Organisatie | Heerde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening behandeling klachten 2000 |
Citeertitel | Verordening behandeling klachten 2000 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Klachtenregeling.17 april 2000.pdf |
Deze verordening wordt vervangen door de "Klachtenverordening gemeente Heerde"
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2000 | 01-04-2000 | 29-12-2016 | nieuwe regeling | 17-04-2000 Schaapskooi,17-04-2000 | Onbekend. |
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Heerde, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 april 2000;
gelet op de bepalingen in hoofdstuk 9 en specifiek artikel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht,
alsmede artikel 149 van de Gemeentewet;
Verordening behandeling van klachten 2000.
In deze verordening wordt verstaan onder:
gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:
een ambtenaar, hij/zij die door de gemeente Heerde op grond van de CARlUWO is aangesteld of door de gemeente is ingeleend om in openbare dienst werkzaam te zijn, inclusief leden van de vrijwillige brandweer en ambtenaren van de burgerlijke stand en met uitzondering van het onderwijspersoneel, gewezen ambtenaren daaronder begrepen;
Het secretariaat van de klachtenbehandeling wordt gevoerd door de secretaris van de onafhankelijke commissie bezwaar- en beroepschriften. Heeft de klacht betrekking op deze secretaris dan wordt het secretariaat gevoerd door het hoofd van de sector Bestuur.
Alvorens een klacht door de klachtenfunctionaris in behandeling wordt genomen stelt deze, gedurende drie weken na ontvangst van de klacht:
Met betrekking tot de behandeling en onderzoek van de klacht geeft de klachtenfunctionaris, met inachtneming van de bepalingen in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, zoveel mogelijk toepassing aan de bepalingen opgenomen in hoofdstuk II, paragraaf 2, van de verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften 1994.
Artikel 8 Relatie klacht - bezwaarschrift.
Een klacht die wordt ingediend in samenhang met de behandeling van een bezwaarschrift wordt afgedaan bij de behandeling van het bezwaarschrift conform de verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften 1994.
Artikel 9 Mededeling/toezending oordeel/rapport.
Na afloop van het onderzoek stelt de klachtenfunctionaris het rapport op als bedoeld in artikel 3, lid 5. Hierin geeft hij/zij zijn bevindingen weer en spreekt hij/zij het oordeel uit of de klacht geheel of gedeeltelijk gegrond of ongegrond is. Zonodig voorziet hij/zij dit rapport van aanbevelingen die de klacht kunnen verhelpen of soortgelijke klachten kunnen voorkomen.
Artikel 9a Externe behandeling van klachten.
De klager kan, indien hij/zij zich ter zake de klacht niet kan verenigen met de bevindingen en de conclusies van het bestuursorgaan als bedoeld in artikel 9:12 van de Algemene wet bestuursrecht, over de klacht het onafhankelijk oordeel vragen van de Nationale Ombudsman.