Organisatie | Wijk bij Duurstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling dienstreizen gemeente Wijk bij Duurstede 2011 |
Citeertitel | Regeling dienstreizen 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
CAR/UWO artikel 15:1:22
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2011 | 31-12-2012 | Onbekend | 07-06-2011 www.wijkbijduurstede.nl | Onbekend |
Besluit van Burgemeester en wethouders
Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede;
gelet op het bepaalde in artikel 15:1:22 van de Centrale Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) Gemeente Wijk bij Duurstede;
gelet op de instemming van de Ondernemingsraad van
besluiten: vast te stellen de ‘Regeling dienstreizen gemeente Wijk bij Duurstede 2011’:
Schade motorvoertuig bij dienstreizen
1. De werkgever aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele schade aan het eigen motorvoertuig. In de kilometervergoeding is een bedrag begrepen voor vergoeding van een door de medewerker af te sluiten allrisk verzekering.
2. In afwijking van het gestelde in lid 1 wordt in geval van schade aansprakelijkheid aanvaard indien:
3. De bewijslast of één van de uitzonderingen, genoemd in lid 2, aan de orde is ligt bij de medewerker.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2011.
Per de datum van inwerkingtreding van deze regeling vervalt de Regeling vergoeding dienstreizen 1996 met dien verstande dat artikel 5 van kracht blijft tot nader besluit van burgemeester en wethouders.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 7 juni 2011.
Toelichting bij de Regeling dienstreizen 2011
De Regeling dienstreizen 2011 kent enige belangrijke uitgangspunten:
De uitgangspunten ad 1 en 2 kennen geen sterk dwingend karakter. Uitgangspunt is dat de medewerkers vanuit maatschappelijke betrokkenheid uitgangspunt 1 onderschrijven en de eigen auto selectief zullen gebruiken..
Vanaf 1 september 2010 loopt een pilot met de inzet van een Wheels4all auto. Deze auto moet de eerste keus gaan worden van medewerkers voor het maken van dienstreizen wanneer openbaar vervoer niet doelmatig is. Een medewerker kan de eigen auto blijven gebruiken wanneer het niet praktisch is om met de Wheels4all auto te reizen. Zie hiervoor de uitgebreide toelichting op artikel 4, ook voor wat betreft het vergoeden van mogelijke schade.
Er staat één Wheels4all auto bij het gemeentehuis. Deze auto is primair bestemd voor gebruik door de medewerkers. Medewerkers die achter het net vissen, omdat een collega de Wheels4all auto net wat eerder heeft gereserveerd, kunnen ook gebruik maken van de andere Wheels4all auto’s die door Wijk bij Duurstede verspreid staan.
Daarnaast regelt Wheels4all zonder bijbetaling een huurauto wanneer de medewerker tenminste 24 uur van tevoren reserveert en er geen Wheels4all auto beschikbaar is.
Medewerkers die voor dienstreizen gebruik maken van de Wheels4all auto hebben geen risico op schade aan het eigen motorvoertuig en dragen bij aan een duurzame omgeving.
Vergoeding gebruik eigen motorvoertuig
In lijn met de uitgangspunten van de regeling en mede gelet op de financiële positie van de gemeente is de vergoeding gehandhaafd op € 0,28 per km. Voor gemeentebestuurders geldt een vergoeding van € 0,37 per km. De gemeente is wettelijk verplicht dit bedrag te vergoeden.
Artikel 4 Schade eigen motorvoertuig bij dienstreizen
De medewerker kan het schaderisico dekken door het afsluiten van een all riskverzekering. De vergoeding van € 0,28 per km biedt daartoe voldoende ruimte. Uit de beantwoording van Kamervragen door de staatssecretaris van Financiën in september 2008 blijkt het volgende:
Daaruit kan worden geconcludeerd dat de fiscaal vrije deel van de vergoeding (€ 0,19) dekkend is voor de variabele kosten. Er resteert een klein onbelast deel en een belast deel van € 0,09 voor zaken als afschrijving, motorrijtuigenbelasting en (all risk)verzekering.
Het enkele bezit van een motorvoertuig brengt de vaste lasten met zich mee. Bij dienstgebruik van het eigen motorvoertuig gaat het om een redelijke bijdrage in de vaste kosten voor zover het dienstgebruik meerkosten met zich meebrengt.
De medewerker is niet verplicht het eigen motorvoertuig all risk te verzekeren. Het is aan de medewerker een keuze te maken die zijns inziens past bij zijn persoonlijke omstandigheden.
Onderstaand schema geeft weer wanneer sprake kan zijn van werkgeversaansprakelijkheid bij schade aan de eigen auto en wat de schadevergoeding(smogelijkheden) zijn.
Ter toelichting hierop het volgende:
indien tijdig bij Wheels4all wordt gereserveerd, d.w.z. tenminste 24 uur voor aanvang van de dienstreis, zal er vrijwel zonder uitzondering een W4a-auto beschikbaar zijn. Zou de zeer bijzondere situatie zich voordoen dat er geen buurtauto beschikbaar is, dan is er nog het vangnet dat Wheels4all in dat geval een huurauto beschikbaar stelt.
Het vangnet van de huurauto is er niet, indien de dienstreis kort tevoren wordt voorzien en dus eerst binnen 24 uur voor aanvang daarvan kan worden gereserveerd. Indien openbaar vervoer dan geen alternatief biedt (zie hierna), is het gebruik van de eigen auto geïndiceerd.
Het gebruik van de eigen auto is praktisch de meest geëigende keuze o.a. in de volgende situaties:
-er is geen W4a-auto beschikbaar en openbaar vervoer is geen alternatief, bijv. omdat
er meerdere adressen bezocht worden of indien de reistijd > 2 x de reistijd eigen auto is, te bepalen via Routenet en Reisadvies openbaar vervoer;
Uitgangspunt is de aanname dat een medewerker die een substantieel aantal dienstkilometers per jaar rijdt een deel van de kilometervergoeding reserveert voor vervanging van de eigen auto. De vermindering van een eventuele schadevergoeding met € 250,- per 2.500 verreden kilometers is ontleend aan onderstaand rekenvoorbeeld:
Vergoeding bij 2.500 km = 2.500 x € 0,28 = € 700,-
Af: loonheffing over fiscaal belaste deel = 2.500 x € 0,04 = € 100,- (gemiddeld)
Af: Kosten benzine bij verbruik 1:12 = 209 liter à € 1,672 = € 350,-____
In mindering op schadevergoeding = € 250,-
Op een schadevergoeding is de fiscale regelgeving van toepassing. De medewerker dient er dus rekening mee te houden dat de netto uitkering lager is dan het bedrag van de vastgestelde schadevergoeding.