Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landerd

Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoongegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLanderd
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoongegevens
CiteertitelVerordening voor de gemeentelijke basisadminstratie persoonsgegevens
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpalgemene zaken

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet Gemeentelijke basisadministratie persoongegevens
  2. Wet Bescherming Persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-11-200301-08-2008nieuwe regeling

25-09-2003

Koerier, 08-10-2003

-1.755.3GL

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

De Raad van de gemeente Landerd:

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Landerd van 12 augustus 2003;

gelet op het bepaalde in de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) en op de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP);

besluit vast te stellen:

Artikel 1. Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

a.

de wet GBA:

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

 

verordening GBA:

de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b.

GBA:

de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

d.

verantwoordelijke:

het college van Burgemeester en Wethouders;

e.

beheerder:

degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

f.

bewerker:

degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geauto-matiseerde systeem onder zichheeft waarmee de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

g.

ingeschrevene:

degene over wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

h.

afnemer:

Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de algemene Wet Bestuursrecht (AWB);

i.

derde:

elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2. Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1.

    Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de senior medewerker van de sectie Burgerzaken.

  • 2.

    Bewerker is degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie wordt gevoerd.

Artikel 3. Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens in de in Bijlage A genoemde applicaties c.q. registraties ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de hun opgedragen taak, registratie en verificatie, de in bijlage B genoemde gegevens verstrekt.

Deze registraties worden beheerd door de senior medewerker van de sectie Burgerzaken.

Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens heeft:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen medewerkers van de sectie Burgerzaken;

  • c.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente.

  • d.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, de binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de hun opgedragen taak, tot de gegevens zoals genoemd in Bijlage B behorende bij deze verordening,

Artikel 5. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan binnengemeentelijke afnemers, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie, systematisch gegevens verstrekt.

  • 2.

    Deze binnengemeentelijke afnemers, alsmede de te verstrekken gegevens ten behoeve van de hun opgedragen taak zijn vermeld in bijlage C, behorende bij deze verordening.

Artikel 6. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet GBA, aan derden op verzoek gegevens worden verstrekt;

  • 2.

    Deze derden alsmede de te verstrekken gegevens ten behoeve van de hen opgedragen taak zijn vermeld in bijlage D, behorende bij deze verordening;

  • 3.

    In bijzondere gevallen kunnen tevens gegevens als bedoeld in artikel 100, derde lid van de wet worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad;

Artikel 7. Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 8. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na het verstrijken van een termijn van zes weken na de datum van haar bekendmaking.

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt de Verordening Persoonsregistraties Schaijk, vastgesteld op 8 december 1992 en het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie, vastgesteld op 20 december 1994.

Artikel 9. Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Landerd

d.d. 25 september 2003.

De raad voornoemd,

de griffier

J.A.G. Huijs

de voorzitter

W.C.Doorn-van der Houwen

BIJLAGE A:

Verstrekkingen als bedoeld in de artikelen 3 en 4 voor zover van belang voor de hun opgedragen taken geschieden aan de afnemers genoemd in het overzicht "Gebruikers in PIV4all per autorisatieprofiel", vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 5 augustus 2003. Genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreeks toegang tot de gegevens in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

BIJLAGE B:
  • a.

    Middels rechtstreekse toegang als bedoeld in de artikelen 3 en 4 onder c is raadpleging als aangegeven in de in onder bijlage A genoemde map opgenomen overzicht: autorisatie binnengemeentelijke afnemers.

BIJLAGE C:
  • a.

    De systematische verstrekking als bedoeld in artikel 5, geschiedt zoals aangegeven in onderstaande tabel aan:

    regio politie Brabant Noord, district de Leijgraaf.

het betreft hierbij de navolgende gegevens:

*persoonsgegevens als vermeld in GBA Tabel 35 autorisatietabel 700901 Ministerie van Justitie / Rijksrecherche

BIJLAGE D:
  • a.

    De gegevens als bedoeld in artikel 6 onder 2 betreffen:

    • -

      de naam

    • -

      de geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot/geregistreerd partner

    • -

      het adres

    • -

      de gemeente van inschrijving

    • -

      de geboortedatum

    • -

      datum van overlijden

    • -

      het naamgebruik

  • b.

    De verstrekking van voormelde gegevens geschiedt uitsluitend indien de vrije derde en de grondslag voor het verzoek voorkomen in de hierna genoemde verstrekkingentabel GBA

BIJLAGE: C Verstrekkingentabel GBA

Wie?

Waarvoor?

Welke categorie?

Welke gegevens?

Werkt

Geheimhouding?

Kosten?

Advocaten

Uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift (avv).

Vb: aanspannen gerechtelijke procedure (zowel via dagvaarding door deurwaarder als via formulierdagvaarding), start echtscheidingsprocedure

Verplichte derde

Algemene en verwijsgegevens nodig in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift

Belangenafweging: betrokkene wordt eerst gehoord.

Ja

Advocaten

Niet ter uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift. Vb: buitengerechtelijke incasso’s sturen betalingsherinnering

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Financiële instellingen (banken/ver-zekeraars/be-leggingsin-stellingen)

Uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift (avv).

Vb: opvorderbare gelden, effecten of goederen. (let op: er moet uitdrukkelijk worden aangegeven welk avv het betreft)

Verplichte derde

Algemene en verwijsgegevens nodig in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift

Belangenafweging: betrokkene wordt eerst gehoord.

Ja

Financiële instellingen (banken/ver-zekeraars/be-leggingsin-stellingen)

Buitengerechtelijke incassowerkzaamheden, sturen betalingsherinnering, opsporen debiteuren, starten procedure via formulierdagvaarding.

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Financiële instellingen (banken/ver-zekeraars/be-leggingsin-stellingen)

Uitbetalen oudedagsvoorziening

Bijzondere derde

Algemene en verwijsgegevens noodzakelijk voor de vervulling van de taak

Geheimhouding niet mogelijk

€ 2,27

Gerechts-deurwaarders

Uitvoering van een publiekrechtelijke taak, zoals genoemd in artikel 14 van het Deurwaardersreglement. Vb: betekenen dagvaardingen, gerechtelijke aanzeggingen, exploiten, ontruimingen.

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens noodzakelijk voor de vervulling van de publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

€ 2,27

Gerechts-deurwaarders

Opstellen formulierdagvaarding

Verplichte derde

Algemene en verwijsgegevens nodig in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift

Belangenafweging: betrokkene wordt eerst gehoord.

Ja

Gerechts-deurwaarders

Uitvoering van een privaatrechtelijke taak. Vb: buitengerechtelijke incasso-werkzaamheden en voeren van debiteurenadministraties.

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Incassobu-reaus/postor-derbedrijven (Intrum Justitia, Wehkamp etc.)

Buitengerechtelijke incasso-werkzaamheden, sturen betalingsherinnering, opsporen debiteuren, starten gerechtelijke procedure via formulierdagvaarding

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

.

 

Informatie beheer groep

Uitvoering van een publiekrechtelijke taak, zoals genoemd in de Wet op de studiefinanciering

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens noodzakelijk voor de vervulling van de publiekrechtelijke taak

Geheimhouding is niet mogelijk

€ 2,27

Notarissen

Uitvoering van een publiekrechtelijke taak, zoals genoemd in de Wet op het notarisambt. Vb: verlijden autenthieke akten, bewaringen, vervaardigen van afschriften.

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens noodzakelijk voor de vervulling van de publiekrechtelijke taak

Geheimhouding is niet mogelijk

€ 2,27

Notarissen

Uitvoering van een privaatrechtelijke taak. Vb: buitengerechtelijke incasso-werkzaamheden en voeren van debiteurenadministraties.

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Notarissen

Opstellen formulierdagvaarding

Verplichte derde

Algemene en verwijsgegevens nodig in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift

Belangenafweging: betrokkene wordt eerst gehoord.

Ja

(semi-) Overheidsin-stanties

(gemeenten, belasting-dienst, rijks-dienst voor het wegverkeer, de sociale verzeke-ringsbank, politie etc.)

Uitvoering van een publiekrechtelijke taak

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens noodzakelijk voor de vervulling van de publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

€ 2,27

Pensioen-fondsen

Uitvoering van de Pensioen- en Spaarfondsenwet

Bijzondere derde

Algemene en verwijsgegevens noodzakelijk voor de vervulling van de taak

Geheimhouding niet mogelijk

€ 2,27

Zorgverzekeraars

Uitvoering van een publiekrechtelijke taak (let op: er moet uitdrukkelijk worden aangegeven voor welke publiekrechtelijke taak de gegevens gevraagd worden)

Afnemer (mits op lijst uitvoerings- organen ZFW/

AWBZ)

Algemene en verwijsgegevens noodzakelijk voor de vervulling van de publiekrechtelijke taak

Geheimhouding is niet mogelijk

€ 2,27

Zorgverzekeraars

Uitvoering van een privaatrechtelijke taak. Vb: buitengerechtelijke incasso-werkzaamheden en voeren van debiteurenadministraties.

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

.

 

TOELICHTING OP DE VERORDENING VOOR DE GEMEENTELIJKE GBA

Door deze verordening te bewerken conform het gemeentelijke privacybeleid over de GBA voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA; bij het opstellen van deze verordening is uitgegaan van de aanpassingswet WBP (Stbl.2001,180) en de Wet Bescherming Persoonsgegevens, ( Stbl.2000, 302.)

De verordening bestaat uit een aantal onderdelen. Allereerst zijn er algemene bepalingen

(art.1 t/m 3), die gelden voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Vervolgens wordt uitwerking gegeven aan de vereisten van de aanpassingswet WBP voor de Wet GBA (de art.4 t/m 6). Daarin worden alleen zaken geregeld waartoe de Wet GBA verplicht. De persoonsgegevens in de aangehaakte gegevens van de GBA, vallen sinds 1 september 2001 onder het regime van de Wet bescherming persoonsgegevens. Tenslotte zijn er overige bepalingen (de artikelen 7 en 8).

Bij het opstellen van het model is zoveel mogelijk uitgegaan van de VNG-modelverordening persoonsregistratie.

Artikel 1

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.

Artikel 2. Beheer

Meestal zal de senior medewerker van de sectie Burgerzaken belast zijn met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie de beheerder is.

Het tweede lid is alleen van belang wanneer gebruik wordt gemaakt van de bewerkers constructie die op grond van de Wet GBA is toegestaan. Hiervoor is nog steeds een machtiging nodig van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 3. Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van gegevens uit de GBA aan andere gemeentelijke registraties binnen de eigen organisatie plaats. Hoewel dit zonder twijfel deel uitmaakt van het decentrale informatiebeleid, is de gemeente verplicht een verband dat voorziet in gegevensverstrekking vanuit de GBA te regelen. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

In de artikelen 4 t/m 6 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.

Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang wil zeggen het door een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c is alleen nodig als de gemeente gebruik maakt van een bewerker (niet van toespaasing voor de gemeente Landerd). Onderdeel d regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.

Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in deze verordening niet voor. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.1.

De GBA applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van afdelingen Burgerzaken tot het toepassingssysteem. 2.

Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Het is voorstelbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel “systematisch” gegevens worden verstrekt zonder hen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA3.. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA4..

Artikel 6. Overige verstrekkingen

In dit artikel kunnen de verstrekkingen, die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt.

Deze voorwaarden zijn:

  • ·

    Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden commerciële instellingen.

  • ·

    In de gemeentelijke verordening moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangegeven.

  • ·

    Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten of vrijheden van anderen.

  • ·

    Er moet worden nagegaan of de verstrekking is gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

  • ·

    Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.

  • ·

    Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is (of landen een passend beschermingsniveau bieden kan worden nagevraagd bij het College bescherming persoonsgegevens).

  • ·

    Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

  • ·

    Mogelijke categorieën voor verstrekkingen zijn:

    • -

      door de gemeente gesubsidieerde instellingen, zoals verenigingen;

    • -

      notariaten/advocatuur;

    • -

      vakbonden;

    • -

      ouderenbonden; of

    • -

      stichtingen met een maatschappelijk doel.

Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt:

  • ·

    "algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden"5..

De artikelen 7, 8 en 9 bevatten bepalingen over beveiliging, intrekking van de oude verordening (reglement), de datum van inwerkingtreding, de citeertitel en de ter inzage legging.

Artikel 7. Beveiliging

  • ·

    Veel gemeenten hebben een beveiligingsplan geschreven. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt6..

  • ·

    Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Het daarin gestelde kunt u uitsplitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

  • ·

    Het systeem c.q. de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten c.q. controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;

  • ·

    de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

  • ·

    de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

Artikel 53 van het Besluit GBA is van toepassing ingeval een gemeente gebruik maakt van een bewerker.

In dat geval geldt:

  • ·

    dat er een systeem dient te zijn ter waarborging voor de gemeente dat de bewerker voldoet aan het gestelde in en krachtens artikel 53 van het Besluit GBA;

  • ·

    Als laatste geldt in het kader van beveiliging nog hetgeen in paragraaf 7.3.5 staat, zijnde: dat het transport van alternatieve media met GBA-berichten moet voldoen aan de geldende eisen.

Artikel 8. Inwerkingtreding

Op basis van de Tijdelijke referendumwet is de vaststelling van de "Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens" referendabel, hetgeen betekent dat het besluit tot vaststelling van de "Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens" niet eerder in werking kan treden dan zes weken na de datum van haar bekendmaking.

De Verordening persoonsregistraties alsmede het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie dient te worden ingetrokken als gevolg van de vaststelling en inwerkingtreding van de Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie.

Artikel 9. Citeerartikel

Dit artikel behoeft geen toelichting.


1.

Artikelen 88 en 89 Wet GBA.

2.

Artikel 68i Besluit GBA.

3.

Artikelen 88 en 89 Wet GBA.

4.

Artikel 88, eerste lid Wet GBA.

5.

Artikel 100, tweede lid, Wet GBA.

6.

Zie hiervoor de paragrafen 7.3.3 en 7.3.5 van het LO GBA.