Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Werkendam

Beleidsregels criteria toekenning sociale alarmering gemeente Werkendam

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWerkendam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels criteria toekenning sociale alarmering gemeente Werkendam
CiteertitelCriteria toekenning sociale alarmering gemeente Werkendam
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpArchief

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wmo

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-201101-01-2015Onbekend

13-07-2011

Altena Nieuws, 11-08-2011

WE/20776

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels criteria toekenning sociale alarmering gemeente Werkendam

 

 

Artikel  

Beleidsregels ‘Criteria toekenning sociale alarmering gemeente Werkendam’.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Werkendam,

Overwegende dat het gewenst is nadere regels vast te stellen met betrekking tot de criteria om in aanmerking te komen voor toekenning van sociale alarmering;

B e s l u i t e n

Vast te stellen de beleidsregels ‘Criteria toekenning sociale alarmering gemeente Werkendam’

  • 1.

    Voor toekenning van sociale alarmering komen personen in aanmerking waarbij sprake is van één of meerdere van de onderstaande omstandigheden:

    • -

      een groot deel van de dag alleenwonend, en daarnaast:

      • 1.

        één of meer fysieke beperkingen hebben, en/of;

      • 2.

        last hebben van gevoelens van angst en eenzaamheid en/of;

      • 3.

        een verstandelijke handicap of een GGZ achtergrond hebben en/of

      • 4.

        in een sociaal isolement verkeren / dreigen hierin te geraken en/of

      • 5.

        leeftijd gerelateerde beperkingen heeft.

  • 2.

    De persoon met een medische indicatie kan op basis van de ziektekostenverzekering recht hebben op medische alarmering. Een medische indicatie wordt aangemerkt als een voorliggende voorziening en heeft daarom voorrang op de sociale alarmering.

  • 3.

    Een aanvraag voor toekenning van sociale alarmering wordt ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 4.

    De beoordeling in hoeverre een persoon in aanmerking komt voor toekenning van sociale alarmering, wordt gedaan door een medewerker van Loket Altena. De medewerker gaat daarbij na of de persoon in aanmerking komt voor medische alarmering.

  • 5.

    De aanvrager ontvangt een beschikking van burgemeester en wethouders, waarin het besluit op de aanvraag wordt meegedeeld. Tegen het besluit kan bezwaar worden ingesteld.

  • 6.

    Het college kan nadere uitvoeringsvoorschriften vaststellen.

  • 7.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als ‘criteria toekenning sociale alarmering gemeente Werkendam’ en gaan in per 1 augustus 2011.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Werkendam van juli 2011.

Het college van burgemeester en wethouders van Werkendam,

De secretaris, De burgemeester,

Drs. H.A. Koenen mw. Drs. C.G.J. Breuer

 

Uitvoeringsvoorschriften bij ‘Criteria toekenning sociale alarmering gemeente Werkendam’

1. Voor het indienen van een aanvraag wordt een door Loket Altena opgesteld formulier gebruikt.

De aanvrager hoeft dit formulier niet zelf in te vullen. De aanvraag wordt telefonisch of persoonlijk gedaan. De medewerker van Loket Altena vult het formulier dan in tijdens het gesprek.

2. Aan de hand van de verkregen informatie na het gesprek, kan de medewerker van Loket Altena in het merendeel van de gevallen zich een oordeel vormen. Daarbij toetst de medewerker de gegevens van de aanvrager aan de criteria zoals genoemd in art. 1 van de beleidsregels.

Op basis daarvan stelt de medewerker een beschikking op.

3. In de situatie waarin het voor de medewerker van Loket Altena niet mogelijk is om aan de hand van de telefonische informatie een besluit te nemen, wordt een huisbezoek afgelegd.

4. De medewerker van Loket Altena stuurt de beschikking naar de cliënt. Een kopie van de beschikking stuurt de administratief medewerker naar de leverancier van sociale alarmering. De beschikking hoeft niet formeel getoetst te worden.

5. In de beschikking wordt in alle gevallen vermeld dat de aanvrager tegen het genomen besluit een bezwaarschrift kan indienen.