Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Functioneringsgesprekken 2011 |
Citeertitel | Regeling Functioneringsgesprekken 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Ambtenarenwet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2011 | juridisch-technische en redactionele wijzigingen | 09-08-2011 Diemer Nieuws 29-9-2011 | 11-32-02 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen;
gelet op het bepaalde in de Ambtenarenwet;
gelet op de op grond van artikel 1, tweede lid van het Convenant OR-GO gemeente Diemen 2009 bereikte overeenstemming met de Ondernemingsraad;
vast te stellen de navolgende“Regeling Functioneringsgesprekken 2011”
In deze regeling wordt verstaan:
functioneringsgesprek: het gesprek tussen de ambtenaar en de leidinggevende, waarin gezamenlijk afspraken worden gemaakt over de taakstelling voor een bepaalde periode, de wijze van functioneren en wederzijds samenwerken en aandacht wordt besteed aan de loopbaan van de betrokken ambtenaar met behulp van een Persoonlijk ontwikkel plan, al dan niet aan de hand van ter zake uitgebracht loopbaanadvies;
een samenvatting op hoofdlijnen van de conclusies en de afspraken uit het gesprek worden tijdens dan wel aan het eind van het gesprek door de leidinggevende en de ambtenaar in gezamenlijk overleg geformuleerd en schriftelijk vastgelegd in het daarvoor beschikbare verslagformulier en/of in een Persoonlijk ontwikkelplan. De leidinggevende is formeel verantwoordelijk voor het opstellen van het verslagformulier. Het verslag wordt opgemaakt en uitgereikt binnen een termijn van vier kalenderweken.
de manager van de afdeling Bestuurs- en managementondersteuning ontvangt een afschrift van het opgemaakte verslagformulier en, indien van toepassing, van het opgemaakte Persoonlijk ontwikkel plan en laat er voor zorg dragen dat de verkregen formulieren worden gearchiveerd in het personeeldossier van de ambtenaar.
indien er een geschil ontstaat over de wijze waarop het functioneringsgesprek, alsmede het gesprek over het Persoonlijk ontwikkel plan, wordt gevoerd of over de onderdelen als genoemd in artikel 2 van deze regeling, kan op initiatief van één van beiden de managementadviseur Personeel en Organisatie van het team Personeel en organisatie bij het geschil worden betrokken met als doel het gerezen geschil tot een oplossing te brengen.
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, dan wel onduidelijkheid of onenigheid bestaat over de toepassing daarvan, beslissen burgemeester en wethouders.
Toelichting op de regeling Functioneringgesprekken gemeente Diemen:
Wat onder dienstbelang moet worden verstaan wordt telkens door Bevoegd gezag (college van Burgemeester en wethouders) situationeel bepaald. Er is dan ook geen eenduidige definitieve voor beschikbaar. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) moet bij de beoordeling van de vraag of het dienstbelang in het geding is de belangen van de ambtenaar worden meegewogen. De beslissing om het dienstbelang van toepassing te laten zijn moet aan de ambtenaar gemotiveerd worden meegedeeld. Er wordt dus altijd een schriftelijk besluit over uitgereikt aan de ambtenaar. Toetsing van de beslissing om “dienstbelang” toe te passen vindt plaats via bezwaar en beroep (Awb).
Een hogere frequentie bij het houden van functioneringgesprekken kan worden ingegeven door bijv. een ontwikkeltraject, waarin het noodzakelijk is de resultaten daarvan regelmatig te volgen.
Een andere reden voor een hogere frequentie bij het houden van functioneringgesprekken is de situatie waarin een ambtenaar niet aan de gestelde functie-eisen voldoet en er een verbeterplan is afgesproken. Een verbeterplan wordt altijd ondersteund door het houden van een of meerdere functioneringgesprekken.
De medewerker kan gemotiveerd verzoeken om een meer dan een functioneringsgesprek per jaar. Slechts om redenen van dienstbelang kan dit gemotiveerd geweigerd worden.
De definitie van ambtshalve in het woordenboek is: Uit hoofde van of nopens het ambt dat men bekleedt. Dat wil zeggen dat inzage uitsluitend en alleen aan medewerkers van de afdeling Bestuurs- en managementondersteuning is toegestaan als dit voor de uitvoering van de hen toegewezen werkzaamheden noodzakelijk is. Voorbeeld: een adviseur communicatie heeft geen inzage in verslagen van functioneringgesprekken van medewerkers van de gemeente, want dat is niet noodzakelijk voor het vervullen van de functie van adviseur communicatie.
Artikel 6: Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid besluiten te nemen over aangelegenheden die niet in de regeling zijn opgenomen. De grondslag daarvoor is onder andere terug te vinden in artikel 4.84 Awb.
Artikel 9: Een functioneringgesprek wat met de ambtenaar wordt gehouden voor dat de regeling functioneringgesprekken gemeente Diemen van kracht is, vallen onder de werking van het reglement Functioneringgesprekken 2010. Het verslag van en de afspraken uit het functioneringgesprek dienen dan ook via de in het reglement Functioneringgesprekken 2010 opgenomen regelgeving te worden afgewikkeld.
De coördinator is bij de functioneringsgesprekken uitsluitend aanwezig als informant, met uitzondering van het team wijkbeheer en het team sportbedrijf. Daar worden de functioneringsgesprekken gevoerd door respectievelijk de coördinator team wijkbeheer of de bedrijfsleider Sportbedrijf en vervult respectievelijk de opzichter wijkbeheer of de chef zwemzaal de rol van informant.
Bijlage: Voorgeschreven formulier functioneringgesprek
Functioneringgesprek gemeente Diemen dd.
Dit formulier is bedoeld om je voor te bereiden op het functioneringgesprek. Je ontvangt dit formulier 14 dagen vóór het gesprek met jouw leidinggevende. Uiterlijk 7 dagen vóór dat gesprek ontvang je van de leidinggevende een ingevulde kopie van dit formulier en de leidinggevende ontvangt een ingevulde kopie van jou. Op deze formulieren staan de agendapunten waarover jij wilt praten. De leidinggevende stelt op basis van deze informatie de agenda op. Aan het begin van het gesprek kun je de agenda samen bekijken en deze eventueel bijstellen.
De hieronder genoemde vragen en aandachtspunten zijn bedoeld als hulpmiddel om jouw agendapunten te formuleren en zijn facultatief.
Agendapunten medewerker (in volgorde van belang)
Agendapunten leidinggevende (in volgorde van belang)
Naar aanleiding van het laatst gehouden planninggesprek
Naar aanleiding van het laatst gehouden functioneringgesprek
Gemaakte afspraken in dit functioneringgesprek
Data eerstvolgende gesprekken (voor zover al bekend):
Bijlage: Voorgeschreven formulier Persoonlijk ontwikkel plan
Persoonlijk Ontwikkel Plan gemeente Diemen: (in te vullen door de medewerker)
1. Afspraken vorig ontwikkelplan
2. Resultaten vorig ontwikkelplan
3. Welke conclusies trek ik hieruit?
1. Wat wil ik dit jaar bereiken? / te ontwikkelen competenties en kernwaarden / overig
2. Waarom wil ik dit bereiken of ontwikkelen, wat zijn mijn drijfveren?
3. Hoe ga ik dat doen? (trainingen, seminars, opleiding, coaching, zelfstudie, loopbaanadvies)
5. Wat of wie heb ik daarbij nodig?
Lange termijn planning (over 5 jaar) ontwikkeling in functie, loopbaanwensen: