Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening van de raad van de gemeente Den Haag. |
Citeertitel | Organisatieverordening van de raad van de gemeente Den Haag. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 2002/19 |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-05-2011 | 03-02-2020 | art.1:1en2:2 | 19-05-2011 Posthoorn, 01-06-2011 | rv 56, 2011 | |
01-01-2005 | 20-05-2011 | div.artikelen | 28-04-2005 Geen | rv 60 2005 | |
01-01-2003 | 03-02-2020 | nieuwe regeling | 12-12-2002 Geen | rv 299 2002 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK 2 Bestuurlijke organisatie van de raad
De instelling en samenstelling van het presidium worden geregeld in het reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad.
Het presidium stuurt de raadsvoorstellen aan commissievoorzitters ter advisering door de raadscom-missies en bereidt de agenda van de gemeenteraad voor.
Het presidium bereidt ten behoeve van de raad besluiten voor ten aanzien van de organisatie van de griffie en ter invulling van de rol van de raad als bevoegd gezag in personeelsaangelegenheden.
Het presidium draagt zorg voor de informatie en communicatie vanuit de bestuurlijke organisatie van de raad en de griffie.
Het presidium legt voorstellen voor aan de raad met betrekking tot de instructie voor de griffier, waarin in ieder geval aanwijzingen zijn opgenomen betreffende de uitoefening van het door het college aan de griffier gegeven mandaat ten aanzien van de bevoegdheden vervat in artikel 160 van de Gemeentewet.
Het presidium draagt aan de raad een vertegenwoordiger voor uit de raad, die de raad vertegenwoor-digt bij de werving en selectie, de functionerings-, beoordelingsgesprekken en het overleg gericht op ontheffing uit de functie en ontslag uit gemeentedienst van functionarissen binnen de ambtelijke organisatie welke op grond van een wettelijk voorschrift benoemd worden door de raad.
De griffie ondersteunt de griffier, de raad, de voorzitter van de raad en de bestuurlijke organisatie van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.
Op ambtenaren en werknemers in dienst van de gemeente en tewerkgesteld bij de griffie zijn het Ambtenarenregelement 's Gravenhage en de daarvan afgeleide regelingen, met uitzondering van de mandaatregeling personeelsbesluiten, van overeenkomstige toepassing. De interne centrale instanties als de Algemene bezwarencommissie personeelsbesluiten en de centrale vertrouwenspersoon worden in dit kader beschouwd als tevens te zijn ingesteld door de raad.
De griffier adviseert en ondersteunt de raad, de voorzitter van de raad en de bestuurlijke organisatie van de raad bij de uitoefening van hun taak.
De procedures met betrekking tot werving, selectie en (her)benoeming van de griffier, evenals andere procedures rond personeelsbesluiten die op de griffier betrekking hebben, worden geregeld in het besluit: personeelsbesluiten griffier Den Haag.
De beëdiging van de griffier en zijn vervanging wordt geregeld in het reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad.
Voor de verrichting van uitvoerende werkzaamheden op het terrein van o.a. financieel beheer, perso-neelsbeheer en rechtspositie van ambtenaren en raadsleden, informatievoorziening, bibliotheekzorg en juridische dienstverlening maakt de griffier afspraken met het diensthoofd van de Bestuursdienst van de gemeente Den Haag.