Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Heerde

Verordening cliëntenparticipatie gemeente Heerde 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Heerde
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie gemeente Heerde 2008
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie gemeente Heerde 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Wet werk en bijstand, art. 47
  3. Wet investeren in jongeren, art. 12
  4. Wsw, art. 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-200822-11-2009nieuwe regeling

11-06-2008

Schaapskooi, 18-06-2008

Onbekend.

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Heerde:

gelezen het voorstel van het college d.d. 22 april 2008;

gelet op artikel 2, 3e lid van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw);

overwegende dat deze verordening gelijkluidend is aan de verordening van de gemeente Epe en de verordening van de gemeente Apeldoorn voor de Wsw;

Besluit:

vast te stellen de navolgende verordening:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gemeente: de gemeente Heerde;

  • b.

    raad: de raad van de gemeente Heerde;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Heerde;

  • d.

    dienst: de dienst Samenleving van de gemeente Apeldoorn;

  • e.

    cliënt: de persoon die een uitkering, voorziening of subsidie ontvangt op grond van een door de dienst uitgevoerde wettelijke of aanvullende regeling;

  • f.

    Intergemeentelijke Cliëntenraad voor werk en inkomen (verder: Cliëntenraad): een door het college in te stellen adviesorgaan, bestaande uit cliënten en vertegenwoordigers van cliënten, dat adviseert en informeert over de beleidsvorming en uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en daarmee samenhangend beleid;

  • g.

    Ambtelijk secretariaat: het door de gemeente beschikbaar gestelde secretariaat ter ondersteuning van de Cliëntenraad.

Artikel 2 Doelstelling cliëntenparticipatie

Met cliëntenparticipatie wordt beoogd inzicht te krijgen in de belangen, wensen en behoeften van cliënten, door hen of hun vertegenwoordigers te betrekken bij de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van de aan de gemeente opgedragen uitvoering van de Wwb. Het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk Wsw-beleid is gericht op het bieden van gelijke arbeidsmogelijkheden aan cliënten met een functiebeperking of chronische aandoening. Door middel van cliëntenparticipatie wordt tevens beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening.

Artikel 3 Instrumenten van cliëntenparticipatie

  • a.

    informatiebijeenkomsten Op voordracht van de Cliëntenraad of van de dienst worden informatiebijeenkomsten voor cliënten of groepen van cliënten gehouden, in ieder geval indien zich ingrijpende wijzigingen in regelgeving of beleid voordoen.

  • b.

    klanttevredenheidsonderzoek Ten minste éénmaal per 2 jaar vindt een klanttevredenheidsonderzoek plaats, waarbij door cliënten of groep van cliënten een oordeel wordt gegeven over de kwaliteit van de dienstverlening

  • c.

    effectonderzoek Bij wijziging van beleid of regelgeving vindt zo mogelijk een effectonderzoek plaats, waarbij de effecten van deze wijziging worden gemeten en in beeld gebracht.

  • d.

    raadpleging Zo vaak als de dienst dat nodig oordeelt of gewenst acht vindt overleg plaats met andere cliëntenorganisaties.

  • e.

    Cliëntenraad De Cliëntenraad als bedoeld in artikel 1, onder g van deze verordening.

Artikel 4 Taak van de Cliëntenraad

De Cliëntenraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren en te informeren over alle zaken die binnen de gemeentelijke beleidsvrijheid vallen en die van belang zijn voor mensen met een inkomen rond het minimum dan wel burgers met een functiebeperking of chronisch aandoening.

Artikel 5 Bevoegdheden van de Cliëntenraad

  • 1

    initiatiefrecht

    • a

      De Cliëntenraad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening raken in het structureel overleg met de dienst aan de orde te stellen.

    • b

      De Cliëntenraad heeft het recht advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening door de dienst betreffen.

    • c

      De Cliëntenraad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen, bij voorkeur in overleg met de dienst, gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.

  • 2

    informatierecht

    • a

      De Cliëntenraad wordt geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages.

    • b

      De Cliëntenraad krijgt spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

  • 3

    adviesrecht

    • a

      De Cliëntenraad wordt tijdig betrokken bij de voorbereiding en de totstandkoming van zaken waarmee de cliënt in de uitvoering door de dienst rechtstreeks wordt geconfronteerd, zoals voorbeeldbeschikkingen, formulieren, brochures, klachtenrapportage, enquêtes en klanttevredenheidsonderzoeken.

    • b

      De dienst stelt de Cliëntenraad op een zodanig tijdstip, d.w.z. gezien de vergaderfrequentie van de raad 4 weken voor het moment van voorbereiding, in de gelegenheid advies uit te brengen over beleid en uitvoering, dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. Indien de dienst advies vraagt, wordt het advies binnen 4 weken uitgebracht.

    • c

      Alle adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen die door de Cliëntenraad schriftelijk zijn verstrekt, worden door de dienst beoordeeld. De dienst verzorgt binnen 4 weken een schriftelijk met redenen omklede reactie.

    • d

      Indien de Cliëntenraad zich niet kan verenigen met het standpunt van de dienst, zal de Cliëntenraad dit gemotiveerd en schriftelijk kenbaar maken aan het college.

Artikel 6 Structureel overleg

  • a.

    Het structureel overleg vindt ten minste 10 keer per jaar plaats en wordt bijgewoond door de directeur van de dienst of diens vertegenwoordiger.

  • b.

    Het structureel overleg wordt voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter.

  • c.

    De agendacommissie stelt de agenda samen voor het structureel overleg. Ieder lid heeft het recht om via het ambtelijk secretariaat onderwerpen aan te reiken. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de vergadering vastgesteld.

  • d.

    De voorzitter bepaalt in overleg met de dienst tijd en plaats van het structureel overleg.

  • e.

    Op verzoek van tenminste 5 leden van de Cliëntenraad of op verzoek van de dienst worden, naast de reguliere vergaderingen, extra zittingen belegd. Aan dit verzoek wordt binnen 4 weken voldaan nadat het verzoek daartoe door de voorzitter is ontvangen.

  • f.

    Het ambtelijk secretariaat roept namens de voorzitter het structureel overleg bijeen door middel van een schriftelijke kennisgeving. Deze kennisgeving wordt, vergezeld van de agenda en de vergaderstukken, tenminste 14 dagen van tevoren toegezonden.

  • g.

    Het ambtelijk secretariaat maakt van het structureel overleg een verslag dat binnen 2 weken aan de leden per e-mail wordt verzonden.

Artikel 7 Afstemmingsoverleg

  • 1.

    Ten minste eenmaal per jaar voert de Cliëntenraad overleg met de overige ketenpartners, te weten het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen), het UWV (Uitvoeringsinstituut werknemers-verzekeringen) en de SVB (Sociale verzekeringsbank).

  • 2.

    In dit overleg tracht de Cliëntenraad naar vermogen te bewerkstelligen dat (op onderdelen) de cliëntenparticipatie in lijn wordt gebracht met de overige ketenpartners, dan wel dat onderdelen van de cliëntenparticipatie met die partners worden afgestemd of dat aansluiting wordt gezocht.

Artikel 8 Facilitering

De (wijze van) facilitering van de Cliëntenraad wordt door het college uitgewerkt in de ‘Regeling cliëntenparticipatie’.

Artikel 9 Vergoeding

De leden van de Cliëntenraad hebben recht op presentiegeld en een onkostenvergoeding. Dit wordt nader uitgewerkt in de ‘Regeling cliëntenparticipatie’.

Artikel 10 Garantstelling

  • a.

    De dienst draagt er zorg voor dat cliënten de lid zijn of waren van de Cliëntenraad uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van:

    • uitkering, voorziening of subsidie die zij ontvangen van de dienst;

    • bejegening door medewerkers van de gemeente.

  • b.

    De leden van de Cliëntenraad dragen zorg voor de bescherming van de privacy van cliënten die zich op enigerlei wijze tot hen wenden.

  • c.

    De leden van de Cliëntenraad hebben geen geheimhoudingsplicht ten aanzien van de door de gemeente verstrekte informatie.

  • d.

    Onverminderd het bepaalde onder c houden de leden van de Cliëntenraad zich aan een van tevoren afgesproken embargo periode.

  • e.

    De functionaris van het ambtelijk secretariaat betracht geheimhouding over hetgeen hem/haar vertrouwelijk ter kennis komt bij de uitvoering van zijn/haar taak voor de Cliëntenraad.

Artikel 11 Geschillen

Het college beslist op voorstel van het college van de gemeente Apeldoorn over geschillen die voortkomen uit de toepassing van deze verordening.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1

    communicatie

    • a

      Het college maakt het bestaan van de structuur van de cliëntenparticipatie bekend bij de cliënten van de dienst en de belangenorganisatie.

    • b

      Het college zorgt voor de bekendmaking van de verordening.

  • 2

    evaluatie De Cliëntenraad evalueert jaarlijks tezamen met de dienst het functioneren van het structureel overleg. Indien er op basis van deze evaluatie reden is om de verordening aan te passen, dan wordt hiertoe namens de dienst en de Cliëntenraad via het college een voorstel ingediend bij de raad.

Artikel 13 Citeertitel en inwerkingtreding

De verordening wordt aangehaald als ‘Verordening cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening gemeente Heerde 2008’.

Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2008.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 juni 2008.

De raad voornoemd,

voorzitter, griffier,