Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening overgangsrecht toeslagen en verlagingen Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Verordening overgangsrecht toeslagen en verlagingen Wet werk en bijstand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | 2003/15 |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-07-2015 | titel, art. 1, 12 en 13 | 27-11-2014 Gemeenteblad 206, 2014 | rv 106, 2014 | |
08-03-2012 | 01-01-2012 | 01-01-2015 | diverse artikelen | 16-02-2012 Posthoorn, 29-02-2012 | rv 11, 2012 |
01-11-2011 | 08-03-2012 | diverse artikelen | 06-10-2011 Posthoorn, 19-10-2011 | rv 118, 2011 | |
01-01-2007 | 01-11-2011 | diverse artikelen | 14-12-2006 Posthoorn, 27-12-2006 | rv 208 2006 | |
01-01-2004 | nieuwe regeling | 30-10-2003 Posthoorn, 12-11-2003 | rv 182 2003 |
HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand en de Algemene wet bestuursrecht. De bepalingen uit de verordening overgangsrecht toeslagen en verlagingen Wet werk en bijstand zijn vanaf 1 januari 2015, tot uiterlijk 1 juli 2015, enkel van toepassing op die personen waarop het overgangsrecht van
toepassing is o.g.v. artikel XVIII, eerste lid, van de wet van 2 juli 2014 tot wijziging van de Wet werk en bijstand en enkele andere sociale zekerheidswetten, zoals gepubliceerd in Staatsblad 2014, nr. 269 (overgangsrecht Wet werk en bijstand).
In deze verordening wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK 2 Toeslagen op de norm voor de alleenstaande en alleenstaande ouder
De norm wordt verhoogd met een toeslag indien de alleenstaande of de alleenstaande ouder hogere algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan heeft dan waarin de bijstandsnorm voorziet, als gevolg van het niet geheel kunnen delen van deze kosten met een ander.
met een toeslag gelijk aan 20% van de norm als bedoeld in artikel 21, aanhef onder c van de wet indien de alleenstaande of alleenstaande ouder met zijn ten laste komende kind(eren) een woning bewoont waarin geen ander hoofdverblijf heeft, tenzij het betreft een of meer anderen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt;
met een toeslag gelijk aan 10% van de norm als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c van de wet indien de alleenstaande of alleenstaande ouder met zijn ten laste komende kind(eren) een woning bewoont waarin tevens een of meer anderen die de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt, hoofdverblijf hebben.
HOOFDSTUK 3 Verlagingen van de gezinsnorm bij 21 jaar en ouder
De norm wordt verlaagd voor zover het gezin lagere algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan heeft dan waarin de norm voorziet, als gevolg van het geheel of gedeeltelijk kunnen delen van deze kosten met een ander.
met een bedrag gelijk aan 10% van de gezinsnorm indien het gezin met één of meer anderen die niet behoren tot het gezin dezelfde woning bewoont.
In afwijking van artikel 5 van de verordening wordt de norm niet verlaagd indien het gezin met eventuele ten laste komende kind(eren) een woning bewoont waarin geen anderen tevens hoofdverblijf hebben, tenzij het betreft een of meer anderen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt.
HOOFDSTUK 4 Uitzonderingen op het toeslagen- en verlagingenbeleid ingevolge hoofdstuk 2 en 3
HOOFDSTUK 5 Overige verlagingen en kortingen
De norm en toeslag worden verlaagd met een bedrag gelijk aan 18% van de gezinsnorm indien de belanghebbende een woning bewoont waaraan geen woonkosten verbonden zijn of geen woning aanhoudt.
De norm van een alleenstaande van 21 of 22 jaar wordt, in afwijking van artikel 3 lid 1, verhoogd met een toeslag van 15% van de gezinsnorm als deze alleenstaande een woning bewoont waarin geen ander hoofdverblijf heeft, tenzij het betreft een of meer anderen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt.