Organisatie | Bunschoten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel toepassing wet Bibob |
Citeertitel | Beleidsregel toepassing wet Bibob |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding bij benadering vastgesteld.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-12-2008 | nieuwe regeling | 16-12-2008 Onbekend |
Het college stelt de beleidsregel Toepassing Wet BIBOB voor horeca, seksinrichtingen en speelautomatenhallen vast.
In 2007 heeft het college een beleidsregel vastgesteld die een heldere beschrijving geeft van de Wet BIBOB en wat positie van de gemeente van Bunschoten daarin is. Deze beleidsregel geeft aan dat er gekozen is om de Wet BIBOB toe te passen bij concrete aanwijzingen van ongewilde facilitering van georganiseerde criminaliteit. Deze beleidsregel is als bijlage bij dit voorstel gevoegd.
De Wet BIBOB geeft bestuursorganen een extra middel om het ongewild faciliteren van illegale praktijken met het verlenen van vergunningen en subsidies tegen te gaan. Het betreft hier een limitief aantal vergunningen, subsidies en een limitief aantal aanbestedingen.
Wat subsidies betreft gaat het om subsidies waarvoor dit in de subsidieverordening is vastgelegd.
Wat aanbestedingen betreft, hierbij gaat het om opdrachten op de volgende drie terreinen:
De volgende vraag is hoe de Wet BIBOB in het gemeentelijk beleid zal worden opgenomen. Hier zullen wij aansluiten bij het advies van de VNG. Deze adviseert een gefaseerde invoering van de Wet BIBOB. Dit advies is gebaseerd op het gegeven dat toepassing van de Wet BIBOB een complexe zaak is. Het VNG adviseert daarom om als gemeente prioriteiten te stellen op welk onderdeel de Wet als eerste zal worden toegepast. Bij deze keuze wordt uiteraard het maatschappelijk belang in ogenschouw genomen, maar evenveel de ontwikkelingsfase waarin de verschillende onderdelen zich bevinden. Momenteel is er een concreet stappenplan voor horeca- en seksinrichtingen. De VNG raadt daarom ook aan om met dit onderdeel van de Wet BIBOB te starten. Op dit moment zal de Wet BIBOB het eerst worden toegepast op het verlenen ofwel het intrekken van een vergunning voor horeca-inrichtingen, seksinrichtingen en speelautomatenhallen.
Starten met de beleidsvelden horeca, seksinrichtingen en speelautomatenhallen
De Wet BIBOB biedt de mogelijkheid om dieper te zoeken in de achtergronden van vergunninghouders / vergunningaanvragers. Hiervoor kan een advies worden aangevraagd bij de Landelijk Bureau BIBOB (LBB), dit Bureau valt onder het ministerie van Justitie.
Er wordt wel verwacht dat de gemeente eerst zelf onderzoek doet. In dit onderzoek wordt gekeken of artikel 3 van de Wet BIBOB van toepassing is bij vergunningverlening of controle. Artikel 3 omvat kort samengevat de volgende elementen:
Een bestuursorgaan kan op basis van de Wet BIBOB een vergunning of subsidie weigeren of intrekken wanneer er sprake is van ernstig gevaar dat de beschikking mede gebruikt zal worden voor:
Dit eigen onderzoek bestaat uit de normale aanvraagformulieren en het opvragen van documentatie. Daarbij zal het BIBOB vragenformulier worden toegevoegd. Wanneer er na het eigen onderzoek nog vragen bestaan over:
zal door het bevoegd gezag een advies gevraagd worden bij het landelijk Bureau BIBOB. Hiervoor wordt door het LBB 500 euro in rekening gebracht. Het LBB gaat vervolgens zoeken in de financiële en strafrechtelijke achtergrond van de betrokken personen om te kijken of artikel 3 van de Wet BIBOB van toepassing is. Binnen maximaal 8 weken komt het LBB met een advies.
Dit is een advies, het besluit tot weigering of intrekking van de vergunning ligt bij de gemeente.
Met deze beleidsregel heeft de gemeente een extra mogelijkheid om het verlenen van vergunningen aan malafide personen of ondernemingen tegen te kunnen gaan.
De Wet BIBOB is nu ruim 5 jaar van kracht. In deze periode heeft zij haar kracht bewezen. Met het vaststellen van deze beleidsregel BIBOB laat de gemeente zien dat er inzake de Wet BIBOB een eenduidige lijn wordt gevolgd en is zij transparant naar haar inwoners en ondernemers.
Het is van groot belang dat Bureau BIBOB al de relevante gegevens in haar advies aan de orde stelt. Het is namelijk op deze gegevens dat de gemeente haar besluit dient te nemen.
Daarnaast toetst Bureau BIBOB ook op het gevaar dat er mogelijk strafbare feiten gepleegd gaan worden. Het gaat dan om de dreiging. Dit moet goed onderlegd worden omdat het anders in strijd kan zijn met het artikel in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens waarin staat dat een ieder onschuldig is totdat zijn schuld op daarvoor door de wet voorgeschreven wijze is komen vast te staan.
Er zal een kopie gaan naar Horeca Nederland en haar plaatselijke afdeling in Bunschoten. Tevens zal het een agendapunt worden bij het lokale horecaoverleg.
Een afschrift van deze beleidsregel zal naar de Voedsel en Warenautoriteit worden gestuurd.
Na vaststelling van deze beleidsregel zal deze conform 3:41 uit de Awb bekend worden gemaakt.