Organisatie | Oirschot |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Archiefverordening gemeente Oirschot 2011 |
Citeertitel | Archiefverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Automatisering/ informatisering |
Deze verordening is ingetrokken door de Archiefverordening gemeente Oirschot 2011-II.
Besluit Informatiebeheer gemeente Oirschot 2011.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-07-2011 | 06-07-2011 | intrekking | 21-06-2011 Elektronisch gemeenteblad, officiële bekendmakingen, 06-07-2011 | HNK |
Vergadering: Gemeenteraad OirschotVergaderdatum: 21 juni 2011Registratienummer: 2011/49
De raad der gemeente Oirschot;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 maart 2011;
gegeven de agendering door het Presidium d.d. 7 juni 2011;
gelet op artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995
Besluit vast te stellen de navolgende:
Verordening betreffende de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats (Archiefverordening).
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:a. de wet: de Archiefwet 1995;b. gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente; c. de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archief-bewaarplaats;d. de archivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de wet benoemde gemeente-archivaris;e. beheerder: degene die ingevolge artikel 3 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;f. beheerseenheid: een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatie onderdeel;g. informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd;h. de gemeenschappelijke regeling: Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE)
Hoofdstuk II De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van voldoende en doelmatige archiefruimten.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.
Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archief- bescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.