Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenraad Participatiewet Schiedam 2009 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenraad Participatiewet Schiedam 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | verordening cliëntenraad |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 11-07-2019 | art. 1, 2, 18, 20, 21, toelichting | 16-12-2014 | VR 64/2014 | |
01-01-2010 | 11-07-2019 | Onbekend | 17-12-2009 Onbekend | VR 100/2009 |
Hoofdstuk II Doelstelling en taken van de raad
Het doel van de raad is het behartigen van belangen van cliënten. De leden kunnen daar waar nodig invloed uitoefenen op de uitvoering en (de kwaliteit van) de dienstverlening door Werk en Inkomen. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen onder de naam cliëntenraad Participatiewet Schiedam.
Hoofdstuk V Benoeming en zittingsduur van de leden
Artikel 8 Benoeming en zittingsduur leden van de raad
Voordat leden worden benoemd kan een proefperiode van drie maanden worden afgesproken. In deze proefperiode gelden de bepalingen omtrent garantstelling en geheimhouding zoals bedoeld in artikel 16 van deze verordening. De raad beslist of de kandidaat na afloop van de proefperiode wordt voorgedragen voor benoeming. Deze beslissing is gebaseerd op de vergaderhouding en taken die van een lid mogen worden verwacht en zijn opgenomen in artikel 12.
Hoofdstuk VI De voorzitter, de secretaris, de penningmeester, de leden, de ambtelijke ondersteuning
Van de leden mag een actieve vergaderhouding worden verwacht. Dit betekent actief deelnemen aan werkgroepen, de informele en de formele vergaderingen, regelmatig communiceren met de eigen achterban en inbreng van onderwerpen die het terrein van Werk en Inkomen bestrijken. Maar ook goed naar elkaar luisteren, elkaar laten uitpraten, elkaar respecteren en de afgesproken vergaderstructuur naleven.
Hoofdstuk VIII Overige bepalingen
De leden ontvangen maandelijks een forfaitaire onkostenvergoeding welke gelijk is aan de maximale vergoeding die, op grond van artikel 7 van de Regeling Participatiewet, mag worden vrijgelaten voor de vrijwilligers die geen voorziening gericht op arbeidsinschakeling volgen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a van de Participatiewet.
Toelichting Verordening Cliëntenraad Participatiewet Schiedam 2009
Cliëntenparticipatie is in essentie het betrekken van cliënten bij de keuzes die gemeenten maken. Het kan hierbij zowel gaan om keuzes op het terrein van de beleidsvorming als om keuzes in de uitvoeringspraktijk. De Participatiewet schrijft in artikel 47 voor dat cliëntenparticipatie dient plaats te vinden en dat, in het verlengde van die verplichting, een
verordening dient te worden opgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad. Op grond van deze bepaling is deze verordening tot stand gekomen.
Het doel van artikel 47 Participatiewet is te bewerkstelligen dat de cliëntparticipatie bij gemeenten in lijn wordt gebracht met de Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen, waarin wordt gesteld dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waar de cliënt centraal staat. De gemeente moet haar cliënten betrekken bij zaken die zowel betrekking hebben op de beleidsvorming als op de uitvoering van de wet. In de verordening moet in ieder geval worden opgenomen
De wettelijke doelgroep van de cliëntparticipatie bestaat uit:
Voor de diverse omschrijvingen is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de formuleringen in de Participatiewet en/of andere bestaande regelgeving.
In dit artikel wordt de doelstelling beschreven. Belangrijk is dat de raad ook ongevraagd kan adviseren.
In dit artikel wordt onder meer aandacht besteed aan de verschillende gemeentelijke organen die
de raad adviseert. In de verordening wordt de volgende volgorde gehanteerd:
·beleidsvoorstellen in de oriënteringsfase van het beleidsproces; | |
·(kaderstellende) beleidsvoorstellen ·hoofdlijnen uitvoering en dienstverlening door Werk en Inkomen |
De raad geeft aan dat zij behoefte heeft aan een planning van haar activiteiten. Een planning geeft houvast. Het geeft een beeld van de activiteiten in de tijd gezien. Het wordt daardoor gemakkelijker om de taken in de raad onderling te verdelen. Tevens wordt transparant op welk moment de gemeentelijke organisatie adviezen van de raad verwacht. Het jaarlijkse activiteitenplan van de raad is gekoppeld aan het afdelingsplan van de afdeling Werk en Inkomen. In laatstgenoemd plan komen de verwachte beleidswijzigingen voor het daarop volgende jaar aan de orde. Aan de hand van dit plan kan de raad haar activiteiten voor het komende jaar plannen en binnen de kaders van het budget bepalen hoe zij dit budget inzetten. Het afdelingsplan ligt niet ter advisering voor aan de raad; het plan is voor de cliëntenraad wel leidraad voor de planning van de activiteiten.
De raad ontvangt van de gemeente alle informatie die zij nodig heeft voor de uitvoering van haar taak.
In overleg met de raad wordt per advies de termijn waarbinnen de raad de gemeente adviseert vastgesteld. De termijn waarbinnen het geadviseerde orgaan op de adviezen reageert wordt per advies vastgesteld.
Cliëntenparticipatie in Schiedam had voorheen een raad bestaande uit maximaal leden. In deze verordening is het aantal leden gemaximeerd tot 9 personen. De verhouding (minimaal) een derde cliënt en twee derde vertegenwoordigers van belangenorganisatie kan gelijk blijven. Het lidmaatschap van de raad is niet verenigbaar met een aantal functies vanwege mogelijke belangenverstrengeling.
Artikel 8 Benoeming en zittingsduur leden van de raad
De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar en drie maanden. De leden kunnen eenmalig worden herbenoemd voor dezelfde periode. Mocht na afloop van de maximale zittingsduur blijken dat niet in de vervanging van een lid kan worden voorzien dan kan het college besluiten om de zittingsduur van dat lid voor een nader te bepalen periode te verlengen. De verkiezingscommissie is in deze verordening uitgebreid met de adviseur voor de raad. De leden van de raad worden niet tijdelijk ontheven van de sollicitatieplicht. Alle rechten en plichten die horen bij een uitkering blijven voor hen van toepassing. Dit betekent ook dat de Workfirst methode die door de gemeente wordt gebruikt van toepassing is op de leden die tevens cliënt zijn.
Een goed functionerende raad vraagt een grote inzet van haar leden. Wanneer leden deze inzet niet kunnen leveren heeft dit invloed op het functioneren van de gehele raad. Het is de taak van de voorzitter om de inzet van de leden te bewaken. De voorzitter is onafhankelijk en mag in ieder geval niet op één of andere wijze werkzaam zijn voor de gemeente Schiedam of in de twaalf maanden voor kandidaatstelling lid zijn geweest van de raad.
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Een taakomschrijving van de leden is deze verordening opgenomen. Hierdoor is duidelijk wat van de leden wordt verwacht. Het artikel spreekt verder voor zich en behoeft geen toelichting.
Artikel 13 De adviseur en notulist
Het artikel spreekt verder voor zich en behoeft geen toelichting.
Artikel 14 Vergaderingen en vergaderorde
Het artikel spreekt verder voor zich en behoeft geen toelichting.
De manier waarop de raad haar besluiten neemt is in dit artikel vastgelegd.
Artikel 16 Garantstelling en geheimhouding
De raad heeft verzocht om in deze verordening een bepaling over garantstelling op te nemen. De gemeente draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of waren van de raad uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld.
De Participatiewet laat het aan de gemeenten over of en welke faciliteiten zij beschikbaar willen stellen. De gemeente zorgt in ieder geval voor ambtelijke ondersteuning (een adviseur en notulist) en een ruimte om te vergaderen alsmede een eigen kantoorruimte voor de raad in het gebouw waar Werk en Inkomen is gevestigd. Daarnaast is in de gemeentebegroting een post voor de raad opgenomen. Hieruit worden onder meer de vergoeding voor de leden, de kosten van cursussen, naslagwerken en dergelijke bekostigd. De verplichting tot het aanleveren van een jaarverslag en een financieel verslag is in dit artikel opgenomen.
Het verstrekken van vergoeding aan de leden van de raad kan er toe bijdragen dat de bereidheid van cliënten(organisaties) om zitting te nemen in de cliëntenraad toeneemt. De inzet van de leden dient niet beperkt te zijn tot het bijwonen van vergaderingen. Daarom wordt een vaste vergoeding per maand gegeven. Omdat de vergoeding voor alle leden gelijk dient te zijn wordt voor de hoogte van de vergoeding aangesloten bij het bedrag dat op het moment van inwerkingtreding van deze verordening wordt vrijgelaten voor de Participatiewet voor cliënten die geen voorziening gericht op arbeidsinschakeling volgen (artikel 7 van de Regeling Participatiewet). Dit is een bedrag van € 764 per lid per jaar. Indien dit wettelijk vastgestelde bedrag wordt geïndexeerd, wordt de onkostenvergoeding voor de leden van de raad overeenkomstig aangepast.
Om het functioneren van de raad en de samenwerking met de gemeente te monitoren vindt een jaarlijkse evaluatie plaats door de raad gezamenlijk met Werk en Inkomen. Indien er op basis van deze evaluatieronde reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe via het college een verzoek ingediend bij de gemeenteraad.
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Artikel 21 Intrekking oude verordening
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Artikel 22 inwerkingtreding van de verordening
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Schiedam in zijn openbare vergadering van 17 december 2009