Organisatie | Landerd |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoongegevens |
Citeertitel | Verordening voor de gemeentelijke basisadminstratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemene zaken |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-11-2003 | 01-08-2008 | nieuwe regeling | 25-09-2003 Koerier, 08-10-2003 | -1.755.3GL |
Deze verordening verstaat onder:
Artikel 3. Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens in de in Bijlage A genoemde applicaties c.q. registraties ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de hun opgedragen taak, registratie en verificatie, de in bijlage B genoemde gegevens verstrekt.
Deze registraties worden beheerd door de senior medewerker van de sectie Burgerzaken.
Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens heeft:
Artikel 5. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.
Verstrekkingen als bedoeld in de artikelen 3 en 4 voor zover van belang voor de hun opgedragen taken geschieden aan de afnemers genoemd in het overzicht "Gebruikers in PIV4all per autorisatieprofiel", vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 5 augustus 2003. Genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreeks toegang tot de gegevens in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA).
BIJLAGE: C Verstrekkingentabel GBA
TOELICHTING OP DE VERORDENING VOOR DE GEMEENTELIJKE GBA
Door deze verordening te bewerken conform het gemeentelijke privacybeleid over de GBA voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA; bij het opstellen van deze verordening is uitgegaan van de aanpassingswet WBP (Stbl.2001,180) en de Wet Bescherming Persoonsgegevens, ( Stbl.2000, 302.)
De verordening bestaat uit een aantal onderdelen. Allereerst zijn er algemene bepalingen
(art.1 t/m 3), die gelden voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Vervolgens wordt uitwerking gegeven aan de vereisten van de aanpassingswet WBP voor de Wet GBA (de art.4 t/m 6). Daarin worden alleen zaken geregeld waartoe de Wet GBA verplicht. De persoonsgegevens in de aangehaakte gegevens van de GBA, vallen sinds 1 september 2001 onder het regime van de Wet bescherming persoonsgegevens. Tenslotte zijn er overige bepalingen (de artikelen 7 en 8).
Bij het opstellen van het model is zoveel mogelijk uitgegaan van de VNG-modelverordening persoonsregistratie.
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.
Meestal zal de senior medewerker van de sectie Burgerzaken belast zijn met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie de beheerder is.
Het tweede lid is alleen van belang wanneer gebruik wordt gemaakt van de bewerkers constructie die op grond van de Wet GBA is toegestaan. Hiervoor is nog steeds een machtiging nodig van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Artikel 3. Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van gegevens uit de GBA aan andere gemeentelijke registraties binnen de eigen organisatie plaats. Hoewel dit zonder twijfel deel uitmaakt van het decentrale informatiebeleid, is de gemeente verplicht een verband dat voorziet in gegevensverstrekking vanuit de GBA te regelen. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.
In de artikelen 4 t/m 6 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.
Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang wil zeggen het door een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c is alleen nodig als de gemeente gebruik maakt van een bewerker (niet van toespaasing voor de gemeente Landerd). Onderdeel d regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.
Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in deze verordening niet voor. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.1.
De GBA applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van afdelingen Burgerzaken tot het toepassingssysteem. 2.
Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Het is voorstelbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel “systematisch” gegevens worden verstrekt zonder hen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA3.. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA4..
Artikel 6. Overige verstrekkingen
In dit artikel kunnen de verstrekkingen, die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt.
Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt:
"algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden"5..
De artikelen 7, 8 en 9 bevatten bepalingen over beveiliging, intrekking van de oude verordening (reglement), de datum van inwerkingtreding, de citeertitel en de ter inzage legging.
Veel gemeenten hebben een beveiligingsplan geschreven. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt6..
Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
Artikel 53 van het Besluit GBA is van toepassing ingeval een gemeente gebruik maakt van een bewerker.
Op basis van de Tijdelijke referendumwet is de vaststelling van de "Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens" referendabel, hetgeen betekent dat het besluit tot vaststelling van de "Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens" niet eerder in werking kan treden dan zes weken na de datum van haar bekendmaking.
De Verordening persoonsregistraties alsmede het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie dient te worden ingetrokken als gevolg van de vaststelling en inwerkingtreding van de Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie.