Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Richtlijn attenties bij bijzondere gelegenheden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRichtlijn attenties bij bijzondere gelegenheden
CiteertitelRichtlijn attenties bij bijzondere gelegenheden
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-08-201101-01-2020nieuwe regeling

03-08-2011

De Molenkruier, 04-08-2011

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Richtlijn attenties bij bijzondere gelegenheden

 

 

Richtlijn attenties bij bijzondere gelegenheden

Richtlijn attenties bij bijzondere gelegenheden

In de Arbeidsvoorwaardenregeling Nieuwegein zijn toelagen, gratificaties en vergoedingen opgenomen, waarop medewerkers aanspraak kunnen maken bij bepaalde gebeurtenissen. Naast deze rechtspositionele bepalingen bestaat vaak de behoefte om nadrukkelijk aandacht aan bepaalde gebeurtenissen te schenken, dan wel medeleven te tonen bijvoorbeeld in de vorm van een attentie.

Hoewel directeuren een eigen budget en bevoegdheid hebben inzake het verstrekken van attenties, lijkt het goed door middel van deze richtlijn aanbevelingen te doen voor het verstrekken van attenties bij regelmatig voorkomende gebeurtenissen. Het doel hiervan is om grote verschillen tussen de dienstonderdelen te voorkomen. Het initiatief voor de attenties wordt genomen door of namens de directeur van de medewerker.

Ambtsjubileum of (pre)pensionering van een medewerker

Bij een 25- of 40-jarig ambtsjubileum of (pre)pensionering overlegt de directeur of het afdelingshoofd in de regel met de medewerker over de wijze van vieren van deze gebeurtenissen.

Indien de medewerker dit op prijs stelt, bestaat de mogelijkheid de gebeurtenis te vieren in besloten kring, dan wel door middel van  een receptie. De kosten hiervan komen voor rekening van de sector. Zoveel mogelijk vindt de viering plaats op de datum van het jubileum of de datum van het feitelijk vertrek van de ambtenaar. Bij een 25- of 40-jarig ambtsjubileum wordt geadviseerd namens de gemeente een geschenk aan te bieden ter waarde van maximaal € 100,=. Bij (pre)pensionering wordt een bedrag van maximaal € 150,= geadviseerd.

Afscheid van een medewerker

Bij afscheid van een medewerker bestaat de mogelijkheid in klein verband een afscheidsbijeenkomst te houden in het bedrijfsrestaurant of op de afdeling. Daarvoor kan een bijdrage in de kosten aan de directeur van de sector worden gevraagd. Geadviseerd wordt een bijdrage van € 25,= te verstrekken. Verder is er de mogelijkheid om indien de directeur daartoe aanleiding vindt bestaan:

  • -

    voor de medewerker een afscheid in groter verband te organiseren, waarvan de kosten voor rekening komen van het dienstonderdeel;

  • -

    de medewerker namens de gemeente bij vertrek een geschenk aanbieden ter waarde van maximaal € 50,=.

Huwelijk, geregistreerd partnerschap, geboorte of adoptie van een kind

Bij het vieren van vreugdevolle gebeurtenissen wil de gemeente veelal de felicitaties overbrengen aan de medewerker door het aanbieden van een geschenk. Daarbij wordt geadviseerd:

  • -

    een geschenk van maximaal €50,= bij huwelijk of geregistreerd partnerschap van een medewerker;

  • -

    een bloemstuk van € 20,= ter gelegenheid van een 25-, 40- of 50-jarig huwelijksjubileum van een medewerker;

  • -

    een bloemstuk van maximaal € 20,= bij de geboorte of adoptie van een kind van of door een medewerker.

Indien een uitnodiging wordt ontvangen voor een receptie, wordt geadviseerd het geschenk op de receptie namens de gemeente aan te bieden door een collegelid, de sectordirecteur, het afdelingshoofd of de personeelsadviseur.

Ziekte van een medewerker

Als blijk van medeleven kan een zieke medewerker namens de gemeente een bloemstuk of fruitmand ter waarde van maximaal € 20,= worden aangeboden. Daarvoor kan aanleiding bestaan:

  • -

    na een (1) maand afwezigheid wegens ziekte;

  • -

    bij opname in - en ontslag uit een ziekenhuis of verpleeginrichting;

  • -

    bij een verblijf van twee maanden in een ziekenhuis of ter gelegenheid van de verjaardag van de medewerker en/of ter gelegenheid van feestdagen.

Overlijden van een medewerker of diens partner

Als blijk van medeleven bij overlijden van een medewerker of diens partner wordt geadviseerd namens de gemeente een bloemstuk ter waarde van maximaal € 75,= aan te bieden. Indien de gemeente een uitnodiging ontvangt voor het bijwonen van de begrafenis of crematie wordt geadviseerd het bloemstuk op de begrafenis of crematie namens de gemeente aan te bieden door een collegelid, de sectordirecteur, het afdelingshoofd of de personeelsadviseur.