Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het burgerinitiatief gemeente Breda |
Citeertitel | Verordening Burgerinitiatief gemeente Breda |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Externe bijlage | Standaardformulier burgerinitiatief |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2006 | Nieuwe regeling | 22-09-2005 Het Stadsblad Breda, 19-10-2005 | 24267 |
De raad van de gemeente Breda;
gezien het voorstel van de fracties GroenLinks, Partij van de Arbeid, Leefbaar Breda, Breda '97, Socialistische Partij en D'66 en met overname van de daarin vermelde overwegingen;
gelet op de artikelen 147 en 192 van de Gemeentewet;
de bijgevoegde en gewaarmerkte Verordening Burgerinitiatief gemeente Breda vast te stellen.
Een burgerinitiatief moet betrekking hebben op een zaak die binnen de competentie van de raad valt.
Een burgerinitiatief kan niet gaan over:
Indien een burgerinitiatief niet voldoet aan de eisen bedoeld in de artikelen 4 en 5 stelt de voorzitter van de raad voordat hij een besluit neemt als bedoeld in het eerste lid de initiatiefnemers bedoeld in artikel 5, derde lid, gedurende een termijn van ten hoogste vier weken in de gelegenheid om de vastgestelde gebreken te herstellen.
De voorzitter van de raad stelt de vertegenwoordigers bedoeld in artikel 5, derde lid, binnen twee weken na de datum van de raadsvergadering waarin besluitvorming over het burgerinitiatief heeft plaatsgevonden schriftelijk in kennis van het raadsbesluit. Indien de raad geheel of gedeeltelijk afwijkt van het burgerinitiatief geeft hij de redenen daarvoor aan.
Indien de raad geheel of gedeeltelijk overeenkomstig het burgerinitiatief besluit, deelt B & W de vertegenwoordigers binnen twee weken na de kennisgeving zoals bedoeld in het eerste lid van dit artikel mede wanneer met de uitvoering van het raadsbesluit zal worden gestart en bij welke medewerker nadere inlichtingen kunnen worden verkregen.