Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Langedijk

Verordening clientenparticipatie Langedijk 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLangedijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening clientenparticipatie Langedijk 2010
CiteertitelVerordening clientenparticipatie Langedijk 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpMaatschappelijke zorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet werk en bijstand

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-01-201101-06-2015nieuwe regeling

14-12-2010

Gemeenteblad 12-01-2011, 317

R14122010GB317

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening clientenparticipatie Langedijk 2010

De raad van de gemeente Langedijk; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 september 2010, nummer 69; gelet op artikel 84 lid 1 van de Gemeentewet (de bevoegdheid van het college om commissies in te stellen), artikel 47 WWB (de opdracht aan de raad om een verordening op te stellen) en artikel 12 Wmo (de verplichting om advies te vragen van vertegenwoordigers van vragers); overwegende dat het lokaal beleid en dienstverlening op het terrein van Werk, Inkomen en Zorg over tal van onderwerpen gaat, waarop cliënten en belangenorganisaties invloed willen uitoefenen, en dat de advisering over deze onderwerpen door een instelling van een vertegenwoordigend orgaan van cliënten in de vorm van een cliëntenraad noodzakelijk wordt geacht;

Artikel 1 Algemene bepalingen

Deze verordening verstaat onder: Cliëntenraad : de Cliëntenraad van de gemeente Langedijk;

College : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente

Langedijk;

WWB : Wet Werk en Bijstand;

Wmo : Wet maatschappelijke ondersteuning.

Overal waar in het onderstaande een mannelijke vorm is gebruikt, dient daarvoor ook het vrouwelijke equivalent gelezen te worden.

Artikel 2 Doelstelling

Het doel van het instellen van een Cliëntenraad is dat cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokaal beleid en dienstverlening op het terrein van Werk, Inkomen en Zorg.

Artikel 3 Beleidsterreinen

In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert de Cliëntenraad over:

a. gemeentelijk beleid op het terrein van de Wet Werk en Bijstand;

b. gemeentelijk beleid op het terrein van de Wmo;

c. het overige beleid op het terrein van Werk, Inkomen en Zorg en de arbeidsmarkt.

 

Artikel 4 Samenstelling Cliëntenraad

1. In de Cliëntenraad zitten minimaal 9, maximaal 11 personen die (ervarings)deskundig zijn op het gebied van het lokaal beleid en dienstverlening op het terrein van Werk, Inkomen en Zorg.

2. De leden worden geselecteerd uit de vakbeweging of belangenorganisaties (maximaal 2 per organisatie). En cliënten van Werk, Inkomen en Zorg die bijstand of een voorziening ontvangen uit de WWB, het Minimabeleid, de Inburgering, de Wet investeren in jongeren (WIJ), de Wmo, of behoren tot de doelgroep van de Wmo. Daarnaast kunnen ook leden (maximaal 2) worden aangetrokken, die vanuit hun (inhoudelijke) deskundigheid en/of maatschappelijke betrokkenheid, de kwaliteit van de Cliëntenraad zullen waarborgen.

3. De leden van de Cliëntenraad wijzen uit hun eigen midden een voorzitter aan. Indien dit niet tot de mogelijkheden behoort, kan de Cliëntenraad een voorzitter buiten haar gelederen kiezen.

4. De Cliëntenraad kiest uit haar midden een secretaris.

5. Het lidmaatschap van de Cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel het college van B en W.

 

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden Cliëntenraad en voorzitter

1. Nieuwe of vervangende leden van de Cliëntenraad worden benoemd door het college op voordracht van de Cliëntenraad. De leden vanuit de belangenorganisaties worden voorgedragen door de organisaties. Het college vraagt aan de Cliëntenraad, voorafgaand aan de benoeming, advies over de voordrachten van de belangenorganisaties. Als het college afwijkt van het advies van de Cliëntenraad, maakt het dat schriftelijk en gemotiveerd kenbaar aan de Cliëntenraad.

2. De voorzitter en overige leden van de Cliëntenraad worden benoemd door het college op voordracht van de Cliëntenraad voor de duur van 4 jaar. Daarna kunnen de leden nog één keer worden herbenoemd voor de duur van maximaal 4 jaar. Deze maximale periode kan worden verlengd indien er zwaarwegende redenen zijn waarbij de voortgang van de Cliëntenraad in het geding komt. De leden zullen volgens een lijst, welke vooraf aan het college is aangeboden, worden herbenoemd c.q. aftreden.

3. Indien in de situatie van een lid van de Cliëntenraad gedurende zijn zittingsperiode verandering optreedt zodanig dat daardoor de (cliënt)relatie met de afdeling wordt verbroken, dan kan hij de functie blijven waarnemen totdat de plaatsvervanger is benoemd met een maximale termijn van 12 maanden.

4. Indien iemand, zijnde een vertegenwoordiger uit een belangenorganisatie, uit de Cliëntenraad treedt dan moet uit die organisatie die hij vertegenwoordigt een voordracht voor opvolging komen. Hiervan kan worden afgeweken wanneer met het oog op een betere afspiegeling de voorkeur moet worden gegeven aan een andere organisatie dan wel wanneer uit een beoogde organisatie geen kandidaten kunnen worden voorgedragen.

5. Indien een lid, zijnde een vertegenwoordiger uit een belangenorganisatie verhinderd is een vergadering van de Cliëntenraad bij te wonen, kan hij zich laten vervangen door een andere vertegenwoordiger uit dezelfde belangenorganisatie.

 

Artikel 6 Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad

1. De Cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college over alle onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid over Werk, Inkomen en Zorg betreffen ten aanzien van cliënten die onder dit beleid vallen.

2. Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval procedures, regelingen en alle andere met individuele cliënten verband houdende zaken met een algemeen karakter.

3. Tot deze onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, evenals over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

4. De Cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over het feit of de gemeente volledig gebruik maakt van de ruimte die de wetgever biedt.

5. De Cliëntenraad is daarbij ook alert op ontwikkelingen, knelpunten in het bestaande stelsel van sociale zekerheid en de arbeidsvoorziening. Zij heeft een signaalfunctie in deze.

 

Artikel 7 Werkwijze

1. Het college draagt er zorg voor dat alle voorstellen tot nieuw of gewijzigd beleid met betrekking tot de in artikel 3 genoemde beleidsterreinen op een zodanig tijdstip aan de Cliëntenraad worden voorgelegd, dat het advies van de Cliëntenraad te allen tijde in de besluitvorming wordt meegenomen. Dit houdt in ieder geval in:

a. de Cliëntenraad wordt betrokken bij het vaststellen van de hoofdlijnen van nieuw beleid;

b. bij een evaluatie wordt de Cliëntenraad in ieder geval betrokken bij het vaststellen van de vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie.

2. Indien advisering vooraf naar het oordeel van het college van B&W zal leiden tot een ongewenste vertraging in de dienstverlening aan de cliënten, zal in dat geval een en ander pas achteraf in de Cliëntenraad worden voorgelegd. Dit laatste zal slechts in zeer bijzondere situaties - dit ter beoordeling aan het college - het geval zijn. De Cliëntenraad wordt in een dergelijk geval terstond geïnformeerd.

3. De Cliëntenraad levert zijn beantwoording van de adviesaanvragen van burgemeester en wethouders binnen zes weken na ontvangst van de betreffende stukken gemotiveerd aan.

4. In het geval burgemeester en wethouders in een voorstel afwijken van het advies van de Cliëntenraad wordt dit in het voorstel vermeld, waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies van de cliëntenraad is afgeweken.

5. Indien het college afwijkt van het uitgebrachte advies stelt zij, in overeenstemming met lid 4, de Cliëntenraad binnen zes weken na besluitvorming daarvan gemotiveerd schriftelijk in kennis.

6. Door het college voorgelegde voorstellen dienen vertrouwelijk behandeld te worden, omdat deze zich nog in de conceptfase bevinden.

7. Tussen de Cliëntenraad, de portefeuillehouder Werk, Inkomen en Zorg en de afdelingsmanager van Publiekszaken vindt tweemaal per jaar een structureel overleg plaats.

8. Het college draagt zorg voor het tijdig verstrekken van de nodige informatie (vakbladen, brochures, raadsstukken e.d.) die voor het behoorlijk functioneren van de Cliëntenraad van belang is. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om het beleid en de uitvoering te begrijpen en ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

9. De data van de vergaderingen van de Cliëntenraad voor de advisering als bedoeld in lid 1 en 3 worden jaarlijks door de Cliëntenraad voor 1 januari vastgesteld, en openbaar bekendgemaakt. De agenda’s van de vergaderingen worden ook openbaar bekendgemaakt. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt.

10. De Cliëntenraad vergadert maximaal 10 maal per jaar.

11. De vergaderingen zijn als regel openbaar. De Cliëntenraad kan besluiten een besloten vergadering te houden.

12. Voor het vaststellen van zowel interne als externe adviezen en standpunten worden binnen de Cliëntenraad besluiten bij meerderheid van stemmen (de helft plus tenminste één) genomen.

13. De leden van de Cliëntenraad hebben stemrecht. Indien gekozen wordt voor een onafhankelijk voorzitter, dan heeft deze persoon geen stemrecht.

14. Voor een geldige stemming is de aanwezigheid van tenminste de helft van het aantal leden vereist.

 

Artikel 8 Faciliteiten en kosten

1. Ten behoeve van de Cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

2. Het college stelt daartoe aan de Cliëntenraad een zodanig budget beschikbaar dat zij in staat kan worden geacht haar adviserende taak op een goede wijze te kunnen uitvoeren. Ten laste van dit budget komen o.a.:

a. een bij deze verordening door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen vergoeding voor het bijwonen van tien vergaderingen per jaar. Deze vergoeding kan, analoog aan lid 7, jaarlijks aangepast worden op basis van een trendmatige verhoging;

b. reiskosten buiten de gemeente Langedijk, conform de richtlijnen van de belastingdienst (onbelaste vergoeding);

c. kosten die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatie-kosten;

d. inhuur van deskundigen en ondersteuning;

e. kosten aanschaf documentatie, vakliteratuur;

f. kosten voor het verzorgen van voorlichting en pr.

3. De gemeente stelt vergaderruimte en computer/kopieerfaciliteiten zodanig ter beschikking dat de Cliëntenraad naar behoren kan functioneren.

4. De secretariële ondersteuning en de procesbegeleiding worden vervuld door een medewerker van een door het college aan te wijzen instelling. Dit na de Cliëntenraad daarin gekend te hebben.

5. Het college maakt jaarlijks aan de hand van de beleidscyclus en bij de voorbereiding van de begrotingsbesprekingen in overleg met de Cliëntenraad afspraken over het budget van de Cliëntenraad op basis van een activiteitenplan en een begroting. Deze worden door de Cliëntenraad voor 1 juli aan het college voorgelegd.

6. De Cliëntenraad brengt jaarlijks voor 1 juli over het afgelopen jaar een verslag uit waarin is opgenomen de financiële verantwoording evenals de door de Cliëntenraad verrichte activiteiten.

7. De vergoeding zoals bedoeld in lid 2 bedraagt thans € 72,64 en zal op basis van een door de secretaris van de Cliëntenraad verstrekte presentielijst aan de leden worden uitbetaald. Deze vergoeding kan jaarlijks aangepast worden op basis van een trendmatige verhoging.

8. Indien de Cliëntenraad dat wenst, wijst het college een ambtenaar aan als vast contactpersoon voor de ondersteuning van en communicatie met de Cliëntenraad.

 

Artikel 9 Slotbepalingen

1. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot cliëntenparticipatie beslist het college na overleg met de Cliëntenraad.

2. Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie Langedijk 2010”.

3. Deze verordening treedt in werking 8 dagen na bekendmaking en vervangt de tot die datum geldende “Verordening cliëntenparticipatie gemeente Langedijk”.

Aldus vastgesteld door de raad van de

gemeente Langedijk in zijn openbare

vergadering van 14 december 2010. De voorzitter,

drs. J.F.N. Cornelisse De griffier,

J. van den Bogaerde