Organisatie | Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening op de Commissie voor de behandeling van bezwaarschriften 2016 |
Citeertitel | Verordening Commissie voor de behandeling van bezwaarschriften 2016 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften 2011.
Algemene wet bestuursrecht, art.7:13
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-10-2016 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 29-09-2016 Publicatieblad Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân, 17 oktober 2016 | 2016/09/29/8 | |
28-07-2011 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 13-07-2011 Leeuwarder Courant, 27-07-2011 | 13/07/11/008 |
Paragraaf 2 Algemene bepalingen met betrekking tot taak, samenstelling en de positie van de commissie.
De commissie heeft tot taak aan het bestuursorgaan schriftelijk advies uit te brengen inzake elk bij dat orgaan op grond van enig wettelijke regeling behorend tot het takenpakket van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan (gemeentelijke sociale zekerheid, maatschappelijke zorg, jeugdzorgen gesubsidieerde arbeid) overeenkomstig art. 5 van de Gemeenschappelijke Regeling van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan aangetekend bezwaar behoudens de bezwaarschriften ten aanzien van opvang en beschermd wonen op grond van de Wmo waarvan de afhandeling aan het college van burgemeester en wethouders dan wel de directeur van de Dienst Sociaal Domein van de gemeente Leeuwarden is gemandateerd en behoudens de bezwaarschriften waarvoor het op grond van enige wettelijke regeling dwingend anderszins is geregeld.
De commissie heeft twee kamers, bestaande uit een voorzitter en twee leden die op aanbeveling van het presidium worden benoemd door het bestuur. Beide kamers worden geleid door dezelfde voorzitter. De benoeming van de voorzitter en de leden geschiedt voor een periode van zes jaar. De leden treden op als plaatsvervanger voor de andere kamer. De commissie bepaalt wie er als plaatsvervangend voorzitter optreedt.
Paragraaf 3 De behandeling van bezwaarschriften.
Het bezwaarschrift wordt door het bestuursorgaan zo spoedig mogelijk na ontvangst in handen vande secretaris van de commissie gesteld.
De vergaderingen van de commissie
Wanneer het vereiste aantal leden, hoewel behoorlijk opgeroepen, niet is opgekomen bepaalt de voorzitter of er een nieuwe vergadering met dezelfde agenda wordt belegd of dat de vergadering met twee leden, incl. de voorzitter, wordt gehouden, waarbij de uit te brengen adviezen aan een derde lid ter instemming worden voorgelegd.
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift waarbij zij op enigerlei wijze direct of indirect zijn betrokken.
De commissie nodigt de belanghebbenden ten minste 10 dagen voor de zitting schriftelijk uit. De op de zaak betrekking hebbende stukken liggen tenminste een week voor de zittingsdatum ter inzage. In de uitnodiging wordt aangegeven op welke wijze belanghebbenden inzage in de stukken kunnen verkrijgen.
De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de kamer en de belanghebbenden toegezonden. De leden van de commissie en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De commissie beslist op zo'n verzoek.