Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Zutphen

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Zutphen
Officiële naam regeling Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012
CiteertitelLegesverordening 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1, aanhef en onderdeel b

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-05-201201-01-2012Tarieventabel

10-04-2012

Zutphense Koerier, 09-05-2012

79723
08-02-201201-01-201217-05-2012Tarieventabel

30-01-2012

Zutphense Koerier, 08-02-2012

73170
01-12-201101-01-2012Nieuwe regeling

21-11-2011

Zutphense Koerier, 30-11-2011

66844

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012

De raad van de gemeente Zutphen,

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 2 november 2011 met nummer 66844;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen

de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012;

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een  gehele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in  het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belasbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • 2.

    exemplaren van de raadsagenda, pre-adviezen, raadsbesluiten en raadsnotulen aan de in de gemeenteraad zitting hebbende politieke partijen, tot een maximum van vier exemplaren;

  • 3.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 4.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • 5.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur.

Artikel 7 Tijdstip van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het redactioneel wijzigen van de verordening en de bijbehorende tarieventabel, alsmede tot het wijzigen van tarieven die voortvloeien uit een hogere regeling.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De “Legesverordening 2011” van 6 december 2010, laatstelijk gewijzigd per 16 december 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2012”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van

de raad van de gemeente Zutphen,

gehouden op 21 november 2011.

De voorzitter, de griffier,

 Indeling tarieventabel
   
Titel 1Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1Burgelijke stand
Hoofdstuk 2Reisdocumenten
Hoofdstuk 3Rijbewijzen
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7Bestuursstukken
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10Gemeentearchief
Hoofdstuk 11Huisvestingswet
Hoofdstuk 12Leegstandswet
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie
Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16Kansspelen
Hoofdstuk 17Kinderopvang
Hoofdstuk 18Telecommunicatie
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20Diversen
   
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4Vermindering
Hoofdstuk 5Teruggaaf
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9Sloopmelding
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking
   
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1Horeca
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 7In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

TARIEVENTABEL 2012

behorende bij de legesverordening 2012

 TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING  
     
 Hoofdstuk 1 Burgelijke stand  
1.1Voor het voltrekken van een huwelijk op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879, Stb.nr. 72 c (Wet rechten burgerlijke stand 1879), sedertdien gewijzigd, voor kosteloze voltrekking is bepaald en het registreren van het partnerschap (voor de gemeente Zutphen op maandag om 09.00 en 09.30 uur kosteloos) bedraagt het tarief:  
1.1.1het Stadhuis van Zutphen  
 a.op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur, behoudens het vermelde onder b; € 355,00
 b.op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur € 730,00
 c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur € 730,00
 d.op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur € 900,00
 e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip € 1.200,00
1.1.2het Eden Hotel Zutphen  
 a.op maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur € 507,00
 b.op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur € 730,00
 c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur € 730,00
 d.op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur € 900,00
 e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip € 1.200,00
1.1.3op een eenmalig aangewezen locatie als huis der gemeente  
 a.op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur € 280,00
 b op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur € 350,00
 c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur € 350,00
 d op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur € 400,00
 e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip € 630,00
1.1.4Vervallen  
1.1.5Voor het verschaffen van één of meerdere getuigen bij de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige € 15,00
1.1.6Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een:  
 trouw- of partnerschapsboekje € 17,00
1.1.7wanneer het voltrekken van een huwelijk c.q. het laten registreren van een partnerschap geen doorgang vindt is een tarief verschuldigd van € 136,00
1.1.8voor het afgeven van een partnerschapsboekje of een trouwboekje in luxe uitvoering bedraagt het tarief € 27,50
1.1.9het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van inlichtingen betreffende met naam aangeduide personen uit de registers van de burgerlijke stand per inlichting € 4,00
1.1.10het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het periodiek, zo mogelijk eenmaal per week, verstrekken van opgaven van geboorten, overlijden bij abonnement met een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de datum van ingang voor:  
1.1.11opgaven geboorten of overlijden 1 categorie € 175,00
1.1.12twee categorieën tezamen € 320,00
1.1.13Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 7,00
De leges worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager ter kennis gebracht. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de legeskosten aan aanvrager zijn meegedeeld.  
1.1.14Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb.1879,72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgelijke stand (Stb.1969,36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.  
     
 Hoofdstuk 2 Reisdocumenten  
1.2.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 48,70
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1. (zakenpaspoort) € 48,70
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon, die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb.468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 48,70
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 9,35
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 21,85
1.2.1.6tot het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet € 40,05
1.2.1.7Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt € 30,00
1.2.1.8Indien reeds eerder een reisdocument werd verstrekt dat bij de aanvraag van een nieuw reisdocument niet of niet volledig kan worden overgelegd, is onverminderd hetgeen overigens in dit hoofdstuk is bepaald daarvoor een toeslag verschuldigd van: € 21,60
1.2.2.1De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 45,90
1.2.2.2Het tarief als genoemd in 1.2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend  
1.2.2.3 het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van € 21,80
1.2.2.4wanneer het aanvragen van reisdocumenten op verzoek gepaard gaat met een huisbezoek is boven de eerder vermelde tarieven een extra bedrag verschuldigd van € 68,15
     
 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen  
1.3.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 43,45
1.3.1.1Het tarief als genoemd in het onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 33,50
1.3.2Het tarief bedraagt ter zake van het uitreiken van een formulier voor eigen verklaring betreffende de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoer- tuigen € 3,00
1.3.3wanneer het aanvragen van een rijbewijs op verzoek gepaard gaat met een huisbezoek is boven de eerder vermelde tarieven een extra bedrag verschuldigd van € 68,15
     
     
     
 Hoofdstuk 4 verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd  
1.4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 9,25
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.2.1per verstrekking tot 50 verstrekkingen € 5,40
1.4.2.2.2per verstrekking tot 100 verstrekkingen € 4,85
1.4.2.2.3per verstrekking tot 500 verstrekkingen € 4,25
1.4.2.2.4per verstrekking tot 1000 verstrekkingen € 3,55
1.4.2.2.5per verstrekking meer dan 1000 verstrekkingen € 3,00
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon, die niet is opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.  
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 9,25
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.4.2.1per verstrekking tot 50 verstrekkingen € 5,40
1.4.4.2.2per verstrekking tot 100 verstrekkingen € 4,85
1.4.4.2.3per verstrekking tot 500 verstrekkingen € 4,25
1.4.4.2.4per verstrekking tot 1000 verstrekkingen € 3,55
1.4.4.2.5per verstrekking meer dan 1000 verstrekkingen € 3,00
1.4.5Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 6,85
 De leges worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvrager aan de aanvrager ter kennis gebracht. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de legeskosten aan aanvrager zijn meegedeeld.  
1.4.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het periodiek, zo mogelijk eenmaal per week, verstrekken van opgaven van vestiging in, vertrek uit, of verhuizing binnen de gemeente, bij abonnement met een geldigheidsduur van:  
 een jaar vanaf datum van ingang voor één categorie € 175,85
1.4.6.1twee categorieën tezamen € 320,65
1.4.6.2drie categorieën tezamen € 420,00
1.4.7In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens € 2,35
1.4.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.8.1voor het afgeven van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens € 9,25
     
 Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister  
1.5Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb.1989,423) € 3,65
     
 Hoofdstuk 6 verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens  
1.6.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina's, per pagina € 0,23
 met een maximum per bericht van € 4,50
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina's € 22,50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier € 4,50
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking moeilijk toegankelijke gegevensverwerking € 22,50
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1 tot en met 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.  
1.6.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wbp € 4,50
     
 Hoofdstuk 7 Bestuursstukken  
1.7.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een exemplaar van de programmabegroting € 60,15
1.7.1.2een exemplaar van de bijlage van de programmabegroting € 25,60
1.7.1.3een exemplaar van de jaarrekening € 60,15
1.7.1.4een exemplaar van de productenraming € 16,75
1.7.1.5een exemplaar van het jaarverslag € 16,75
1.7.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken per jaar (inclusief portokosten) van een abonnement:  
1.7.2.1op de complete raadsbundel (agenda's raad, forum en alle bijbehorende stukken). Inclusief besluitenlijst voorgaande raad. Elke twee weken € 158,75
1.7.2.2op de agenda's van raad en forum, de verslagen van de voorgaande forumvergadering en de besluitenlijst voorgaande forumvergadering en de besluitenlijst voorgaande raad. Elke twee weken. € 114,50
1.7.2.3op de agenda's van raad en forum inclusief besluitenlijst voorgaande raad. Elke twee weken. € 79,50
1.7.3Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek toezenden van:  
1.7.3.1losse notulen van een najaarsvergadering incl. portokosten € 8,35
     
 Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie  
1.8.1Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier € 11,55
1.8.1.2Verstrekken van informatie aan derden ten behoeve van taxaties onroerend goed c.a. € 78,50
1.8.1.3Verstrekken van bodeminformatie of Historische onderzoek aan derden (bijv. advies- derden (bijv. adviesbureaus, makelaars, particulieren) ten behoeve van uiteenlopende redenen (aan/verkoop, verzekeringen, taxaties etc) € 78,50
1.8.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding, per inlichting € 10,25
1.8.3Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage in de perceelskaarten, per perceelskaart € 5,55
1.8.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.4.1tot het verstrekken van een fotokopie € 0,60
1.8.4.2tot het verstrekken van een lichtdruk € 3,30
1.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.5.1Tot het verstrekken van een uittreksel uit het register Wet Kenbaarheid Publiek- rechtelijke Beperkingen (WKPB) € 10,65
1.8.5.2Tot het verstrekken van een uittreksel uit de registratie WKPB € 10,65
1.8.5.3Voor een verklaring dat uit het register blijkt dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn: € 10,65
1.8.5.4Voor het verstrekken van informatie over niet-gemeentelijke beperkingen waarbij raadpleging van Kadaster-on-line noodzakelijk is, worden de kosten van deze raadpleging volledig doorberekend  
     
 Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken  
1.9Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een verklaring van in leven zijn € 9,05
1.9.3tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap € 9,05
1.9.4tot het legaliseren van een handtekening € 4,50
1.9.5voor het waarmerken van een fotokopie € 4,50
1.9.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening € 207,25
     
 Hoofdstuk 10 Gemeentearchief (incl BTW)  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van:  
1.10.Reproducties:fotokopie / afdruk readerprinter / print  
1.10.1formaat A4, per stuk € 0,35
1.10.1.1formaat A3, per stuk € 0,55
1.10.1.2Kopie bouwtekening, zwart wit, op één blad € 9,10
1.10.1.3Kopie bouwtekening, kleur, op één blad (op aanvraag)  
 Digitale foto  
1.10.1.4gemaakt door medewerker, per stuk € 4,35
1.10.1.5foto’s branden op cd rom (inclusief cd rom) € 5,55
1.10.1.6Professionele digitale foto (op aanvraag)  
1.10.2Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen van in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier: € 16,95
1.10.2.1Opvraag kopie uit akten (historische) burgerlijke stand of DTB-register, exclusief kosten fotokopie, alleen met opgave van concrete datum € 6,65
1.10.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van een eenmalig repro- en publicatierecht per object ten behoeve van gedrukte publicatie op het internet:  
1.10.3.1bij publicatie in een oplage van meer dan 50 exemplaren of op internet € 27,15
1.10.3.4Ten behoeve van tentoonstellingen, per afdruk of projectie  
1.10.3.5bij tentoonstellingen korter dan één maand € 5,40
1.10.3.6bij tentoonstellingen langer dan één maand € 27,15
1.10.4Uitlening bibliotheekLenen boeken uit Stedelijke Bibliotheek  
1.10.4.1één boek € 1,00
1.10.4.2een 5-strippenkaart € 3,00
1.10.4.3een 10-strippenkaart € 5,00
1.10.4.4boete bij overschrijding uitleentermijn per boek per week of deel daarvan € 1,00
1.10.5Rondleiding door gebouw en depot  
1.10.5.1Rondleiding door gebouw en depot, max. 20 personen (op aanvraag)  
1.10.6Inbewaringgeving en schenking  
1.10.6.1Inbewaringgeving van particuliere archieven, per strekkende meter per jaar (op aanvraag)  
1.10.6.2Schenking van particuliere archieven (gratis)  
1.10.7Algemene tarievenAdministratie en verzending  
1.10.7.1Administratiekosten o.b.v. brievenbuspost, incl. porto € 6,55
1.10.7.2Verzendkosten pakketpost (kostprijs)  
1.10.7.3Verpakkingskosten (kostprijs)  
     
 Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (gereserveerd)  
     
 Hoofdstuk 12 Leegstandswet (gereserveerd)  
     
 Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (gereserveerd)  
     
 Hoofdstuk 14 Marktstandplaats (gereserveerd)  
     
 Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet  
1.15.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.2voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb.1996,182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb.1996,183) € 4,80
1.15.3voor een ontheffing in het kader van artikel 5 van de Winkeltijdenverordening (openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur) voor 1 keer voor een jaar of langer € 21,00 € 104,50
1.15.4tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 4,80
1.15.5tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing€ 4,80
     
 Hoofdstuk 16 Kansspelen  
1.16.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb.1964,483)  
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat € 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor 2 kansspelautomaten € 90,50
1.16.1.3Indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter of langer dan 12 maanden, worden de genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd in maanden van de vergunning verlaagd, respectievelijk verhoogd.  
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 20,50
     
 Hoofdstuk 17 Kinderopvang (gereserveerd)  
     
 Hoofdstuk 18 Telecommunicatie  
1.18.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 261,50
1.18.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden op of in openbare gemeentegrond,per strekkende meter sleuf verhoogd met € 1,15
1.18.1.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met € 1,15
1.18.2Het in 1.18.1 genoemde bedrag wordt:  
1.18.2.1indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 381,35
1.18.2.2indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.18.3Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
 Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer  
1.19.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb.459) € 39,75
1.19.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in combinatie met een parkeerontheffing t.b.v. betaalde en vergunninghouders parkeerplaatsen.  
 a.voor een periode van maximaal 1 dag € 9,85
 b.voor een periode van maximaal 1 week € 25,30
 c.voor een periode van maximaal 1 maand € 48,50
 d.voor een periode van maximaal 3 maanden € 103,79
 e .voor een periode van maximaal 6 maanden € 207,65
 f.voor een periode van maximaal 9 maanden € 262,35
 g.voor een periode van maximaal 1 jaar € 415,00
1.19.1.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van het Voertuigenreglement (Stb. 1994,450) € 34,15
1.19.1.4tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 2001,201) € 250,00
1.19.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een duplicaat-parkeervergunning c.q. duplicaat-ontheffing voor een parkeerlocatie € 11,15
     
 Hoofdstuk 20 Diversen  
1.20.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,35
1.20.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.20.1.2.1per pagina op papier van A4-formaat € 0,35
1.20.1.2.2per pagina op papier van een ander formaat € 0,80
1.20.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de artikelen 1.20.1.1 en 1.20.1.2  
 genoemde stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk € 11,15
 vermeerderd met € 3,65
 voor elke 1000 cm², waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 1000 cm² te boven gaat  
1.20.1.4Indien de kaart, tekening of lichtdruk ingekleurd dient te worden, wordt het tarief onder 1.20.1.3 verhoogd met € 15,85
1.20.1.5een beschikking, stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 4,75
1.20.2Computerlijsten/tellingen  
1.20.2.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.20.2.2een leeftijdsopbouwstatistiek van de gehele gemeente € 33,50
1.20.2.3een leeftijdsopbouwstatistiek van een bepaalde wijk of stemdistrict € 10,25
1.20.2.4een computerlijst, anders dan bedoeld onder 1.20.2.1 of 1.20.2.2, per regel € 0,40
 De leges genoemd onder 1.20.2.3 worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de legeskosten aan aanvrager zijn meegedeeld.  
1.20.3Verklaringen  
1.20.3.1het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: ter verkrijging van een niet in dit hoofdstuk genoemde verklaring € 5,65
1.20.4Coffeeshops  
1.20.4.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een door de burgemeester te verlenen gedoogbeschikking voor een coffeeshop € 202,00
1.20.5Grafbewijs  
1.20.5.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een duplicaat grafbewijs € 11,55
1.20.6Vervallen  
1.20.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge hoofdstuk 3, 4 en 5 van de Verordening op het Stads- en Landschapsschoon (handelsreclame, verlichting, het wijzigen van de gevel en het opslaan van oude materialen, caravans e.d.) € 59,45
1.20.8Gebruik openbare ruimte  
1.20.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging c.q. toestemming voor het gebruik van de openbare ruimte ten behoeve van het plaatsen van steigers, portocabins, bouwketen, noodkantoren c.a.  
 a. tot 2 wekengratis
 b. van 2 tot maximaal 4 weken € 115,45
 c.voor maximaal 3 maanden € 288,65
 d.voor maximaal 12 maanden € 865,90
1.20.9Naturalisatie  
1.20.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie:  
1.20.9.2betreffende een enkelvoudig verzoek met standaardtarief € 798,00
1.20.9.3betreffende een gemeenschappelijk verzoek met standaardtarief € 1019,00
1.20.9.4betreffende een enkelvoudig verzoek met verlaagdtarief € 593,00
1.20.9.5betreffende een gemeenschappelijk verzoek met verlaagdtarief € 815,00
1.20.9.6betreffende een aanvraag voor medeverlening van de Nederlandse nationaliteit van een minderjarig kind € 117,00
1.20.9.7betreffende een optieverklaring € 170,00
1.20.9.8betreffende een gemeenschappelijk optieverzoek € 289,00
1.20.9.9Betreffende een medeopterend minderjarig kind € 20,00
1.21(Vervallen)  
1.21.1(Vervallen)  

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, inclusief de omzetbelasting. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3sloopkosten:  
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, inclusief de omzetbelasting. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is nvt
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: nvt
van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.  

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
     
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 1.000.000,- bedragen: 2,225%
 van de bouwkosten, met een minimum van: € 55,05
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 1.000.000,- tot € 10.000.000,-bedragen, van de bouwkosten: 1,925%
   
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 10.000.000,- of meer bedragen, van de bouwkosten: 1,225%
   
     
2.3.1.2Welstandstoets  
2.3.1.2.1indien een plan, behorende bij een aanvraag voor het verkrijgen van een bouwvergunning,  
 tevens door een niet-gemeentelijk orgaan moet worden beoordeeld, worden de onder  
 2.1.1 e.v. vermelde bedragen verhoogd met:  
 1,9 ‰ met een minimum van € 45,00 in geval van geraamde bouwkosten inclusief  
 omzetbelasting van € 1,- tot € 500.000,-  
 plus over het gedeelte van de bouwsom inclusief omzetbelasting  
 vanaf € 500.001,- tot € 2.500.000,- 0,6 ‰  
 plus over het gedeelte van de bouwsom inclusief omzetbelasting  
 vanaf € 2.500.001,- tot € 5.000.000,- 0,25 ‰  
 plus over het gedeelte van de bouwsom inclusief omzetbelasting  
 vanaf € 5.000.001,- en meer 0,11 ‰  
2.3.1.2.2voor woningbouw van gelijke woningen welke in één complex worden uitgevoerd:  
 complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen tarief volgens 2.3.1.2.1;  
 complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen tarief over de bouwsom van  
 5 woningen;  
 complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen tarief over de bouwsom van  
 6 woningen;  
 complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen tarief over de bouwsom van  
 8 woningen;  
 complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen tarief over de bouwsom van  
 10 woningen;  
 complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen tarief over de bouwsom van  
 12 woningen;  
 complexen van 51 tot en met 60 gelijke woningen tarief over de bouwsom van  
 14 woningen;  
 Enzovoort  
2.3.1.2.3Etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd. Het tarief wordt  
 dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.  
2.3.1.2.4voor reclame-objecten per adviesaanvraag. € 45,00
2.3.1.2.5integrale advisering  
  welstand + 1 extra discipline 1,8 x regulier tarief  
  welstand + meerdere extra disciplines 2,2 x regulier tarief  
2.3.1.2.6illegale bouwwerken 1,5 x regulier tarief  
2.3.1.2.7formele behandeling en verslaglegging adviezen vooroverleg  
  (bedrag wordt verrekend bij de definitieve aanvraag) € 100,00
2.3.1.2.8overige adviezen afhankelijk van de soort advisering  
  € 84,00 of € 104,00 per uur  
 De onder 2.3.1.2 bedoelde legeskosten worden steeds naar boven afgerond tot op hele  
 euro's en zijn excl. BTW  
     
 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: € 510,00
     
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: nvt
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.  
     
 Beoordeling aanvullende gegevens  
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: nvt
     
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 118,00
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) 0,35%
van de bouwkosten inclusief omzetbelasting met een minimum van € 100,00 en een maximum van € 400,00:  
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 0,35%
van de bouwkosten inclusief omzetbelasting met een minimum van € 100,00 en een maximum van € 400,00;  
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 3.000,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): 0,35%
van de bouwkosten inclusief omzetbelasting met een minimum van € 100 en een maximum van € 400,;  
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): nvt
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) de door de provincie in rekening gebrachte leges:  
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) de door onze minister in rekening gebrachte leges:  
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): nvt
     
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 408,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 408,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 3.060,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) € 408,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): nvt
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) de door de provincie in rekening gebrachte leges:  
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) de door onze minister in rekening gebrachte leges:  
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): nvt
     
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 275,00
     
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenwet 1988 of de Monumentenverordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening, die Monumentenwet 1988 of die Monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument 0,6 % van de bouwkosten inclusief omzetbelasting met een minimum van € 200,00 en een maximum van € 500,00  
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht 0,6 % van de bouwkosten inclusief omzetbelasting met een minimum van € 200,00 en een maximum van € 500,00  
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of de Monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: € 56,00
     
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:  
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 56,00
2.3.7.1.2in gevallen waarvoor op grond van <artikel 8.1.1 van de Bouwverordening> een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,  
 Bij sloopafval < 100m3: € 118,00
 Bij sloopafval >100 m3: € 413,00
     
2.3.7.2Asbesthoudende materialen  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is: nvt
     
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 118,00
     
2.3.9Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 19,75
     
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 16,35
     
2.3.11Opslag van roerende zaken  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie <of de gemeente>, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening <of artikel … van de Algemene plaatselijke verordening> een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: € 16,35
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: € 16,35
     
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 wordt het legesbedrag voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. Een aanvraag wordt in dat geval in behandeling genomen twee weken na de dag waarop het totale legesbedrag aan de aanvrager is meegedeeld.  
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 wordt het legesbedrag voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. Een aanvraag wordt in dat geval in behandeling genomen twee weken na de dag waarop het totale legesbedrag aan de aanvrager is meegedeeld.  
     
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is wordt het legesbedrag voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. Een aanvraag wordt in dat geval in behandeling genomen twee weken na de dag waarop het totale legesbedrag aan de aanvrager is meegedeeld.  
     
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 207,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: € 207,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
     
2.3.16Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 177,00
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 177,00
     
2.3.17Advies  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 1035,00
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten: € 103,50
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten: € 155,00
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten: € 207,00

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
  Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 75%
2.5.1.1    
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na <…> weken en binnen <…> weken na het in behandeling nemen ervan nvt
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.3indien de aanvraag wordt ingetrokken na <…> weken en binnen <…> weken na het in behandeling nemen ervan nvt
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: nvt
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
     
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag minder dan € 53,62 wordt niet teruggegeven.  
     
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.  

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: nvt

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project 2,225 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 54,25:  

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 2070,00
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening € 1553,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening €  29,50

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: €  56,00
 TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN  
     
 Hoofdstuk 1 Horeca  
3.1.Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van  
3.1.1een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb.1964,386) € 124,25
3.1.2Voor het wijzigen van een vergunning onder 3.1.1 als gevolg van (een) nieuwe/vertrokken leidinggevende € 41,20
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 26,55
3.1.4In afwijking van het bepaalde in 3.1.1, bedraagt het tarief wanneer door de aanvrager met recht een beroep wordt gedaan op artikel 27, tweede of derde lid, of op artikel 75, eerste lid, van de Drank- en Horecawet € 6,00
3.1.5Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in de artikelen 37 tot en met 44 en 74 van de Drank- en Horecawet geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Algemeen uitvoeringsbesluit Drank-en Horecawet (Besluit van 13 juli 1967, Stb.404) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.  
3.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning op grond van artikel 2:28 van de APV € 119,35
3.1.6.1indien de vergunning tevens een terras omvat verhoogd met € 20,50
3.1.6.2indien de vergunning tevens omvat het geopend hebben van het horecabedrijf inafwijking van het sluitingsuur o.g.v. artkel 2:29 van de APV € 102,50
3.1.6.3Voor het wijzigen van een vergunning op grond van artikel 2:28 van de APV € 39,60
 Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten  
3.2.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag  
3.2.1.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.:18 van de APV (standplaatsvergunning):  
3.2.1.2geldig voor 1 dag € 14,50
3.2.1.3geldig voor 1 week of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan 1 dag € 32,25
3.2.1.4geldig voor 1 maand of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan 1 week € 64,95
3.2.1.5geldig voor 1 kwartaal € 80,00
3.2.1.6geldig voor 6 maanden € 153,00
3.2.1.7geldig voor 1 jaar € 224,50
3.2.2tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar voor de inrichting en gebruik van niet aangewezen luchtvaartterreinen € 31,25
3.2.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.5.2. van de A.P.V. € 23,75
 Recreatief nachtverblijf  
3.2.5Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:18 van de A.P.V.  
 Geluidsapparatuur  
3.2.6het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning c.q. ontheffing voor het in de open lucht in werking hebben van een geluidsapparatuur of een toestel  
 a.geldig voor één dag € 22,65
 b.geldig voor één week € 37,50
 c.geldig voor één maand € 72,75
 d.geldig voor zes maanden € 158,65
 e.geldig voor één jaar € 252,65
 Vuurwerk  
3.2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: ter verkrijging van een vergunning ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening Zutphen voor het verkopen, afleveren en verstrekken van vuurwerk € 35,85
3.2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5:15 van de A.P.V.:  
3.2.8.1ter verkrijging van een vergunning om in de gemeente te mogen venten, colporteren, opkopen of fotograferen op straat  
 a.geldig voor één dag € 16,65
 b.geldig voor één week € 36,05
 c.geldig voor één maand € 70,15
 d.geldig voor zes maanden € 152,95
 e.geldig voor één jaar € 243,55
 Evenement  
3.2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het houden van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de A.P.V.  
 a. Tot 1000 bezoekers € 75,00
 b. 1001 tot 5000 bezoekers € 150,00
 c. Boven 5000 bezoekers € 400,00
3.2.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een evenementenvergunning met een bezoekersaantal van:  
 a. Tot 1000 bezoekers € 37,50
 b. 1001 tot 5000 bezoekers € 75,00
 c. Boven 5000 bezoekers € 200,00
3.2.10Stoken  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een ontheffing voor het aanleggen of stoken van vuur in de open lucht  
 van een paasvuur € 28,55
 van snoeihout € 9,55
 van kerstbomen € 28,85
 Diversen  
3.2.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het houden van een openbare inzameling van geld of goederen € 20,00
3.2.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden € 20,00
3.2.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing  om op te treden als straatartiest € 62,00
 Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven  
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf als bedoeld in artikel 3:4 van de A.P.V. € 865,85
 Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (gereserveerd)  
     
 Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (gereserveerd)  
     
 Hoofdstuk 6 Brandveilig gebruiken van bouwwerken en gebruiken van tijdelijke bouwwerken (lees tent)  
3.6.1Het basistarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het in gebruik nemen of houden van een bouwwerk in met het oog op de brandveiligheid bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen als bedoeld in artikel 2.1 lid d van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht bedraagt: € 275,55
3.6.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bij artikel 3.6.1 bedoeld, wordt het hiervoor genoemde bedrag verhoogd voor bouwwerken en inrichtingen met een gebruiksoppervlakte bepaalde overeenkomstig NEN 2580:  
 > tot en met 100 m² € 216,15
 > vanaf 100 tot 500 m² vermeerderd met € 1,25 per m² boven 100 m² € 216,15
 > van 500 tot 2000 m² vermeerderd met € 0,64 per m² boven 500 m² € 770,00
 > vanaf 2000 tot en met 5000 m² vermeerderd met € 0,40 per m² boven 2000 m² € 1.835,00
 > vanaf 5000 tot en met 50.000 m² vermeerderd met € 0,040 per m² boven 5.000 m² € 3.130,00
 > boven de 50.000 m² vermeerderd met € 0,019 per m² boven 50.000 m2 € 5.074,00
3.6.3vervallen  
3.6.3.1vervallen  
3.6.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het brandveilig gebruiken van tijdelijke onderkomens (lees tent) als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening € 187,85
3.6.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een deelvergunning (voor objecten waarvoor al een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 3.6.1 is afgegeven en die wijziging/verandering benodigen) een percentage van het betreffende legestarief dat wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde/verbouwde gedeelte ten opzichte van de totale oppervlakte met als minimum € 275,55
3.6.5vervallen  
3.6.6Het tarief voor het verstrekken van een gewaarmerkte kopie van een in artikel 3.6.1 bedoelde omgevingsvergunning bedraagt: € 102,85
3.6.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het wijzigen van een artikel 3.6.1 bedoelde omgevingsvergunning: € 270,00
3.6.8vervallen  
3.6.9vervallen  
 Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, niet in deze titel benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 150,00

Deze tarieventabel behoort bij de "Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012, vastgesteld bij raadsbesluit van 21 november 2011.