Organisatie | Zeist |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels voor de warenmarkt(en) in de gemeente Zeist |
Citeertitel | Marktreglement gemeente Zeist 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 160, lid 1; Marktverordening Zeist 2011; Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2011 | Nieuwe regeling | 31-05-2011 De Nieuwsbode, 02-11-2011 | Nr. 738 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist;
gelet op artikel 160, eerste lid sub h, Gemeentewet, artikel 3 van de Marktverordening Zeist 2011, de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen met betrekking tot uitvoering van de marktverordening en een ordelijk verloop van de markt(en);
gehoord hebbende de Marktadviescommissie;
vast te stellen de volgende Nadere regels voor de warenmarkt(en) in de gemeente Zeist
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijving
De in artikel 1 van de Marktverordening Zeist 2011 gegeven begripsomschrijvingen zijn overeenkomstig van toepassing op deze nadere regels.
Indien bij aanvang van de markt, of gedurende de tijdsperiode waarop de markt wordt gehouden, weersinvloeden, calamiteiten e.d. de orde op de markt kunnen verstoren, er direct gevaar dreigt voor de vergunninghouder, marktbezoekers en/of objecten in de nabijheid van het marktterrein waardoor de openbare orde in gevaar komt of schade kan worden toegebracht aan derden, kan het college besluiten:
Hoofdstuk 2. Bepalingen over vergunningen
Artikel 6. Aanvraag vergunning
1. Voor de toewijzing van een vaste standplaats komt uitsluitend in aanmerking een handelingsbekwaam natuurlijk persoon, die schriftelijk een aanvraag voor een vergunning heeft ingediend bij het college en die:
a. daarbij aantoont dat hij persoonlijk, dan wel de rechtspersoon bij wie hij in oondienst is of waar hij deel van uitmaakt, staat ingeschreven in het Handelsregister als ambulante handelaar;
b. een kopie van een geldig identiteitsbewijs, een recente pasfoto van de aanvrager en bewijs van inschrijving bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (marktpas) overlegt;
c. een omschrijving met foto geeft van de verkoopinrichting die de aanvrager wil gebruiken;
d. voor zover in de verkoopinrichting wordt gebakken of gebraden een keuringsrapport overlegt ten bewijze dat de jaarlijkse keuring heeft plaats gehad.
2. Bij toewijzing van een standplaats dient de vergunninghouder persoonlijk, of de rechtspersoon waarbij hij in loondienst is bij voortduring ingeschreven te staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
3. Een aanvrager, afkomstig uit een land dat aangesloten is bij de Europese Economische Ruimte (EER) dient, met de in het eerste lid van dit artikel bedoelde vereisten, gelijkwaardige inschrijvingsbewijzen te overleggen.
4. Een aanvrager, niet afkomstig uit een EER-land, dient naast de vereisten als bedoeld in het eerste lid, een verblijfsvergunning voorzien van de aantekening ‘Arbeid is vrij toegestaan’ te overleggen.
Artikel 7 Inschrijving op de anciënniteitlijst
Vergunninghouders van vaste standplaatsen worden ingeschreven op een doorlopend genummerde lijst met vermelding van en in volgorde van de datum waarop aan hen voor het eerst een vaste standplaats is toegewezen. Bij deze inschrijving wordt tevens vermeld de soort artikelen die de vergunninghouder mag verhandelen of de branche waartoe hij behoort.
Artikel 8 Doorhalen van inschrijving op de anciënniteitlijst
De inschrijving op de anciënniteitlijst wordt doorgehaald indien de vergunning van een houder van een vaste standplaats wordt ingetrokken of op grond van artikel 11 wordt overgeschreven.
Artikel 9. Volgorde toewijzing vaste standplaatsen
Indien voor de toewijzing van een beschikbare vaste standplaats meer aanvragers in aanmerking komen, wordt de standplaats achtereenvolgens toegewezen aan de vergunninghouder van een vaste standplaats die aan het college schriftelijk de wens te kennen heeft gegeven van standplaats te willen veranderen, in volgorde van plaatsing op de anciënniteitlijst.
Artikel 10. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
In geval van overlijden, het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, blijvende arbeidsongeschiktheid van meer dan 50% van de vergunninghouder, of ingeval van gehele of partiële bedrijfsbeëindiging kan de vaste standplaatsvergunning worden overgeschreven op de echtgenoot, de levenspartner van de vergunninghouder, een kind van de vergunninghouder of een andere achterblijvende persoon met wie hij duurzaam samenwoonde of, een mede-eigenaar van het bedrijf of medewerker in loondienst.
Hoofdstuk 3. toewijzen en bezetten van plaatsen.
Artikel 11. Het toewijzen van een vaste plaats
De vergunninghouder van een vaste standplaats die uitbreiding wenst van zijn standplaats, komt daarvoor enkel in aanmerking voor zover het maximumbreedte van de standplaats niet wordt overschreden en de uitbreiding alleen links of rechts aansluit op de toegewezen standplaats en met inachtneming van de branche-indeling van de markt.
Nadat het bepaalde in het eerste lid in acht is genomen en niemand te kennen heeft gegeven in aanmerking te willen komen voor de vrijgekomen vaste plaats, zal de plaats via werving aan een gegadigde van een niet op de markt vertegenwoordigd product of artikel worden toegewezen en , indien dit niet mogelijk is, aan een gegadigde met een product dat al wordt verkocht maar waarvan het maximum van de branchering nog niet is bereikt.
Hoofdstuk 4. Bepalingen over het gebruik van de standplaats
Artikel 14. Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen
Indien de vergunninghouder zijn vaste standplaats niet uiterlijk een half uur voor aanvang van de markt heeft ingenomen, wordt de desbetreffende standplaats voor die dag als dagplaats aangemerkt, tenzij de vergunninghouder de marktmeester een halfuur voor aanvang heeft verzocht zijn standplaats voor hem beschikbaar te houden.
Artikel 15. Het innemen van een standplaats
De toestemming wordt in ieder geval geweigerd indien het eigen materiaal de door het college vastgestelde maximum afmeting van de beschikbare overschrijdt dan wel technisch niet inpasbaar is binnen de beschikbare ruimte op de markt, zoals aangegeven op het in artikel 4 van dit reglement genoemde standplaatsenplan.
Artikel 17. Afwezigheid wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden
Indien de vergunninghouder van een vaste standplaats wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden verhinderd is zijn standplaats in te nemen of in te laten nemen deelt hij dit schriftelijk of langs de elektronische weg mee aan het College. De vergunninghouder deelt daarbij mee hoe lang zijn afwezigheid duurt.
HOOFDSTUK 4. OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 19. Verzorging, schoonhouden en oplevering standplaats
Een vergunninghouder die handel drijft in artikelen van een branche waaruit zou kunnen voortvloeien dat de ondergrond en omgeving van zijn standplaats vervuild raakt, dient hiervoor maatregelen te treffen om dit te voorkomen. De te treffen maatregelen dienen ter goedkeuring aan de marktmeester voorgelegd te worden, en zo nodig op zijn aanwijzingen uitgevoerd te worden.
Artikel 23. Overgangsbepalingen
Waar vaste vergunninghouders op grond van de Marktverordening gemeente Zeist en/of over rechten beschikken die strijdig zijn met het bepaalde in dit reglement, blijven die rechten tot een jaar na de inwerkingtreding van dit reglement geldig tot zij zijn ingetrokken of aangepast.
In verband met de behoefte aan duidelijker en eenvoudiger regels is er voor gekozen om de verordening af te slanken, in die zin dat de kaderstellende bevoegdheden van de raad en de uitvoerende bevoegdheden van onder andere het college uit elkaar zijn getrokken.
De raad geeft het college op grond van artikel 3 van de Marktverordening Zeist 2011 de bevoegdheid nadere regels te stellen. Met dit reglement wordt hieraan invulling gegeven. Getracht wordt om hiermee een duidelijk handvat aan te reiken voor de marktmeester.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijving
Aangezien het reglement een uitwerking is van artikel 3 van de Marktverordening Zeist 2011 is het wenselijk de gehanteerde begrippen hierbij aan te laten sluiten.
Artikel 2. Dag, tijd en plaats van de markt
Het college stelt op grond van artikel 160, eerste lid sub h Gemeentewet de markt in en geeft aan waar en wanneer de markt wordt gehouden (dag, locatie en tijd).
In het tweede lid is een bepaling opgenomen die voor het college de bevoegdheid creëert om op grond van dringende redenen de markt geheel of gedeeltelijk te verplaatsen, af te gelasten dan wel anders in te richten. Bij dringende reden dient gedacht te worden aan bijv. herstel- of onderhoudswerkzaamheden of aan evenement met een meer dan lokale uitstraling.
Deze bepaling heeft betrekking op het handelen vanwege weersomstandigheden en calamiteiten en openbare ordeaangelegenheden.
Artikel 4. Inrichting van de markt
De inrichting van de markt is vastgelegd in het standplaatsenplan. De redactie van artikel 4 maakt dat het standplaatsenplan een algemeen verbindend voorschrift is geworden. Dat heeft tot gevolg dat zowel het college als de marktondernemer aan de bepalingen zijn gehouden. Dit lijkt in strijd met het streven naar deregulering, maar biedt anderzijds een instrument om de markt daadwerkelijk te kunnen sturen en zo nodig op te treden.
Hoofdstuk 2. Bepalingen over vergunningen
Artikel 6. Aanvraag vergunning
De vergunningvereisten zijn opgenomen om allen ambulante handelaren toegang tot de markt te verlenen. Ambulante handelaren zorgen voor de continuïteit en de kwaliteit van de markt. De bepalingen opgenomen onder de leden 3 en vier zijn verplichtingen op basis van de Vreemdelingenwet en Europese regelgeving.
Artikel 7. Inschrijving op de anciënniteitlijst
De anciënniteitregeling vormt een blokkade voor een gezonde marktontwikkeling. Uit onderzoek is echter gebleken dat vrijwel alle marktondernemers het systeem koesteren vanwege de uitoefening van ‘rechten’. In de praktijk beperkt zich dit alleen tot een eerste keuze bij plaatsverandering of een gewijzigde indeling. En dat is ook exact de kern van het bezwaar tegen een anciënniteitregeling. Niet de meeste publiekstrekker, waar de gehele markt van profiteert, kan op de beste plaats komen maar degene met de hoogste anciënniteit. Vanwege de voorkeur van de branche-instellingen voor handhaving is het systeem in het reglement opgenomen.
Er is geen wachtlijst meer opgenomen De wachtlijst is een achterhaald instrument. Het toewijzen van een standplaats aan de ondernemer die het meeste geduld heeft uitgeoefend is vaak niet bevorderlijk voor de kwaliteit en innovatie op de markt. De standplaats wordt nu toegewezen op basis van vooraf geformuleerde criteria waarbij kwaliteit, innovatie en uitstraling bepalend zijn.
Artikel 9. Volgorde toewijzing vaste standplaatsen
In dit artikel is de volgorde van toewijzing van vaste standplaatsen op de markt geregeld. Indien het college een branche-indeling heeft vastgesteld, zal hiermee bij de toewijzing van vaste standplaatsen rekening dienen te worden gehouden.
Artikel 10. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
In dit artikel wordt de overschrijving van de vergunning geregeld. Ten opzichte van het voorgaande verordening/reglement is hier sprake van een verruiming van de mogelijkheden tot overschrijving.
Artikel 11. Het toewijzen van een vaste plaats
Voor toewijzing van vrije plaatsen komen eerst de gegadigden in volgorde van plaatsing op de anciënniteitlijst in aanmerking die te kennen hebben gegeven van plaats te willen veranderen of te willen uitbreiden. Daarna komen sollicitanten met producten die nog niet op de markt vertegenwoordigd zijn aan de beurt; vervolgens overige sollicitanten waarbij rekening wordt gehouden met de branchering.
Hoofdstuk 4. Bepalingen over het gebruik van de standplaats
Artikel 14. Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen
Het marktterrein behoort tot de openbare weg. Teneinde het marktterrein tijdens de markt vrij te maken van alle verkeer dient het college een verkeersbesluit te nemen. .
Dit artikel maakt duidelijk dat het in het belang van de orde en veiligheid op de markt, de vergunninghouder niet kan worden toegestaan de markt op willekeurige, tijdstippen in te nemen of te verlaten.
Artikel 15. Het innemen van een standplaats.
In het kader van veiligheid en aanzien van de markt dient de vergunninghouder gebruik te maken van een kraam, die moet worden gehuurd bij de door het college aangewezen kramenexploitant. In voldoende ruimte beschikbaar en anderszins geen problemen zijn te verwachten kan het college toestaan dat de standplaats met eigen materiaal kan worden ingenomen. Ook dan wordt gelet op veiligheid en kwaliteit.
Artikel 16. Aantal keren innemen vaste standplaats
Op verzoek van de CVAH en om de marktondernemer meer vrijheid van handelen te beiden is de strenge eis van persoonlijk aanwezig te zijn vervallen.
De vergunninghouder is na keuze of zelf aanwezig of iemand anders treedt namens hem op. De vergunninghouder blijft echter altijd volledig verantwoordelijk voor de wijze waarop de standplaats wordt ingenomen en ingevuld.
Artikel 17. Afwezigheid wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden
In verband met de continuïteit van de markt en controle te blijven houden op de aanwezigheid zijn regels opgenomen met betrekking tot de melding wegens ziekte, vakantie of vanwege bijzondere omstandigheden.
Hoofdstuk 4. Overige bepalingen
Artikel 19. Verzorging, schoonhouden en oplevering standplaats
Het schoonhouden van de omgeving levert een bijdrage aan een beter aanzien van de markt en helpt zwerfvuil voorkomen. Het bij vertrek schoon opleveren van de standplaats kan een aanzienlijke vermindering van de kosten van afvalverwijdering bijdragen. Dit kan leiden tot een vermindering in de hoogte van de tarieven. Dat is dus ook tot voordeel van de vergunninghouder.
Artikel 20. Het gebruik van geluidsapparatuur
Om onnodige herrie op de markt te voorkomen wordt uitgegaan van een verbod. Alleen die vergunninghouders die geluidsapparatuur nodig hebben om hun waren te verkopen mogen dit na toestemming van de marktmeester.
Artikel 23. Overgangsbepalingen
Een overgangsregeling is noodzakelijk voor de rechtszekerheid van de vergunninghouders. Het is van belang oude rechten te eerbiedigen dat wil niet zeggen dat vergunningen eeuwige waarde hebben.