Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Moerdijk

Privacyreglement Gemeentelijke Basisregistratie Personen Moerdijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMoerdijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPrivacyreglement Gemeentelijke Basisregistratie Personen Moerdijk
CiteertitelPrivacyreglement Gemeentelijke Basisregistratie Personen Moerdijk
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Moerdijk

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-08-201129-10-2014Nieuwe regeling

16-08-2011

Moerdijkse Bode, week 35 2011

303015

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacyreglement Gemeentelijke Basisregistratie Personen Moerdijk

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk,

 

gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Moerdijk,

 

besluit:

  • 1.

    Het Privacyreglement Basisregistratie persoonsgegevens gemeente Moerdijk 2011 alsmede de daarbij behorende bijlagen vast te stellen conform bijgaand concept;

  • 2.

    Het Openbaar register ingevolge artikel 3 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Moerdijk 2008 in te trekken;

     

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    Besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Moerdijk vastgesteld door de gemeenteraad d.d 7 juli 2011;

  • d.

    basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Moerdijk als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • e.

    basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Moerdijk;

  • f.

    GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;

  • g.

    autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

  • h.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de basisadministratie is opgenomen;

  • i.

    geregistreerde: degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Moerdijk en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

  • j.

    authentiek gegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt;

  • k.

    aangehaakt gegeven: in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet;

  • l.

    verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;

  • m.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd;

  • n.

    beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

  • o.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • p.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • q.

    derde:elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

  • r.

    vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

 

  • 1.

    De beheerder van de basisregistratie personen is het hoofd van de afdeling belast met de uitvoering van de wet;

  • 2.

    De beheerder is bevoegd richtlijnen te geven met betrekking tot nadere invulling aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie;

    • d.

      beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer;

  • 3.

    De richtlijnen bedoeld in het tweede lid dienen stipt te worden gevolgd door alle personen die toegang hebben tot de basisadministratie personen.

Artikel 3 Authentieke gegevens

 

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V

 

  • 1.

    Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:

    • a.

      De beheerder;

    • b.

      De door de beheerder aangewezen medewerkers werkzaam bij de cluster gegevensbeheer van de afdeling Informatievoorziening en facilitaire zaken

    • c.

      Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in deze bijlage door de beheerder aangewezen gegevens ten behoeve van de uitvoering van de aan hun opgedragen taak.

  • 2.

    Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in Bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers, rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de GBA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3.

    De in lid 1 en 2 genoemde personen hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

  • 4.

    De in Bijlage 5 genoemde aangehaakte gegevens worden alleen gebruikt indien dit noodzakelijk is voor de vervulling van gemeentelijke taken.

 

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

 

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermeldebinnengemeentelijke afnemers de in die bijlage aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die Bijlage aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

 

  • 1.

    Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in Bijlage 3 genoemde binnengemeentelijke afnemers gegevens verstrekt;

  • 2.

    De betreffende gegevens en de voorwaarden waaronder deze worden verstrekt, kunnen in een overeenkomst (convenant, service level agreement e.d.) worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

 

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en gegevens die kunnen worden verstrekt

 

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikel 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

 

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder;

  • 2.

    De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;

  • 3.

    De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit;

Artikel 10 Protocolplicht

 

  • 1.

    De beheerder draagt zorg voor het bijhouden van een protocol voor het verstrekken van gegevens

  • 2.

    Het eerste lid is niet van toepassing ten aanzien van verstrekkingen die op grond van artikel 103 lid 3 wet GBA of een andere wettelijke regeling niet bekend gemaakt mogen worden.

Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

 

  • 1.

    Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder;

  • 2.

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12 Recht op correctie

 

  • 1.

    Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder;

  • 2.

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

 

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

 

Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.

Artikel 14 Beveiliging

 

De beheerder treft maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging.

Artikel 15 Vernietiging

 

Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.

Artikel 16 Slotbepalingen

 

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement Gemeentelijke Basisregistratie Personen Moerdijk” (Privacyreglement BRP).

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    Het “Openbaar Register” van 9 september 2008 wordt ingetrokken.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk van

de secretaris, de burgemeester,

 

 

Drs. A.E.B. Kandel Drs. J.H. Mans

Toelichting op het privacyreglement BRP van de gemeente Moerdijk

 

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen (BRP).

De verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding met ingang van 1 januari 2010. De raad heeft de nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de BRP.

Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het reglement betreft de basisregistratie personen. Dat is een combinatie van de basisadministratie, waarin persoonsgegevens van personen die in gemeente Moerdijk woonachtig zijn en de registratie van gegevens van niet-inwoners. Om over de gegevens van niet-inwoners te kunnen beschikken is een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken nodig, het onder i. in dit

artikel genoemde autorisatiebesluit.

De basisregistratie bevat naast gegevens van inwoners en niet-inwoners de zogenaamde aangehaakte gegevens. Dat zijn gegevens van voormalige inwoners van gemeente Moerdijk, die nog in gebruik zijn, maar die strikt formeel geredeneerd niet tot de basisadministratie worden gerekend.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

 

In de krachtens artikel 14 wet GBA vast te stellen beheerregeling wordt de beheerder van de basisadministratie aangewezen. Deze regeling is tevens van toepassing op de basisregistratie personen.

Artikel 3. Authentieke gegevens

 

Vanaf 1 januari 2010 moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwerken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisregistratie personen. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisregistratie bekende authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.

De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent en dient o.a. binnengemeentelijke afnemers van die persoonsgegevens te voorzien. Bij gerede twijfel aan de verstrekte authentieke gegevens geldt een terugmeldverplichting (zie artikel 9)

Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V

 

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een "on-line verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Lid 1, sub a regelt de toegang van de beheerder en de medewerkers bij de afdelingen die uitvoering geven aan de Wet GBA.

Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals belastingen of werk en bijstand, kan het regionale politiekorps op dezelfde wijze toegang hebben tot de GBA. Dit is geregeld in artikel 96, tweede lid van de Wet GBA.

Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

 

Er zijn binnengemeentelijke afnemers aan wie systematisch gegevens worden verstrekt zonder dat hun rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen is gegeven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties.

Artikel 6. Verbanden met andere registraties

 

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht in artikel 96 tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende

administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de integratie van de basisadministratie personen in de gegevensmakelaar, vanwaar uit gegevens worden verstrekt aan belastingen. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

Artikel 8. Overige verstrekkingen

 

Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden.

Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening. Met de wijziging van artikel 100 van de wet GBA per 1 september 2001 heeft de wetgever de categorie van personen en instellingen die de gemeente van gegevens kan voorzien aanzienlijk beperkt.

Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de GBA en staat in beginsel op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties. Om die reden wordt gegevensverstrekking op grond van artikel 100 aan commerciële instellingen en bedrijven volledig uitgesloten. Commerciële instellingen zoals

incassobureaus en postorderbedrijven hebben dus geen recht op gegevensverstrekking. Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt, is verder afgebakend. Over het algemeen mogen alleen de in artikel 100, tweede lid Wet GBA vermelde gegevens worden verstrekt. Ingevolge artikel 102 van de Wet GBA heeft de burger het recht geheimhouding tot verstrekking van zijn gegevens te vragen. In dat geval wordt de gevraagde informatie niet verstrekt.

Onder artikel 100 Wet GBA is gegevensverstrekking alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, een

gemeentelijk belang, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

Een voorbeeld van gegevensverstrekkingen aan rechtspersonen is de verstrekking van gegevens aan woningcorporaties in het kader van de samenwerking op het gebied van de

fraudebestrijding en eerlijke verdeling van de woonruimte.

Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang zoals in verband met een reünie of opsporing van een familielid. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard. Daarnaast moeten informatieverstrekkingen die plaatsvinden op basis van artikel 100 worden geprotocolleerd (artikel 10).

Artikel 9 Terugmeldplicht

 

Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens terug te melden aan de beheerder van de basisadministratie.

Op grond van artikel 62, vierde lid, van de wet GBA is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om

- nadere regels te stellen omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de basisadministratie.

- nadere regels te stellen omtrent de kennisgeving door het college aan de

binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;

- binnengemeentelijke afnemers aan te wijzen die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

Ten aanzien van binnengemeentelijk gebruik is de geautoriseerde gebruiker, die tijdens het raadplegen constateert dat de getoonde gegevens niet (geheel) correct zijn verplicht hiervan melding te doen aan de verantwoordelijke. De ‘terugmelding aan de basisadministratie’ houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente Moerdijk als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten.

Artikelen 10 tot en met 13

 

De wet GBA regelt uitputtend de rechten van de burger met betrekking tot protocollering, inzage, correctie en verwijdering van diens gegevens in de basisadministratie. Op het deel van de basisregistratie dat niet als basisadministratie wordt aangemerkt, is de Wet bescherming

persoonsgegevens van toepassing. De rechten die de burger op grond van die wet heeft, zijn overgenomen in dit reglement.

Artikel 14 Beveiliging

 

De GBA stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging:

Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde

gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming,

wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Het daarin gestelde is uit te splitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

  • 1.

    Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;

  • 2.

    de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

  • 3.

    de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

In gemeente Moerdijk zijn er maatregelen getroffen op deze terreinen. De maatregelen zullen worden opgenomen in beveiligingsplan.

Artikel 16 Slotbepaling

 

Gegeven de substantiële wijzigingen stellen wij voor om het Openbaar register van 9 september 2008 in zijn geheel te vervangen door het onderhavig Reglement basisregistratie personen gemeente Moerdijk met bijlagen.

 

Bijlage 1 (artikel 4) Lijst van binnengemeentelijke gebruikers met een raadpleegmogelijkheid.

In het Autorisatiebesluit gemeente als buitengemeentelijke afnemer zijn de maximaal te verstrekken buitengemeentelijke gegevenssets per wettelijke taak weergegeven. Bewaking daarvan vindt plaats door toekenning van een autorisatie op medewerkersniveau dan wel autorisatie van een groep medewerkers met dezelfde taken

 

De volgende organisatieonderdelen van de gemeente Moerdijk hebben toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens voor buitengemeentelijke personen:

 

De toegang wordt als volgt geregeld:

rechtstreekse inzage/raadpleging door het softwarepakket GidaB/Cipers

of door inzage/raadpleging via Civision Makelaar Gegevens (CMG) dan wel Civision Makelaar Landelijke Voorzieningen (CML) of taakspecifieke applicatie

 

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Alle afdelingen voor zover nodig voor de taken genoemd in naast liggende kolom

De volgende 27 wettelijke taken

1.gemeentelijke belastingen (heffing en invordering)

2.WOZ

3.afvalstoffenheffing

4.uitkeringen werk en bijstand

5.winkeltijden;

6.drank- en horecabedrijf

7.kansspelen

8.huisvesting

9.Wet Maatschappelijke On dersteuning (WMO)

10.gehandicaptenparkeerkaart

11.bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen

12.pensioenen raadsleden en wethouders

13.wachtgelden gemeenteper- soneel

14.GBA

15.burgerlijke stand

16.gemeentelijke opsporings ambtenaren BOA

17.omgevingsvergunning (WA- BO)

18.Algemene plaatselijke veror- dening (APV)

19.rampenbestrijding

20.gevonden voorwerpen

21.volmachtverlening Kieswet

22.bijschrijving paspoort

23.naturalisatie

24.sociale werkvoorziening

25.leerplicht (ouders)

26.dispensatie niet openbare archiefstukken

27.naamswijziging

In het Autorisatiebesluit gemeente als buitengemeentelijke afnemer zijn de maximaal te verstrekken buitengemeentelijke gegevenssets per wettelijke taak weergegeven. Bewaking daarvan vindt plaats door toekenning van een autorisatie op medewerkersniveau dan wel autorisatie van een groep medewerkers met dezelfde taken

De navolgende organisatieonderdelen hebben toegang tot de basisregistratie personen voor uitsluitend de binnengemeentelijke personen.

 

De toegang wordt als volgt geregeld:

rechtstreekse inzage/raadpleging door het softwarepakket GidaB/Cipers

ofdoor inzage/raadpleging via Civision Makelaar Gegevens (CMG) of taakspecifieke applicatie

 

* Voor zover het taken betreft waarvoor de gemeente ook geautoriseerd is voor buitengemeentelijke personen worden de criteria van buitengemeentelijke gegevenssets gehanteerd.

In het Autorisatiebesluit gemeente als buitengemeentelijke afnemer zijn de maximaal te verstrekken buitengemeentelijke gegevenssets per wettelijke taak weergegeven. Bewaking daarvan vindt plaats door toekenning van een autorisatie op medewerkersniveau dan wel autorisatie van een groep medewerkers met dezelfde taken

 

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader/doel

Gegevensset*

Afdeling Informatievoorziening en facilitaire zaken

Team gegevensbeheer

Wet GBA*

Kieswet*

Organisatie verkiezingen

WOZ*

Kadaster

Alle gegevens op de persoonslijst

Afdeling Informatievoorziening en facilitaire zaken

Team systeembeheer

Ten behoeve van een goede werking van systemen en applicaties

Alle gegevens op de persoonslijst

Afdeling Informatievoorziening en facilitaire zaken

Dispensatie niet-openbare archiefonderdelen*

Verificatie van persoonsgegevens ten behoeve van een juiste registratie van in- en uitgaande post

NAW, naamgebruik, naam partner, datum overlijden, indicatie geheim

Gemeentewinkel

Team Balie

Paspoortwet*

Rijbewijswetgeving* Wegenverkeerswet*

Rijkswet op het Nederlanderschap*

Burgerlijk Wetboek*

Wet Justitiële documentatie

Wet GBA*

Wet op de lijkbezorging

Kieswet

Rampenbestrijding-CRIB*

Gehandicaptenparkeerkaart*

Gevonden voorwerpen*

Alle gegevens op de persoonslijst en verwijsgegevens, met uitzondering van afnemersindicaties

Gemeentewinkel

Team werk en inkomen

Wet Werk en Bijstand*

Besluit bijstandverlening zelfstandigen*

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)*

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)*

Wet Inburgering

Wet Kinderopvang

Wet Investering Jongeren

Leerplichtwet*

Leerlingenvervoer

Leerlingenadministratie*

*

Gemeentewinkel

Team zorg

Wet Maatschappelijke ondersteuning*

*

Afdeling Financiën, personeels en juridische zaken

Team Beheer

Gemeentelijke belastingen*

Afvalstoffenheffing*

*

Afdeling Financiën, personeels en juridische zaken

Team Advies

Algemene Wet Bestuursrecht

Verificatie van persoonsgegevens ten behoeve van een juiste registratie van in- en uitgaande post

pensioenen raadsleden en wethouders (woonachtig binnen de gemeente)*

wachtgelden gemeenteper- soneel (woonachtig binnen de gemeente)*

NAW, naamgebruik, naam partner, datum overlijden, indicatie geheim

*

Afdeling vergunning en handhaving

Team handhaving

gemeentelijke opsporings ambtenaren BOA*

handhaving ihkv

winkeltijden*

drank- en horecabedrijf*

kansspelen*

Omgevingsvergunning in het kader van de uitvoering beheer openbare ruimte (op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening)*

*

Afdeling vergunning en handhaving

Team vergunningverlening

winkeltijden*

drank- en horecabedrijf*

kansspelen*

Omgevingsvergunning in het kader van de uitvoering beheer openbare ruimte (op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening)*

*

Afdeling bestuursondersteuning en Kabinet

Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen*

Verificatie van persoonsgegevens voor het toekennen van onderscheidingen, huwelijksjubilarissen en 100+jarigen

*

NAW, naamgebruik, naam partner, datum overlijden, indicatie geheim

Afdeling gemeentelijk Aannemingsbedrijf

Team advies & werkvoorbereiding

Verificatie van persoonsgegevens ten behoeve van een juiste registratie van in- en uitgaande post

NAW, naamgebruik, naam partner, datum overlijden, indicatie geheim

Afdeling Ruimtelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling

Team advies

Verificatie van persoonsgegevens ten behoeve van een juiste registratie van in- en uitgaande post

NAW, naamgebruik, naam partner, datum overlijden, indicatie geheim

Afdeling Ruimtelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling

Team ontwikkeling

Verificatie van persoonsgegevens ten behoeve van een juiste registratie van in- en uitgaande post

NAW, naamgebruik, naam partner, datum overlijden, indicatie geheim

 

Bijlage 2 (artikel 5) Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA

 

 

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader/doel

Gegevensset

Afdeling gemeentewinkel

Team balie

Blockeradministratie Willemstad

Maandelijks mutatieoverzicht binnenverhuizingen, vestiging, vertrek, overlijden en emigratie van de kern Willemstad

Afdeling gemeentewinkel

Team balie

Invalidenparkeerkaartadministratie

Maandelijks mutatieoverzicht overlijden, vertrek en binnenverhuizingen van personen met een aantekening IPK

Afdeling gemeentewinkel

Team balie

Paspoortwet

Maandelijks overzicht personen met een verlopen reisdocument

Afdeling gemeentewinkel

Team balie

Aan nieuwe inwoners informatie verstrekken over gemeente/uitnodigen voor een bijeenkomst

Op verzoek een lijst van nieuwkomers over een bepaalde periode

Afdeling bestuursondersteuning en Kabinet

Ten behoeve van bezoek van burgemeester aan jubilarissen en 100+ jarigen

Maandelijks overzicht 50-, 60-, 65- en 70 jarige huwelijken en 100+ jarigen

Afdeling gemeentewinkel

Team werk en inkomen

Ten behoeve van de uitvoering van de Wet WIN

Wekelijks een overzicht van niet NL personen wiens adresgegevens gewijzigd zijn. Vervlijfstitels worden mede verstrekt

Afdeling Realisatie en Beheer Openbare Ruimte

Team Advies & Werkvoorbereiding

Ten behoeve bijhouding van verhuur gemeentegrond aan particulieren

Maandelijks mutatieoverzicht overlijden, vertrek, vestiging en binnenverhuizing

De verantwoordelijke (het college van burgemeester en wethouders) kan, als het noodzakelijk is nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Bijlage 3 (artikel 6) Verbanden met andere gemeentelijke administraties via de gegevensmakelaar

 

Registratie

Binnengemeentelijke afnemer

Doel

Gekoppelde gegevens

Civision belastingen

(CBB)

Afdeling Financiën, personeels en juridische zaken

Team Beheer

Afdeling Informatievoorziening en facilitaire zaken

Team gegevensbeheer

Bijhouding OZB- en WOZ administratie

Voorvoegsel

Geslachtsnaam

Voornamen

Geslachtsnaam partner

Geslacht

Naamgebruik

Burgerlijke staat

Indicatie geheim

Straat/huisnummer

Locatiebeschrijving

Postcode/woonplaats

Functie adres

Gemeente Moerdijk

Land

Ingangsdatum adres

Geboortedatum

Geboorteplaats

Geboorteland

Nationaliteit

Datum overlijden

Plaats overlijden

Land overlijden

BSnummer

Anummer

Civision Innen/Civision middelen

(CIN/CMD)

Afdeling Financiën, personeels en juridische zaken

Team Beheer

Financieel beheer/invordering gemeentelijke belastingen

Voorvoegsel

Geslachtsnaam

Voornamen

Geslachtsnaam partner

Geslacht

Naamgebruik

Burgerlijke staat

Indicatie geheim

Straat/huisnummer

Locatiebeschrijving

Postcode/woonplaats

Functie adres

Gemeente Moerdijk

Land

Ingangsdatum adres

Geboortedatum

Geboorteplaats

Geboorteland

Nationaliteit

Datum overlijden

Plaats overlijden

Land overlijden

BSnummer

Anummer

Civision Kadaster

(CKD)

Afdeling Financiën, personeels en juridische zaken

Team Beheer

Afdeling Informatievoorziening en facilitaire zaken

Team gegevensbeheer

Bijhouding gemeentelijke kadastrale mutaties

Voorvoegsel

Geslachtsnaam

Voornamen

Geslachtsnaam partner

Geslacht

Naamgebruik

Burgerlijke staat

Indicatie geheim

Straat/huisnummer

Locatiebeschrijving

Postcode/woonplaats

Gemeente Moerdijk

Land

Ingangsdatum adres

Geboortedatum

Geboorteplaats

Geboorteland

Nationaliteit

Datum overlijden

Plaats overlijden

Land overlijden

BSnummer

Anummer

Civision Maatschappelijke ondersteuning

(CMO)

Afdeling Gemeentewinkel

Team werk en bijstand

Registratie van persoonsgegevens ter uitvoering van taken ingevolge:Wet Werk en Bijstand

Besluit bijstandverlening zelfstandigen

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)

Wet Inburgering

Wet Kinderopvang

Wet Investering Jongeren

Voorvoegsel

Geslachtsnaam

Voornamen

Geslachtsnaam partner

Geslacht

Naamgebruik

Burgerlijke staat

Indicatie geheim

Straat/huisnummer

Locatiebeschrijving

Postcode/woonplaats

Functie adres

Gemeente Moerdijk

Land

Ingangsdatum adres

Geboortedatum

Geboorteplaats

Geboorteland

Nationaliteit

Datum overlijden

Plaats overlijden

Land overlijden

BSnummer

Anummer

Civision Welzijn

(WIS)

Afdeling Gemeentewinkel

Team zorg

Registratie van persoonsgegevens ter uitvoering van taken ingevolge de Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Voorvoegsel

Geslachtsnaam

Voornamen

Geslachtsnaam partner

Geslacht

Naamgebruik

Burgerlijke staat

Indicatie geheim

Straat/huisnummer

Locatiebeschrijving

Postcode/woonplaats

Functie adres

Gemeente

Land

Ingangsdatum adres

Geboortedatum

Geboorteplaats

Geboorteland

Nationaliteit

Datum overlijden

Plaats overlijden

Land overlijden

Bsnummer

Anummer

Civision Onderwijs

Afdeling Gemeentewinkel

Team werk en bijstand

Registratie van persoonsgegevens ter uitvoering van taken ingevolge

-de Leerplichtwet; - het leerlingenvervoer; - de leerlingenadministratie

Voorvoegsel

Geslachtsnaam

Voornamen

Geslachtsnaam partner

Geslacht

Naamgebruik

Burgerlijke staat

Indicatie geheim

Straat/huisnummer

Locatiebeschrijving

Postcode/woonplaats

Functie adres

Gemeente

Land

Ingangsdatum adres

Geboortedatum

Geboorteplaats

Geboorteland

Nationaliteit

Datum overlijden

Plaats overlijden

Land overlijden

Bsnummer

Anummer

Verseon

Afdeling Informatievoorziening en facilitaire zaken

Team documentaire informatievoorziening

Documentair management- systeem voor het registreren, vastleggen en ontsluiten van documenten tbv de gehele organisatie

.

Voorvoegsel

Geslachtsnaam

Voornamen

Geslacht

Geslachtsnaam partner

Naamgebruik

Straat/huisnummer

Locatiebeschrijving

Postcode/woonplaats

Functie adres

Gemeente

Land

Geboortedatum

overlijdensdatum

Bsnummer

HTA Systems

Afdeling gemeentewinkel

team balie

Bijhouding gravenadministratie op basis van de Verordening gebruik en beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen 2005 en de

Verordening begrafenisrechten 2011

Voorvoegsel

Geslachtsnaam

Voornamen

Geslacht

Geslachtsnaam partner

Naamgebruik

Straat/huisnummer

Postcode/woonplaats

Geboortedatum

Overlijdensdatum

Bsnummer

Anummer

Stadsbeheer

Afdeling vergunning en handhaving

Team vergunningverlening

Team handhaving

Registratie van persoonsgegevens voor winkeltijden

drank- en horecabedrijf

kansspelen

Omgevingsvergunning in het kader van de uitvoering beheer openbare ruimte (op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening)

Voorvoegsel

Geslachtsnaam

Voornamen

Geslachtsnaam partner

Naamgebruik

Straat/huisnummer

Locatiebeschrijving

Postcode/woonplaats

Geboortedatum

Bsnummer

Anummer

E-loket

Afdeling gemeentewinkel

Team balie (verantwoordelijk voor inhoud)

Afdeling Financiën, personeels en juridische zaken, team Beleid (verantwoordelijk voor website)

Bij aanmeldingen bij het E-loket middels DigiD worden de gegevens uit de basisregistratie gebruikt als prefill voor e-formulieren

Voorvoegsel

Geslachtsnaam

Voorletters

Geslachtsnaam partner

Geboortedatum

Bsnummer

Bijlage 4 (artikel 8) Gegevensverstrekking aan vrije derden (artikel 100 Wet GBA)

 

 

Rechtspersoon zonder winstoogmerk

Criteria

Voorafgaand aan de verstrekking wordt door de beheerder afgewogen of de verstrekking noodzakelijk is, dit ter bescherming van de betrokkene. Steeds wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

 

Welke gegevens

Er mag slechts een beperkt aantal gegevens verstrekt worden: naam, naam echtgenoot/geregistreerd partner, naam eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, naamgebruik, adres, gemeente van inschrijving, geboortedatum en datum overlijden. Alleen díe gegevens die noodzakelijk zijn worden

verstrekt.

 

Gegeven in onderzoek

Als een gegeven in onderzoek staat dan wordt alleen verstrekt met de vermelding dat gegevens in onderzoek staan.

 

Geheimhouding

Heeft degene over wie gegevens worden gevraagd de indicatie geheimhouding, dan wordt niet verstrekt.

 

De personen en instanties waaraan met inachtneming van artikel 100, lid 1 Wet GBA, gegevens kunnen worden verstrekt

Personen en instanties

voorwaarden

Door de overheid gesubsidieerde maatschappelijke instellingen met als doel:

·een bijzonder algemeen belang

·een bijzonder maatschappelijk belang

·het belang van de geregistreerde zelf

·bijzonder wetenschappelijk belang

·voor het gemeentebestuur i.v.m. de uitvoering van een gemeentelijke taak

·alleen gegevens over in het verzoek met name genoemde personen

·het verzoek moet duidelijk het doel van de verstrekking vermelden, waarbij het doel betrekking moet hebben op de taakuitvoering van de gesubsideerde instelling

Instellingen en voorzieningen voor onderwijs, gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening met als doel:

·een bijzonder algemeen belang

·een bijzonder maatschappelijk belang

·het belang van de geregistreerde zelf

·bijzonder wetenschappelijk belang

·voor het gemeentebestuur i.v.m. de uitvoering van een gemeentelijke taak

·er moet een “leerling-, student- of patiëntenrelatie” zijn tussen de ingeschrevene en de aanvrager

·er mogen alleen gegevens over in het verzoek met name genoemde personen worden verstrekt

·het verzoek moet duidelijk het doel van de verstrekking vermelden

Universiteiten of personen/bedrijven/instellingen met als doel: een door de overheid gesteund of gesubsieerd wetenschappelijk, maatschappelijk of filantropisch doel

·alleen gegevens over in het verzoek met name genoemde personen

·het verzoek moet duidelijk het doel van de verstrekking vermelden

Buitenlandse EU-overheden

·alleen gegevens over in het verzoek met name genoemde personen

·het verzoek moet duidelijk het doel van de verstrekking vermelden

Buitenlandse niet EU-overheden

·alleen gegevens over in het verzoek met name genoemde personen

·het verzoek moet duidelijk het doel van de verstrekking vermelden

·er moet sprake zijn van een passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens (www.bprbzk.nl)

Buitenlandse vertegenwoordiging hier te lande

·alleen gegevens over in het verzoek met name genoemde personen

·het verzoek moet duidelijk het doel van de verstrekking vermelden

Crematoria, begraafplaatsen

·alleen gegevens over in het verzoek met name genoemde personen

·het verzoek moet duidelijk het doel van de verstrekking vermelden

Woningbouwverenigingen/woningcorporaties

·alleen gegevens over in het verzoek met name genoemde personen

·het verzoek moet duidelijk het doel van de verstrekking vermelden

·er dient een “huurdersrelatie”te bestaan tussen de ingeschrevene en de woningbouwvereniging/woningcorporatie

Franciscusziekenhuis Roosendaal

tbv patientenregistratie een maandelijks overzicht van overleden inwoners

 

Bijlage 5 Overzicht van aangehaakte gegevens

 

 

Aangehaakte gegevens zijn:

  • -

    adreshistorie

  • -

    onderzoeksgegevens

  • -

    gegevens over systeembeheer en autorisaties

  • -

    burgerlijke staat

  • -

    stemdistricten

  • -

    persoonslijsten van vertrokken personen (met uitzondering van de verwijsgegevens)

  • -

    interne aantekeningen

  • -

    rijkscode nationaliteit

  • -

    code gezinsverhouding

  • -

    gezinssterkte

  • -

    gegevens gezinshoofd