Organisatie | Geertruidenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Gemeente Geertruidenberg 2007 |
Citeertitel | Besluit voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Gemeente Geertruidenberg |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Het betreft gedelegeerde regelgeving van de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning.
Onbekend
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-04-2007 | 01-01-2007 | 31-12-2007 | Nieuwe regeling. | 03-04-2007 De Langstraat, 12 april 2007 | 03-04-2007, nr. 16 |
Besluit voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Gemeente Geertruidenberg 2007Het College, gelet op artikel 15 van de Wet rnaatschappehjke ondersteuning en de hierbij behorende nadere regelen en de bepalingen van de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning, besluit vast te stellen het volgende:
Paragraaf 1 Besluit voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Gemeente Geertruidenberg 2007
In dit besluit wordt verstaan onder
a. Verordening: de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning;
b. Persoonsgebonden budget: een geldbedrag als genoemd in artikel 1.1 lid q
van de verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning.
c. Financïële tegemoetkoming: een tegemoetkoming als genoemd in artikel 1.1 lid r
van de verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning.
d. Stijging van de woonlasten van de huurder: de stijging van de huur die optreedt door
het doorberekenen in de huur van het niet voor een persoonsgebonden budget
in aanmerking komende deel van de aanpassingskosten minus de toename
van de individuele huurtoeslag door deze huurstijging.
e. Stijging van de woonlasten van de eigenaar-bewoner: de extra lasten die per jaar ontstaan
als gevolg van de meeste voordelige financiering van het niet voor een persoonsgebonden
budget in aanmerking komende deel van de aanpassingskosten.
f. Primaat van verhuizen: bij aanpassingskosten hoger dan €7.000,00 wordt er
geen woningaanpassing uitgevoerd, maar moet het besluit tot verhuizen gelden,
tenzij er individuele omstandigheden te noemen zijn waardoor verhuizen geen
Paragraaf 2 Persoonsgebonden budgetten en financiële tegemoetkomingen
Artikel 2 Keuzemogelijkheid voor een persoonsgebonden budget of een voorziening in natura
Bij de keuzemogelijkheid voor een persoonsgebonden budget of een voorziening in
natura voor woonvoorzieningen is het volgende bepaald:
a. Bij een onroerende woonvoorziening verstrekt het college de voorzïening via een
persoonsgebonden budget en niet in natura.
b. bij roerende woonvoorzieningen wordt zowel de keuzemogelijkheid voor een
persoonsgebonden budget als voor een voorziening in natura geboden.
c. er wordt geen persoonsgebonden budget voor roerende woonvoorzieningen
verstrekt die slechts een korte periode gebruikt gaan worden.
Bij de keuzemogelijkheid voor een persoonsgebonden budget of een voorziening in natura voor vervoersvoorzieningen is het volgende bepaald:
a. voor vervoer waarbij deeltaxivervoer een adequate oplossing is,
wordt geen persoonsgebonden budget verstrekt. Deze voorziening
wordt alleen in natura aangeboden.
b. bij scootmobielen en andere vervoersmiddelen wordt zowel
de keuzemogelijkheid voor een persoonsgebonden budget
als voor een voorziening in natura geboden.
c. er wordt geen persoonsgebonden budget voor scootmobielen en andere
vervoersmiddelen verstrekt als van tevoren te voorzien is
dat de voorziening slechts een korte periode gebruikt gaat worden.
Bij de keuzemogelijkheid voor een persoonsgebonden budget of een voorzienïng in natura voor rolstoelvoorzieningen is het volgende bepaald:
a. Bij zowel een handbewogen rolstoel als een elektrische rolstoel wordt zowel
de keuzemogelijkheid voor een persoonsgebonden budget als voor een
voorziening in natura geboden.
b. Er wordt geen persoonsgebonden budget verstrekt
als van te voren te voorzien is dat de voorziening slechts
Artikel 3 Persoonsgebonden budget en eigen bijdrage voor huishoudelijke
Het persoonsgebonden budget voor huishoudelijke verzorging is 75% van het bedrag per uur van het gehanteerde maximale bedrag van kosten van hulp bij het huishouden in natura zoals vastgesteld in het bestek voor de aanbesteding "Hulp bij het huishouden", minus de eigen bijdrage als genoemd in artikel 2 van dit artikel, Het uurtarief voor het persoonsgebonden budget wordt op grond hiervan:
a. voor schoonmaakwerkzaamheden en uitvoeren van lichte huishoudelijke taken,
b. voor schoonmaakwerkzaamheden met ondersteuning van de organisatie
c. voor schoonmaakwerkzaamheden met ondersteuning binnen een ontregelde
Artikel 4 Controle en uitbetaling persoonsgebonden budget voor huishoudelijk verzorging
Er vindt volledige controle op het persoonsgebonden budget voor huishoudelijke verzorging plaats. De uitbetaling van het persoonsgebonden budget is vooraf.
Artikel 5 Persoonsgebonden budget en drempelbedragen voor een woonvoorziening
De administratiekosten, genoemd in artikel 3.1 lid 3 sub k van de verordening, die verhuurder maakt ten behoeve van het treffen van een voorziening voor de ondersteuningsvrager bedragen, voor zover de kosten onder artikel 3.1 lid 3 sub a t/m k van de verordening meer zijn dan € 1000,00 10% van die kosten, met een maximum van € 350,00; indien en voor zover deze kosten noodzakelijkerwijs optreden.
Artikel 6 Controle en betaling persoonsgebonden budget voor woonvoorzieningen
Er vindt volledige controle op het persoonsgebonden budget voor woonvoorzieningen plaats. De uitbetaling van het persoonsgebonden budget is achteraf, tenzij dit financieringsproblemen met zich meebrengt.
Artikel 7 Financiële tegemoetkoming voor verhuis- en inrichtingskosten
De tegemoetkoming als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, sub a, van de verordening, bedraagt
a. voor de ondersteuningsvrager € 5.085,00;
b. voor degene, die ten behoeve van een ondersteuningsvrager
Artikel 9 Controle en uitbetaling pgb voor vervoer- en verplaatsingsmiddelen
Er vindt volledige controle op het persoonsgebonden budget voor vervoer-en verplaatsingsmiddelen plaats. De uitbetaling van het persoonsgebonden budget is achteraf, tenzij dit financieringsproblemen met zich meebrengt.
Artikel 11 Betaling deeltaxivervoer
Met betrekking tot het collectief systeem artikel 5.1 lid 1 sub a van de Verordening is bepaald dat:
1. de ondersteuningsvrager een betaling verschuldigd is voor het vervoer met de deeltaxi,
waarbij het tarief gebaseerd is op het reizigerstarief van het openbaar vervoer.
2. de betaling door de ondersteuningsvrager door de vervoerder in ontvangst wordt genomen,
in naam en voor rekening van de gemeente die het vervoer aanbiedt.
Artikel 12 Verstrekken van een nieuw persoonsgebonden budget
Een nieuw persoonsgebonden budget kan pas worden toegekend als de woon-, rolstoel- of vervoersvoorziening die op basis van een eerder verstrekt persoonsgebonden budget is toegekend, is versleten; hierbij wordt ten minste rekening gehouden met een redelijke afschrijvingstermijn, zoals aangeven in de toekenning-beschikking waarin het eerdere persoonsgebonden budget is verstrekt.
Paragraaf 3 Gebruikelijke zorg
Gebruikelijke zorg is per definitie zorg waarop geen aanspraak bestaat. Het is de normale, dagelijkse zorg die partners of ouders en inwonende kinderen geacht worden elkaaronderling te bieden omdat ze als leefeenheid een gezamenlijk huishouden voeren en op die grond een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor het functioneren van dat huishouden. De leefeenheid is primair zelf verant- Bij het vaststellen van de omvang van de zorg wordt rekening gehouden met de redelijkerwijs van de huïsgenoten te verwachten zorg. Gebruikelijke zorg is alleen aan de orde als er een leefeenheid is die een gezamenlijk huishouden voert. Uitwonende kinderen vallen hier dus buiten.
In geval een persoon door de gebruïkelijke zorg overbelast dreigt te geraken door de combinatie van werk en verzorging van de zieke partner/huisgenoot, kan een indicatie worden gesteld op de onderdelen die normaliter tot de gebruikelijke zorg worden gerekend. In de eerste instantie zal die indicatie van korte duur zijn om de leefeenheid de gelegenheid te geven de onderlinge taakverdeling aan de ontstane situatie aan te passen. Hetzelfde geldt als een partner/ouder ten gevolge van het plotseling overlijden van de andere ouder dreigt overbelast te raken door de combinatie van werk en verzorging van de inwonende kinderen.
Indien de huisgenoot van een ondersteuningvrager vanwege zijn/ haar werk fysiek niet aanwezig is wordt hiermee rekening gehouden wanneer het om een aaneen-gesloten perioden van ten minste zeven etmalen gaat. De afwezigheid moet dan een verplichtend karakter hebben en inherent zijn aan werk. Wanneer iemand langer dan ten minste zeven etmalen achtereengesloten van huis is, is er in die periode feitelijk sprake van een éénpersoonshuishouden en kan er geen gebruikelijke zorg geleverd worden. Aanspraak op ondersteuning is dan aanwezig.
Bij het inventariseren van de eigen mogelijkheden van het huishouden wordt geen onderscheid gemaakt op basis van sekse, religie, cultuur, de wijze van inkomensverwerving of persoonlijke opvattingen over het verrichten van huishoudelijke taken. Er is sprake van een samenleving waarin een ieder gelijke aanspraken op huishoudelijke zorg maakt.
Een 18-23 jarige wordt verondersteld een eenpersoonshuishouden te kunnen voeren, waarbij de volgende taken te onderscheiden zijn: schoonhouden van sanitaire ruimte, keuken en een kamer, de was doen, boodschappen doen, maaltijd verzorgen, afwassen en opruimen, te normeren naar 2 uur uitstelbare, zware huishoudelijke taken en 3 uur lichte, niet uitstelbare huishoudelijke taken per week. Daarnaast kunnen zij eventuele jonge gezinsleden verzorgen en begeleiden.
Van een volwassen gezonde huisgenoot wordt verwacht dat deze de huishoudelijke taken overneemt wanneer de primaire verzorger uitvalt. Als in redelijkheid niet (meer) kan worden verondersteld dat een nieuwe taak als het huishouden nog is te trainen of aan te leren, zoals bij ouderen op hoge leeftijd (>75 jaar) kan, indien nodig, hulp voor de zwaar huishoudelijke taken worden geïndiceerd die anders tot de gebruikelijke zorg zouden worden gerekend.
Raamsdonksveer, 3 april 2007
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Geertruidenberg,
de secretaris, de burgemeester,
mr. J.H. Willems M.J.A. Meijer
Maximale vergoeding van kosten van onderhoud, keuring en reparatie ingevolge artikel 3.1, eerste lid, onder d. 1
Alleen de werkelijk gemaakte kosten (met een maximum van de in de tabel genoemde bedragen) van keuring, onderhoud en reparatie aan de hieronder genoemde onderdelen komen in aanmerking voor een persoonsgebonden budget of voorziening in natura.
b. rolstoel- of sta-plateauliften;
f. de mechanische inrichting voor het verstellen van een in hoogte verstelbaar keukenblok,
g. elektromechanische openings- en sluitingsmechanisme van deuren.
De maximale vergoeding van kosten voor onderhoud en keuring van diverse soorten liften in woningen en trappenhuizen (prijsniveau 2000) bedraagt[1]:
Voetnoot: In de bovengenoemde bedragen zijn opgenomen de kosten voor de keuring door het Liftinstituut (50%), alsmede de kosten van de noodzakelijke assistentie door de onderhoudsfirma (eveneens 50%).
Voetnoot: Maximale toeslagen op bovengenoemde tarieven:- 50% voor installaties geplaatst buiten de woning;- 50% voor installaties die meer dan 1 verdieping overbruggen;- 50% voor installaties, uitgevoerd met elektrisch aangedreven plateaus en/of afrijdbeveiliging resp. elektrisch wegklapbare raildelen[1] De bedragen worden jaarlijks in overeenstemming met de prijsontwikkeling aangepast.