Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oirschot

Archiefverordening gemeente Oirschot 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oirschot
Officiële naam regelingArchiefverordening gemeente Oirschot 2011
CiteertitelArchiefverordening
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpautomatisering en informatisering
Eigen onderwerpAutomatisering/ informatisering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Nieuwe verordening.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Archiefwet, artikel 30, lid 1
  2. Archiefwet, artikel 32, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Besluit Informatiebeheer gemeente Oirschot 2011.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-07-201106-07-2011Nieuwe verordening

21-06-2011

Elektronisch gemeenteblad, week 29

HLS
06-07-201106-07-2011intrekking

21-06-2011

Elektronisch gemeenteblad, officiële bekendmakingen, 06-07-2011

HNK

Tekst van de regeling

Raadsbesluit

Vergadering: Gemeenteraad OirschotVergaderdatum: 21 juni 2011Registratienummer: 2011/49

De raad der gemeente Oirschot;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 maart 2011;

gegeven de agendering door het Presidium d.d. 7 juni 2011;

gelet op artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995

Besluit vast te stellen de navolgende:

Verordening betreffende de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats (Archiefverordening).

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:a. de wet: de Archiefwet 1995;b. gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente; c. de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archief-bewaarplaats;d. de archivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de wet benoemde gemeente-archivaris;e. beheerder: degene die ingevolge artikel 3 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;f. beheerseenheid: een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatie onderdeel;g. informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd;h. de gemeenschappelijke regeling: Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE)

Hoofdstuk II De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 2

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 3

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder/beheerders.

Artikel 4

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.

Artikel 5

  • 1 Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschieden op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2 Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archief- bescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 6

Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 7

Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats voorschriften vast.

Artikel 8

Burgemeester en wethouders doen tenminste éénmaal per twee jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet.

Hoofdstuk III Slotbepalingen

Artikel 9

Met ingang van de datum van in werking treding van deze verordening vervalt de Archiefverordening gemeente Oirschot 2011.

Artikel 10

Deze verordening treedt in werking met ingang van de datum van bekendmaking.

Artikel 11

Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening gemeente Oirschot 2011-II.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Oirschotvan 21 juni 2011,

De gemeenteraad,

 

Han Struijs,        Ruud Severijns,griffier                  voorzitter