Organisatie | Beek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening burgerinitiatief gemeente Beek |
Citeertitel | Verordening burgerinitiatief gemeente Beek |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-02-2011 | Nieuwe regeling | 10-02-2011 Maas- & Geleenbode, 16-02-2011 | 11vra0006 |
Artikel 4. Indieningsvereisten
Het burgerinitiatief dient te worden ondersteund door ten minste 50 ingezetenen die voldoen aan de eisen als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.
Artikel 6 Ontvankelijkheidstoets
Indien een burgerinitiatief niet voldoet aan de eisen bedoeld in de artikelen 4 en 5 stelt de voorzitter van de raad de vertegenwoordigers als bedoeld in artikel 5, vierde lid, schriftelijk en gemotiveerd gedurende een termijn van ten hoogste vier weken in de gelegenheid om de vastgestelde gebreken te herstellen.
Artikel 7 Aanspreekpunt burgerinitiatief
De griffie is voor de initiatiefnemer en overige belangstellenden het aanspreekpunt met betrekking tot een in te dienen burgerinitiatief en de verdere afhandelingsprocedure nadat een burgerinitiatief is ingediend.
Beraadslaging en besluitvorming over een burgerinitiatief vindt plaats binnen acht weken nadat de raad heeft besloten om het burgerinitiatief in behandeling te nemen. Deze termijn kan ten hoogste vier weken worden verlengd. Verder uitstel is mogelijk voor zover de indiener van het burgerinitiatief daarmee instemt.
De voorzitter van de raad nodigt een of meer van de vertegenwoordigers als bedoeld in artikel 5, vierde lid, schriftelijk uit voor de vergadering waarin over het burgerinitiatief wordt beraadslaagd en besloten en stelt hen in de gelegenheid het burgerinitiatief toe te lichten in de raadsvergadering.
Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatief een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze.
Aldus besloten door de raad der gemeente Beek in zijn openbare vergadering van 10 februari 2011.
De raadsgriffier, De voorzitter,
G.H.M. Erven H.J. Meijers
TOELICHTING OP DE VERORDENING BURGERINITIATIEF GEMEENTE BEEK
Met het burgerinitiatief krijgt de burger de mogelijkheid om rechtstreeks, zonder tussenkomst of medewerking van raadsleden, een voorstel op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen. Binnen een gegarandeerde termijn wordt dit voorstel besproken in de raadsvergadering en volgt besluitvorming. Het burgerinitiatief kan niet zonder toestemming van de initiatiefnemers worden bijgesteld of afgezwakt. De initiatiefnemers hebben daarbij een actieve inbreng doordat zij in de vergadering van de raad een toelichting kunnen geven, vragen kunnen beantwoorden en soms ook nog deelnemen aan de beraadslaging. Van de initiatiefnemers wordt verwacht dat zij zich terdege verdiepen in de materie om zodoende met een zo concreet mogelijk voorstel te komen. Zij zullen moeten onderzoeken wat er allemaal nodig is om het plan te realiseren. Daardoor zal het inzicht van de burger in het bestuurlijke besluitvormingsproces groter worden. Daarnaast komt bij een burgerinitiatief helder naar voren hoe breed de maatschappelijke steun is voor een bepaald plan. Met het burgerinitiatief wordt het democratische gehalte van de lokale overheid vergroot en zal de kwaliteit van bestuur naar verwachting toenemen.
In de verordening wordt de formele procedure voor het burgerinitiatief vastgelegd.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Hierin wordt onder meer een duidelijke definitie gegeven voor het begrip burgerinitiatief. De nadere voorwaarden die gesteld worden aan een dergelijk initiatief worden in de daarna volgende artikelen opgenomen.
Artikel 2. Initiatiefgerechtigden
Uit het oogpunt van het streven naar jongerenparticipatie biedt de verordening ook jongeren van 16 jaar en ouder de mogelijkheid een initiatief in te dienen.
Artikel 3. Onderwerpen van het burgerinitiatief
In dit artikel wordt bepaald waarover een burgerinitiatief moet gaan. Omdat de gemeenteraad het besluit moet nemen op het voorstel, ligt het voor de hand dat het moet gaan over onderwerpen waarin de raad ook bevoegd is.
Een aantal onderwerpen lenen zich niet voor het burgerinitiatief. Deze zijn dan ook uitgesloten. Het gaat dan bijvoorbeeld om een voorstel dat in strijd is met de wet, de interne bedrijfsvoering van de gemeente, de benoeming van personen, een voorstel waaromtrent al diverse procedures lopen of voorstellen die feitelijk moeten worden aangemerkt als een bezwaarschrift of een klacht. Uitgesloten worden ook onderwerpen waarover korter dan twee jaar voor indiening van het burgerinitiatief door het gemeentebestuur een besluit is genomen. Onder gemeentebestuur wordt in dit verband niet enkel de raad bedoeld maar ook het college of de burgemeester. Door deze uitsluiting wordt voorkomen dat er 'oude koeien uit de sloot worden gehaald'. Beoogd wordt dat er vooral frisse en vernieuwende ideeën komen van de burgers.
Artikel 4. Indieningsvereisten
Het burgerinitiatief dient een zekere aantoonbare steun te hebben onder de bevolking. Veel zaken die voor burgers belangrijk genoeg kunnen zijn voor een burgerinitiatief spelen zich af in de directe woon- en leefomgeving en hebben vaak geen, of slechts een beperkte bovenwijkse uitstraling. Verder leert de ervaring die inmiddels in Nederland is opgedaan met het burgerinitiatief, dat gemiddeld nog geen twee keer per jaar per gemeente een dergelijk voorstel wordt ingediend. Daarom wordt een niet te hoog aantal ondersteuners voor het burgerinitiatief geëist, te weten 50.
Een burgerinitiatief moet een zo concreet mogelijk voorstel bevatten, voorzien van een argumentatie. Daarbij moet men ingaan op de volgende punten:
* Middelen: wat moet worden gedaan of nagelaten om het doel te bereiken?
* Uitvoering: wat is daarvoor nodig, welke stappen moeten worden gezet?
* Globale raming van de kosten.
Vooral het inschatten van de kosten is voor burgers lastig. Het is echter zinvol deze laatstgenoemde eis te stellen. Dit bevordert dat initiatiefgerechtigden zich beraden over de vraag of het belang van hun voorstel opweegt tegen de kosten die daarmee gepaard gaan. Hiermee wordt voorkomen dat al te gemakkelijk "verlanglijstjes" worden ingediend. Initiatiefnemers dienen gebruik te maken van een formulier met daarbij een handtekeningenlijst. Het formulier moet volledig worden ingevuld en ondertekend. Er mag niet worden gewerkt met losse lijsten van ondersteuners. De lijst bevat handtekeningen met de daarbij behorende namen, adressen en geboortedata. Dit bevordert dat een voorstel volledig is en dat de lijst van ondersteuners inzichtelijk is.
Artikel 6 Ontvankelijkheidstoets
Ingekomen initiatieven worden getoetst aan de hierboven vermelde inhoudelijke en formele criteria. De voorzitter van de raad verricht deze toetsing. Indien gebreken worden geconstateerd, geeft de voorzitter van de raad de indieners gedurende maximaal vier weken de gelegenheid om de gebreken te herstellen. Het is immers niet gewenst dat burgerinitiatieven om louter formele redenen buiten behandeling worden gelaten.
Artikel 7 Aanspreekpunt burgerinitiatief
De griffie van de raad is voor de initiatiefnemer en overige belangstellenden het aanspreekpunt met betrekking tot het indienen van een burgerinitiatief en de verdere afhandelingsprocedure nadat een burgerinitiatief is ingediend.
De raad stelt vervolgens de procedure van de behandeling vast en kan dan kiezen uit de volgende alternatieven:
Op het moment dat de raad het voorstel in behandeling neemt, wordt het voorstel voor preadvies aan het college voorgelegd.
Ter bevordering van een spoedige besluitvorming zijn termijnen opgenomen waarbinnen het besluit op het burgerinitiatief moet zijn genomen. De gebruikelijke termijn te rekenen vanaf het moment waarop de raad heeft besloten om het voorstel te behandelen, bedraagt acht weken. Er kan een verlenging worden gedaan van vier weken. Daarna kan alleen met toestemming van de initiatiefnemer verdere verlenging van de afhandelingtermijn plaatsvinden. Daarbij is aangesloten bij de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht.
Uitgangspunt is dat het niet aannemelijk is dat het gemeentebestuur via het burgerinitiatief met wensen wordt geconfronteerd, die niet eerder bekend waren bij het ambtelijk apparaat of bij het college. Daarnaast zullen burgerinitiatieven veelal gaan over aangelegenheden van praktische aard (voorzieningen in de wijk, leefomgeving). Daarom zal het over het algemeen geen onoverkomelijke opgave zijn om de burgerinitiatieven binnen een korte periode af te handelen en hierop een besluit te nemen.
De initiatiefnemer en zijn vertegenwoordigers worden in de gelegenheid gesteld om het voorstel in een raadsvergadering toe te lichten, vragen uit de raad te beantwoorden en soms ook nog deel te nemen aan de beraadslaging in de raad.
Het introduceren van een instrument als onderhavige wekt verwachtingen bij de burgers. De raad zal een burgerinitiatief dan ook uiterst serieus nemen en niet lichtvaardig terzijde zetten. De raad blijft echter het bevoegde bestuursorgaan dat de besluiten neemt en daarvoor de volle verantwoordelijkheid draagt.
Tegen besluiten van de raad op een burgerinitiatief is geen bezwaar of (hoger) beroep mogelijk in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
Nadat het besluit is genomen, stelt de raad de vertegenwoordigers van het burgerinitiatief schriftelijk hiervan op de hoogte.
Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na de dag van bekendmaking (artikel 142 Gemeentewet).
Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening burgerinitiatief gemeente Beek. In de citeertitel wordt geen jaartal opgenomen om te voorkomen dat de schijn wordt gewekt dat de verordening slechts voor een jaar geldt.
BIJLAGE BIJ DE VERORDENING BURGERINITIATIEF GEMEENTE BEEK (formulieren als bedoeld in artikel 5, vijfde lid)
FORMULIER “VERZOEK BURGERINITIATIEF”
Gegevens eerste vertegenwoordiger (verplicht invullen)
Achternaam: …………………………………………………………………… (m/v)
Voornaam: …………………………………………………………………………………
Voorletters: …………………………………………………………………………………
Geboortedatum: …………………………………………………………………………..
Adres: ………………………………………………………………………………………
Postcode: ……………………………………..Woonplaats: ……………………………
Telefoonnummer: :………………………………………………………………………...
E-mailadres: ………………………………………………………………………………..
Handtekening: ……………………………………………..
Gegevens tweede vertegenwoordiger (niet verplicht)
Achternaam: …………………………………………………………………… (m/v)
Voornaam: …………………………………………………………………………………
Voorletters: …………………………………………………………………………………
Geboortedatum: …………………………………………………………………………..
Adres: ………………………………………………………………………………………
Postcode: ……………………………………..Woonplaats: ……………………………
Telefoonnummer: :………………………………………………………………………..
E-mailadres: ………………………………………………………………………………..
Handtekening: ……………………………………………..
Gegevens derde vertegenwoordiger (niet verplicht)
Achternaam: …………………………………………………………………… (m/v)
Voornaam: …………………………………………………………………………………
Voorletters: …………………………………………………………………………………
Geboortedatum: …………………………………………………………………………..
Adres: ………………………………………………………………………………………
Postcode: ……………………………………..Woonplaats: ……………………………
Telefoonnummer: :………………………………………………………………………..
E-mailadres: ………………………………………………………………………………..
Handtekening: ……………………………………………..
Dit verzoek gaat vergezeld van een lijst met namen, adressen, geboortedata en handtekeningen van …………………, verzoekgerechtigden die het verzoekondersteunen.
Toelichting voor de verzoeker op Formulier “Verzoek Burgerinitiatief”
De volledige tekst van de verordening met toelichting is verkrijgbaar bij de griffie van de raad van de gemeente Beek. Daar kunt u ook terecht voor vragen over het burgerinitiatief. U kunt ook de gemeentelijke website raadplegen www.gemeentebeek.nl of de landelijke website wetten.nl.
Ondersteuningsverklaringen burgerinitiatief
Ondergetekenden verklaren hierbij het verzoek tot het plaatsen van het volgende burgerinitiatief op de agenda van de gemeenteraad te ondersteunen:
< tekst opnemen: omschrijving van het voorstel>