Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunschoten

Parkeernormen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingParkeernormen
CiteertitelParkeernormen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Geen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-09-200501-02-2014nieuwe regeling

05-09-2005

De Bunschoter, 14-09-2005

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Parkeernormen

 

 

Inleiding

Op 19 maart 2002 heeft uw college parkeernormen vastgesteld op basis van de normen/ richtlijnen zoals deze door het CROW in 1996 waren opgesteld. Inmiddels hseft het CROW deze richtlijnen geactualiseerd omdat de richtlijnen uit 1996 door de tijd zijn achterhaald.

Argumenten

1.1 Een herziening van de parkeernormen is wenselijk.

De in 1996 door het CROW opgestelde parkeernormen zijn achterhaald door de tijd. Bij de toetsing van bouwplannen blijkt vaak dat de huidige vastgestelde parkeemomen niet meer hanteerbaar zijn. In de praktijk worden daarom al de nieuwste parkeernormen al als toetsingskader gehanteerd wanneer er zich nieuwe bouwontwikkelingen voordoen.

1.2 De door de GROW opgestelde parkeernormen in de ASW 2004 als gemeentelijke norm vaststellen. Bij de beoordeling van de benodigde parkeercapacitelt bij zowel bouwplannen als stedenbouwkundige plannen, wordt altijd teruggevallen op de Aanbevelingen voor verkeersvoorzleningen binnen de bebouwde kom (ASW) van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond- Water en Wegenbouw en Verkeerstechnlek (CROW). De uitgave van de ASW van het CROW uit 1996 is in 2004 geactualiseerd. Ten opzichte van de uitgave van 1996 worden in ds uitgave van 2004 over het algemeen hogere en meer gedetailleerde parkeernormen gehanteerd, zie bijlagen.

De parkeernormen staan beschreven in de volgende rubrieken:

  • 1.

    woningen

  • 2.

    winkels

  • 3.

    werkgelegenheid

  • 4.

    onderwijsvoorzieningen

  • 5.

    zorgvoorzieningen

  • 6.

    horecagelegenheden

  • 7.

    sociaal culturele voorzieningen

  • 8.

    sporlvoorzieningen

  • 9.

    overige voorzieningen

Op bijgaande pagina's zijn de parkeerkencijfers te zien, onderverdeeld naar functies, Per stedelijkheldsgraad zijn telkens de verschillende parkeerkencijfers voor de diverse functies weergegeven. In het geval van de gemeente Bunschoten zijn de kencijfers van toepassing voor 'niet stedelijk gebied'. Hierbij is onderscheid gemaakt naar gebied binnen een plaats. Zo zijn er kencljfers voor het centrum, voor de schil/overloopgebled centrum en de rest van de bebouwde kom. Op bijgaande kaart slaat aangegeven welk gebied wordt voorgesteld om als centrumgebied te hanteren en welk gebied ais overloopgebied te hanteren. Voor de rest van de gemeente binnen te bebouwde kom zijn ook kencijfers aangegeven.

Bij de berekening van de kencijfers is rekening gehouden met bezoekers, de weergegeven kencijfers zijn dus inclusief bezoekers.

Bij het gebruik van de normen dient wel de afweging gemaakt te worden of bij de variatie in de normen wordt gekozen voor de minimale of de maximale variant, (bijvoorbeeld woning middenklasse in niet stedelijk gebied binnen rest bebouwde kom minimaal 1,8 tot maximaal 1,9 parkeerplaats per woning). Gelet op de hoge graad van automoblilsering van de bevolking van Bunschoten adviseer ik altijd te kiezen voor de hoogst aangegeven normen.

Kanttekening

Niet van toepassing.

Financiën

Los van de hierboven beschreven parkeernormen blijft de mogelijkheid bestaan dat het gewenste aantal parkeerplaatsen in de praktijk op locatie niet realiseerbaar is. Dit kan bijvoorbeeld voortkomen uit de beperkte ruimte op eigen terrein om parkeerplaatsen te realiseren. Vooral in het centrum doet een dergelijk geval zich nogal eens voor. In deze gevallen kan op basis van de vastgestelde parkeernormen een vast bedrag van €3416,- pe; parkeerplaats ten behoeve van het Parkeerfonds worden geïnd.

Uitvoering

Qua uitvoering zal er niet veel veranderen, omdat hier een lijn wordt vastgelegd, welke min of meer stilzwijgend door de afdeling Bouwen en Wonen al wordt toegepast.

Communicatie

Daar het gaat, op basis van nieuw vastgestelde uitgangspunten, om het hanteren van feitelijk niet bekende normen is het verstandig de vaststelling van de parkeernormen bekend te maken en ter Inzage te leggen.