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.
Alle vastleggingen betreffende het verbod op particulier gebruik van voertuigen van de gemeente Diemen en het uitgeoefende toezicht, worden bij de loonadministratie bewaard en zijn voor controle beschikbaar. De gegevens worden gedurende zeven jaar na afloop van het kalenderjaar waarin het verbod van toepassing was bewaard, tenzij daarover met de Belastingdienst andere afspraken zijn gemaakt op basis van specifieke feiten en omstandigheden van de gemeente.