Organisatie | Hoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Handhaving Wet Werk en Bijstand |
Citeertitel | Verordening Handhaving Wet Werk en Bijstand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | 610 bijstandsverlening |
410A
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2007 | 01-01-2007 | 29-07-2010 | nieuwe regeling | 12-12-2006 Gemeenteblad 2007-05b | 7-11-2006 |
De Raad van de gemeente Hoorn;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van
gelet op het advies van de Commissie Mens en Maatschappij van 22 november 2006;
gelet op de artikelen 147 en 212 van de Gemeentewet en artikel 8a van de Wet werk en bijstand;
overwegende dat conform artikel 8a Wet werk en bijstand met betrekking tot bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand, alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet, in het kader van het financieel beheer regels gesteld dienen te worden, welke in een verordening worden neergelegd;
In bijzondere gevallen, wanneer onverkorte toepassing van deze verordening zou leiden tot een klaarblijkelijke hardheid op grond van specifieke individuele situaties, kan het college gemotiveerd beslissen om af te wijken van een of meer bepalingen van deze verordening.
Toelichting Verordening Handhaving WWB
Bij amendement van het Tweede Kamerlid Weekers is artikel 8a toegevoegd aan de wettekst van de Wet werk en bijstand (WWB). Dit artikel schrijft voor dat de gemeenteraad regels dient te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand, alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet. In de toelichting bij dit amendement is verwezen naar artikel 212 van de Gemeentewet. Dit leidde tot invoering van artikel 8a WWB. Hierin is bepaald dat de gemeenteraad in een verordening uitgangspunten voor het financiële beleid en beheer stelt, waarbij aandacht moet worden besteed aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle. In dat kader moeten misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen een rol spelen.
Een goed handhavingsbeleid is belangrijk omdat dit voorkomt dat onterecht gemeenschapsgeld wordt uitgegeven. Als misbruik en oneigenlijk gebruik goed bestreden wordt, vergroot dit het draagvlak van de bijstandsverstrekking onder burgers.
Een goed handhavingsbeleid beperkt de uitgaven op het Inkomensdeel, zodat meer kan worden ingezet op armoedebestrijding en reïntegratie.
In het kader van effectieve fraudebestrijding is terugvordering van ten onrechte of tot een te hoog bedrag verleende bijstand belangrijk. Niet tot terugvordering overgaan, betekent een verlaging van de drempel om tot frauderen over te gaan. Frauderen mag niet lonend zijn. Bovendien komen ontvangsten uit teruggevorderde bijstand volledig ten gunste van de gemeentekas en zouden kunnen worden ingezet voor armoedebestrijding en reïntegratie. Daarnaast is terugvordering belangrijk in het kader van gelijke behandeling. Er moet worden voorkomen dat sommigen in een bevoorrechte positie raken. Terugvordering is een bevoegdheid van het college. Deze bevoegdheid en hoe hier mee om wordt gegaan is opgenomen in het debiteurenbeleid.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Betreft algemene begripsbepalingen, geen toelichting nodig.
HOOFDSTUK 2 OPDRACHT AAN HET COLLEGE
De verantwoordelijkheid voor een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wet werk en bijstand wordt neergelegd bij het college.
HOOFDSTUK 3 HOOGWAARDIG HANDHAVEN
Om misbruik en oneigenlijk gebruik van bijstand te voorkomen en te bestrijden heeft de gemeente ingezet op het instrument hoogwaardig handhaven. Dit instrument bestaat uit:
en draagt bij aan gelijke behandeling van alle bijstandsgerechtigden. De gemeente heeft hoogwaardig handhaven specifiek opgenomen en toegelicht in haar beleid.
Er is gekozen voor controle op maat. Er wordt gericht gecontroleerd op specifieke risicogroepen, die zijn vastgesteld aan de hand van vooraf vastgestelde profielen, waardoor efficiënte rechtmatigheidscontrole mogelijk wordt. Aan de hand van themacontroleonderzoeken kan worden ingezet op al dan niet steekproefsgewijze controles. Daarnaast blijven de periodieke inkomstenverklaring (het maandelijks rechtmatigheidsformulier) gehandhaafd (in individuele gevallen kan ontheffing van het maandelijks inleveren van deze formulieren plaatsvinden).
Ook wordt in het kader van fraudebestrijding aangesloten bij landelijke projecten (aangeboden door interventieteams).
Er zijn ten gunste van hoogwaardig handhaven coördinatoren handhaving aangesteld, die naast coördinerende taken ook ondersteunde taken hebben en verantwoordelijk zijn voor de afhandeling van fraudemeldingen en contact met de sociaal rechercheurs.
In dit hoofdstuk wordt invulling gegeven aan de aflegging van verantwoordelijkheid over het gehanteerde beleid op het gebied van handhaving van het college aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad wordt in het kader van de controlerende functie door de kennisneming van het gevoerde beleid in staat gesteld voorstellen te doen tot verbetering of bijsturing van de kaders waarbinnen oneigenlijk gebruik en misbruik van bijstandsvoorzieningen worden bestreden.
In dit hoofdstuk is de mogelijkheid om in bijzondere gevallen af te wijken van (delen van) de verordening opgenomen (doorgaans zal in die situaties alleen worden afgeweken in het voordeel van de belanghebbende).
De gemeenteraad geeft de vrijheid aan burgemeester en wethouders om te beslissen in gevallen waarin de verordening niet voorziet.