Organisatie | Schiermonnikoog |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen |
Citeertitel | Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-09-2011 | 01-01-2010 | Nieuwe regeling | 20-09-2011 Nieuwsbrief 23 september 2011 | onbekend |
Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen
De basisregistratie personen heeft tot doel:
Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt
In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.
Artikel 7 De bijhouding van de gegevens
Burgemeester en wethouders stellen regels met betrekking tot het verplicht gebruik van het stelsel van GBA en de verwerking van de meldingen met betrekking tot “gerede twijfel” ter zake burgerlijke staat en adresgegevens die binnen- en buitengemeentelijke afnemers kenbaar maken via de terugmeld-voorziening GBA.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 september 2011
, voorzitter (mr. M. Zijlstra).
, griffier (S.T. van der Zwaag).
Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer
De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen.
Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistratie personen aan.
Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen
In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.
Artikel 4 Categorieën van personen en de persoonsgegevens
Het verplicht gebruik van gegevens van personen betreft zowel personen die in de basisadministratie van gemeente Schiermonnikoog zijn opgenomen c.q. in gemeente Schiermonnikoog woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo dienen de gegevens van woningeigenaren die niet in gemeente Schiermonnikoog woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners en niet inwoners.
De persoonsgegevens die over de genoemde categorieën van personen worden verwerkt zijn vermeld in bijlage 1. Kolom 2 van bijlage 1 bevat een opsomming van alle gegevens die op grond van de wet over een ingeschrevene in de basisregistratie zijn opgenomen. In de kolommen 3, 4 en 5 zijn respectievelijk aangevinkt de gegevens uit kolom 2 die als authentiek worden aangemerkt, de gegevens, die de gemeente kan ontvangen uit de basisadministraties van andere gemeenten en de gegevens die de gemeente kan raadplegen in de GBA-V.
Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisregistratie binnen de eigen organisatie alsmede de verdere uitwerking van de verstrekking aan vrije derden over te laten aan het college, binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders.
Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V
De Gemeente Schiermonnikoog heeft naast de toegang tot de GBA-V ook de beschikking over een basisregistratie personen waarin de basisadministratie GBA (de eigen inwoners) is aangevuld met de persoonsgegevens van personen die niet behoren tot de bevolking van Schiermonnikoog. Met behulp van deze basisregistratie personen (BRP) kan de systematische verstrekking, kennisgevingen van wijzigingen in de burgerlijke staat of het adres, die van belang zijn voor de afnemers vorm gegeven worden. Artikel 5 legt de verantwoordelijkheid voor alle verstrekkingen bij burgemeester en wethouders.
Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden
In beginsel kunnen persoonsgegevens alleen verstrekt worden aan afnemers bedoeld in artikel 5.
Artikel 100 van de Wet GBA geeft de Raad de bevoegdheid om te bepalen gegevens te verstrekken aan zogenaamde vrije derden. Met derden worden bedoeld alle andere instellingen of personen dan een afnemer of de burger zelf. Er zijn drie soorten derden:
Naast afnemers bestaan er instellingen of personen die voor de uitvoering van algemeen verbindende voorschriften ook gebruik moeten maken van de juiste persoonsgegevens, maar die in de Wet GBA geen afnemer worden genoemd. Het gaat hier bijvoorbeeld over een faillissementscurator of een advocaat. Deze instanties en personen worden ‘verplichte derden’ genoemd.
Er zijn ook derden die in de Wet GBA vanwege hun taken gelijkgesteld zijn met afnemers. Het betreft hier derden die een bijzonder maatschappelijk belang dienen. Zoals pensioenfondsen en ziekenhuizen.
Vrije derden zijn alle instanties of (rechts)personen die geen afnemer zijn en persoonsgegevens niet aantoonbaar nodig hebben voor de uitvoering van (wettelijk) opgedragen taken (algemeen verbindend voorschrift) maar wel een maatschappelijk belang dienen. Zij kunnen geen toegang krijgen tot de GBA maar wel informatie in schriftelijke vorm verstrekt kunen krijgen. Zoals Wagenborg, Stichting Welzijn en onderwijs.
Artikel 7 De bijhouding van de gegevens
Het stelsel van basisregistraties regelt welke gegevens verplicht gebruik moeten worden maar niet hoe. Wel wordt de bijhouding van de basisregistraties periodiek aan een proces-audit onderworpen.
In het belang van de waarborging van de privacy en het recht op eenmalige gegevensverstrekking dienen regels gesteld te worden met betrekking tot de bijhouding.
De vigerende verordening dateert van 2 april 2007.
Sinds 1 januari 2010 dienen persoonsgegevens bij de uitvoering van wettelijke taken afkomstig te zijn uit de GBA.
Met vaststelling en gelijktijdige intrekking van de vigerende verordening per 1 januari 2010 wordt voorzien in de wettelijke grondslag om de in de dagelijkse praktijk verstrekte gegevens te rechtvaardigen.