Organisatie | Stadskanaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Stadskanaal 2011 |
Citeertitel | Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Stadskanaal 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door het Reglement basisregistratie personen Stadskanaal 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-09-2011 | 27-03-2015 | nieuwe regeling | 13-09-2011 De Kanaalstreek, 21-09-2011 | BW, 13-09-2011, nr. |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Stadskanaal 2010;
vast te stellen de navolgende "Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Stadskanaal 2011":
de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Stadskanaal als bedoeld in artikel 2 van de Wet;
de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;
een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de Wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de Wet;
een in de basisadministratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de Wet als authentiek wordt aangemerkt.
Artikel 3 Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet kunnen voldoen.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie
Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.
De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij Wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 3 beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de Wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet, aan de in Bijlage 4 aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, gemeentelijke basisadministraties persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V, doet hiervan mededeling aan de beheerder.
De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de Wet en de artikelen 62 en 63 van het Besluit.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Informatiebeveiligingsplan.
Het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie Stadskanaal, vastgesteld op 2 september 2008 wordt hierbij ingetrokken.
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 13 september 2011.
secretaris burgemeester
de heer G.J. van der Zanden mevrouw B.A.H. Galama
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid
De volgende dienstonderdelen van de gemeente Stadskanaal hebben toegang tot de basisadministratie:
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.