Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Noodverordening PSV-Legia Warschau 2011 |
Citeertitel | Noodverordening PSV-Legia Warschau 2011 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-09-2011 | 16-09-2011 | Onbekend | 12-09-2011 Gemeenteblad 2011, nr. 55 | RA11031550 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de burgemeester op 8 september 2011 op grond van artikel 176 van de Gemeentewet heeft vastgesteld de
Noodverordening PSV-Legia Warschau 2011
Daartoe is overwogen dat op 15 september 2011 de wedstrijd PSV-Legia Warschau wordt gespeeld.
De politie heeft inlichtingen dat risicosupporters van Legia Warschau, Sporting Charleroi en ADO Den Haag rond de wedstrijd aanwezig willen zijn. Risicosupporters van Legia Warschau zijn de laatste jaren vaak betrokken bij rellen rond internationale en nationale wedstrijden, waarbij ook sprake is van geweld tegen de politie en stewards. Supporters van Legia Warschau komen vooral met de auto naar Eindhoven. De belangstelling onder Legia Warschau-supporters is groter dan het aantal toegangskaartjes. Er is een omwisselsysteem voor het krijgen van een toegangskaartje. Bij de wedstrijd en in de stad zijn ook niet-risicosupporters aanwezig. Ook is er in de stad winkelend en uitgaand publiek en zijn er bewoners. Bij wedstrijden als deze is sprake van overmatig alcoholgebruik in en buiten de horeca, waardoor normale menselijke remmingen afnemen;
Uit politie-informatie blijkt dat er ernstig rekening mee moet worden gehouden dat zonder maatregelen gewelddadige confrontaties kunnen ontstaan. Het betreft ongeregeldheden tussen risicosupporters en tussen hen en de politie, en te midden van niet-risicosupporters en bewoners en bezoekers. Er is daarom ernstige vrees voor ernstige wanordelijkheden;
De gewone beschikbare wegen en middelen om deze problemen te voorkomen, bieden thans onvoldoende soelaas. Het is daarom voor de handhaving van de openbare orde noodzakelijk onder deze buitengewone omstandigheden algemeen verbindende voorschriften vast te stellen.
De politiechef van Eindhoven en de officier van justitie zijn gehoord.
In deze verordening wordt verstaan onder:
openbare plaats: hetgeen daaronder in artikel 1.1.1, aanhef en onder a van de APV wordt verstaan, te weten een voor het publiek toegankelijke plaats, waaronder een weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder b van de Wegenverkeerswet 1994 en een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2.3.1.1 van de APV;
Artikel 2 ADO- en Charleroi-supporters weren
Het is een supporter van ADO Den Haag of Sporting Charleroi verboden zich op een openbare plaats in de gemeente Eindhoven te bevinden.
Artikel 3 Legia-supporters zonder geldig voucher of kaartje weren
Het is een supporter van Legia Warschau, die
verboden zich op een openbare plaats in de gemeente Eindhoven te bevinden.
Artikel 4 Verplicht en ongestoord omwisselen, parkeren en vervoeren voor Legia-supporters
Het is verboden om zich in strijd met deze geboden te gedragen.
Het is een ieder verboden de werking van de omwisselplaats, de aangewezen, daarbij gelegen parkeerplaats of het bestemde vervoer dan wel het anderszins omwisselen van een voucher voor een toegangskaartje voor de wedstrijd te beletten, belemmeren of verijdelen of zich daar ordeverstorend te gedragen.
Artikel 5 Ordeverstorende, gevaarlijke of verhullende voorwerpen of stoffen
Het is een ieder verboden op een openbare plaats in de gemeente Eindhoven voorwerpen of stoffen te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen of te vervoeren, waarvan gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bedoeld om:
Artikel 6 Bevelen, vorderingen en aanwijzingen geven en opvolgen
Een bevel, vordering of aanwijzing als bedoeld in het eerste lid, dat is gericht tot een supporter van Legia Warschau die beschikt over een voor hem gepersonaliseerd voucher of toegangskaartje, kan ertoe strekken dat hij zich op een bepaalde wijze, met een bepaald vervoermiddel of langs een bepaalde route begeeft van of naar de omwisselplaats, het Philipsstadion of het stadscentrum.
Een bevel, vordering of aanwijzing als bedoeld in het eerste lid kan ertoe strekken dat iemand die niet onmiddellijk aannemelijk maakt dat hij in de gemeente Eindhoven woont, zich uit de gemeente Eindhoven verwijdert en verwijderd houdt, dan wel dat iemand die onmiddellijk aannemelijk maakt dat hij in de gemeente Eindhoven woont, zich naar zijn woning begeeft en daar blijft.
De toelichting van de burgemeester op deze noodverordening luidt als volgt.
Op 15 september 2011 vindt de Europa Leaguewedstrijd plaats tussen PSV en Legia Warschau. Dit vergt vergaande openbareordemaatregelen. Gewone juridische instrumenten kunnen worden ingezet. Bijv. het Wetboek van Strafrecht (bijv. inzake discriminatie, opruiing, (medeplichtigheid tot) geweldpleging), de Wet wapens en munitie, het Vuurwerkbesluit i.v.m. de Wet op de economische delicten en de APV (bijv. samenscholing, uitdaging tot ongeregeldheden, ordeverstoring in de horeca of het stadion, lopen buiten de afzetting of route). Daarnaast is het gelet op de specifieke omstandigheden nodig bijzondere algemeen verbindende voorschriften te geven. Daarvoor dient deze noodverordening. Overtreding is strafbaar (artikel 443 van het Wetboek van Strafrecht).
Artikel 1 bevat definities. Deze spreken voor zich. Het begrip supporter wordt zo veel mogelijk geobjectiveerd. Met deskundige wordt gedoeld op bijv. de politie of zgn. spotters, die een betrokkene kunnen herkennen, ook als deze niet anderszins als supporter herkenbaar is. Het begrip openbare plaats wordt gedefinieerd zoals dat in de APV 2010 is gedaan. Daar vallen ook wegen en de horeca onder. Politiemensen gelden voor deze verordening ook als bevoegd gezag, naast de bevoegde bestuursorganen. Zij blijven daarbij wel hiërarchisch en gezagsmatig ondergeschikt.
Artikel 2 gaat over ADO- en Charleroi-supporters. Zij hebben bij deze wedstrijd niets te zoeken en het gevaar van verstoring van de openbare orde dwingt ertoe hen uit de gemeente weg te houden. Als zij binnen bij iemand thuis zijn, moeten zij daar blijven. De ontheffingsclausule in artikel 7 biedt de mogelijkheid van maatwerk in uitzonderlijke gevallen.
Artikel 3 gaat over Legia-supporters die niets in Eindhoven te zoeken hebben en geen geldig toegangsbewijs (zullen) hebben, terwijl dit wel nodig is. Dit laatste vereiste voorkomt dat bijv. VIP’s van Legia Warschau, die geen voucher hoeven te hebben om toegang te krijgen, onder de bepaling vallen. Verder geldt de toelichting die zonet op artikel 2 is gegeven.
Artikel 4 regelt de omwisselplaats en de speciale parkeer- en vervoersfaciliteiten voor Legia-supporters met een voucher of kaartje. Dit is een cruciaal onderdeel om hun aanwezigheid in goede banen te leiden. Het gebruik en de goede werking daarvan moeten daarom worden gegarandeerd, tenzij dit niet (meer) nodig of mogelijk wordt gevonden. De termen ‘beletten, belemmeren of verijdelen’ zijn ontleend aan artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht.
Artikel 5 moet voorkomen dat ordeverstorende, gevaarlijke of verhullende voorwerpen of stoffen op openbare plaatsen komen. Met voorwerpen worden roerende zaken bedoeld. Stoffen zijn bijv. gassen en vloeistoffen. Deze kunnen ook een normale bestemming hebben. Met verwijzing naar de aard of omstandigheden – een begrip uit de Wet wapens en munitie – is bedoeld zo veel mogelijk te objectiveren waaruit moet worden afgeleid dat die normale bestemming in het concrete geval niet aan de orde is. De door de wedstrijd gekleurde openbare orde speelt daarbij ook een rol. Het kan bijv. gaan om motorhelmen, mutsen en sjaals. De handelingen die men verricht (vervaardigen etc.) zijn ook ontleend aan de Wet wapens en munitie. De begrippen belemmeren etc. zijn ontleend aan artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht. Er moet rekening mee worden gehouden dat veel wapens en zwaar vuurwerk al onder landelijke wetgeving zijn verboden (Wet wapens en munitie en Vuurwerkbesluit i.v.m. Wet op de economische delicten).
Artikel 6 geeft een bevoegdheidsgrondslag voor de nodige bevelen, vorderingen en aanwijzingen. De politie kan in dat kader bijv. bepalen dat mensen weg moeten. De beperking is gelegen in de handhaving van deze verordening of de noodzaak van openbareordehandhaving. Het is dus niet mogelijk willekeurig winkelend publiek buiten de stad te zetten. Ook moet worden bedacht dat een politieambtenaar hiërarchisch en gezagsmatig ondergeschikt blijft en de opdrachten van meerderen en de officier van justitie en de burgemeester moet opvolgen. Legia-supporters kan specifiek worden gezegd dat zij zich op een bepaalde manier laten vervoeren. Denk aan pendelbussen en de trein. Personen die in Eindhoven wonen, kunnen ten slotte niet uit de gemeente worden weggestuurd, maar wel naar huis. Artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht stelt overtreding van artikel 6 onder omstandigheden strafbaar. Voor zover dat niet zo is, doet het laatste lid dat.
Artikel 7 bevat in de eerste plaats de citeertitel. Artikel 176, tweede lid van de Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester de bekendmakingswijze vaststelt. Er is nog gelegenheid voor publicatie in het Gemeenteblad. Internet is bovendien een effectieve communicatiewijze. De regels zullen overigens ook in Den Haag, Charleroi en Warschau worden uitgedragen. Voor en na de wedstrijd moet er voldoende tijd zijn voor de politie om te handelen. Vandaar de geldigheidsduur van de verordening. Er is voorzien in een bepaling die recht doet aan de algemene regel dat hoger recht voor lager recht gaat. Voor maatwerk is ten slotte in een ontheffingsmogelijkheid voorzien, waarbij de belangen van de openbare orde echter niet uit het oog worden verloren.
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,
Uitgegeven, 12 september 2011.